2017.12.12., kedd - GabriellaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Gyógyító főzetek

2017. október 09. hétfő, 19:09
Szerző: pP; Fotó: pP
Forrázatok, főzetek, pakolások, kencék. Na, és mindezek előzménye; a gyűjtés és szárítás. Szerencsére ma már nem kell javasasszonyhoz fordulni, vagy a meséből ismert sárkányfűárusra várni, ha gyógyító növényekhez szeretnénk hozzájutni.

Néhány alapvető ismeret elsajátításával mi magunk is beszerezhetjük a virágokat, leveleket, gyökereket. Persze, nem mindegy, hogy hogyan és mikor. Afféle gyorstalpaló gyógynövénytan órára került sor a minap a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban, ahol László Ildikó és Kocsisné Sipos Rozália tartott ismeretterjesztő előadást a növényekben rejlő gyógyító erőről. Az előadók bár más-más területen dolgoznak, évek óta foglalkoznak a témával és ismereteiket, tapasztalataikat szívesen megosztják a nagyközönséggel is.

Mint mondják, a gyűjtés komoly ismereteket és szakértelmet kíván. Nemcsak az egyes növények felismerése miatt, hanem azért is, hogy maximálisan hasznosíthatók legyenek a bennük rejlő hatóanyagok. Ezért célszerű az egészséges, tiszta (nem közút mellett, vagy más szennyezett helyen) lévő növényeket leszedni, s azokat vagy frissen elkészíteni, vagy szárítással tartósítani. Ez utóbbi folyamat szellős, sötét helyen történjen, lehetőleg függesztve, vagy szétterítve a növényeket. A szárítmányokat aztán morzsolás, darabolás után üvegbe, vagy papírzacskóba célszerű tárolni.

Kocsisné Sipos Rozália és László Ildikó

Előadás a gyógynövényekről

László Ildikó szerint a hatóanyagok akkor oldódnak ki a legjobban teakészítés során, ha a 10-15 percig áztatjuk a növényt. Levelek, virágok esetében inkább forrázatot, míg gyökereknél főzetet készítsünk. Most, hogy jönnek a hűvösebb hónapok, nem is tehetünk jobbat testünkkel és lelkünkkel, minthogy különféle gyógyteákat iszunk. Ezek hatására erősíthetjük immunrendszerünket, és egy-egy megfázásból is gyorsabban meggyógyulhatunk.

Felsőlégúti megbetegedésekre a feketebodzát, lándzsás útifűvet, kakukkfüvet, kamillát, csipkebogyót ajánlják a szakemberek. Ez utóbbinak nagy a C-vitamin tartalma is. Immunerősítésre, gyulladások és reuma csökkentésére kiváló a csalán. Magas az ásványianyag-, vas –és fehérjetartalma, ám vigyázni kell vele, mert hosszútávon gyomorpanaszokat okozhat. Ezért 2-3 hétnél tovább nem ajánlják a fogyasztását. Szóba került az egyik legismertebb és legsokoldalúbb növényünk is, a kamilla. Mint kiderült, ezzel sem árt óvatosan bánni, mert allergizálhat, így aki még nem fogyasztotta, kisebb adaggal próbálkozzon. Gyulladáscsökkentő hatásáról szinte mindenki hallott, ezenkívül enyhe nyugtatóként is funkcionál. A stresszes hétköznapokon, vagy alvászavarok esetén ehhez hasonlóan jó szolgálatot tesz a levendula is, amit szörpként, fűszerként, olajként is használhatunk. Sőt, gyógynövény-párnába téve a hálószobába is tehetjük, mert segíti az elalvást.

A növények egy részét persze fűszerként is használhatjuk, de otthonunkat, kertünket is díszíthetjük velük. Előbbivel kapcsolatban a kakukkfűvet, rozmaringot, zsályát emelték ki az előadók. Talán kevesen tudják, de a zsálya zsírbontó hatású, így nehezebb ételek után javasolt a fogyasztása, de húsokat is fűszerezhetünk vele. A rozmaring pedig amellett, hogy nagyon jól harmonizál a paradicsomos ételekkel és különféle sültekkel, élesíti a memóriát és gyulladáscsökkentő hatása is van.

A szakemberek felhívták a figyelmet arra, hogy ugyan a gyógynövényekkel enyhébb, vagy akár közepesen súlyos betegségeket is lehet kezelni, vagy más terápiákkal együtt is alkalmazhatjuk őket, azért lehetőleg ne igyuk össze-vissza a belőlük készült teákat. Mert mondjuk a szomszédasszony azt javasolta. A megfelelő gyógynövény és a megfelelő kúra kiválasztásához mindig kérjük ki hozzáértők (természetgyógyász, gyógynövényárus) véleményét.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL
CÍMKÉK