2017.11.18., szombat - JenőZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Nincs egészség helyes táplálkozás nélkül

2016. november 20. vasárnap, 14:24
Szerző: Antal Lívia Fotó: AL
Kövérnek számítunk-e, vagy soványnak, mennyi az ideális testsúly, amit eszünk, egészséges-e, honnan tudjuk, egyáltalán mit lehet enni, kell-e vitaminokat szednünk – kérdések, melyekre nehéz megfelelő válaszokat találni az internetes étrendtanácsok útvesztőjében.

A Zala Megyei Kormányhivatal által szervezett „Ötórai tea” klubtalálkozón dr. Gasztonyi Beáta egyetemi magántanár, belgyógyász gasztroenterológus, a Zala Megyei Szent Rafael Kórház osztályvezető főorvosa segített eligazodni a témában.

Nos, mennyire számítunk túlsúlyosnak, vajon a normál tartományba tartozunk, netán túlontúl soványak vagyunk, ezt legegyszerűbben megtudhatjuk a testtömegindex-kalkulátor (BMI) segítségével, ami magasságunkat és testsúlyunkat veszi figyelembe. Mutatószám a testzsírtömeg is, persze az már kissé igazságtalan, hogy a férfiak normál testzsíraránya 10–18 százalék, míg a nőké 22–25 százalék. Sokféle drága módszer létezik mindennek a meghatározására, a tükör viszont mindent elárul, sőt a legolcsóbb is.

„Ötórai tea” dr. Gasztonyi Beáta gasztroenterológussal

Örök kérdés az is, miért kell egészségesen táplálkozni. Ha nem így teszünk, nem fogjuk bírni a gyűrődést, fejfájásunk, gyomorégésünk, álmatlanságunk állandósulhat, és még memóriazavarunk is lehet. Az egészség megőrzéséhez tehát a megfelelő mennyiségű és minőségű ételt kell fogyasztanunk. Kinek mire van szüksége, az függ többek között a nemtől, a kortól, az örökletes tulajdonságtól, a tápláltsági állapottól, és döntően a fizikai aktivitástól. A táplálkozást éppen ezért a szervezet energiaszükségletéhez kell igazítani, amit az alapanyagcsere, a mindennapi mozgás és az aktív sport határoz meg. Nyilván, ha az energiafelvétel kevesebb, mint az energialeadás, fogyunk, ellenkező esetben viszont hízunk.

Az aktív sportolást persze nehéz elkezdeni, még inkább folytatni, főleg idősebb korban, de sokat segíthet a heti háromszori harmincperces séta, amit a kardiológusok is ajánlanak.

A kiegyensúlyozott étrend bázisát a teljes kiőrlésű gabonafélék képezzék, a belőlük készített pékáruk, mint a barna kenyér, vagy a korpás kifli. Magas szénhidrát-tartalmuk mellett élelmi rostban és vitaminokban gazdagok. Ha valaki egészséges, nem kell külön vitamint szednie, mert ezekből a táplálékokból kellő mennyiség jut szervezetébe.

Ugyanakkor a megfelelő vitaminbevitelre fontos odafigyelni. A D-vitamin részt vesz a csontképződés folyamatában, ezért hiánya csontritkuláshoz vezethet. A K-vitamint sebtapasz-vitaminnak is szokták nevezni, mert a véralvadási faktorok optimális működését segíti. A B-vitaminok többek között nélkülözhetetlenek a normális vörösvértest képzéséhez. A C-vitamint a legtöbb állatfaj képes előállítani, az ember viszont nem. Bevitele azért fontos, mert gyógyítja a sebeket, a vérző fogínyt, antioxidánsként védi a szervezetet, továbbá fokozza az immunrendszer működését.

A zöldségek és gyümölcsök rendszeres fogyasztása éppen a magas vitamin- és ásványi anyagtartalmuk miatt nem hanyagolható el. A tej és a tejtermékekkel kalciumot vihetünk be. A sovány húsok, felvágottak napi rendszerességgel kerüljenek az asztalra, mert többek között vasat és B-vitaminokat tartalmaznak, melyek elengedhetetlenek a megfelelő ideg- és izomműködéshez és a memória megtartásához. Hetente legalább egyszer együnk halat. Tojást, májat, olajos magvakat, lekvárt, mézet többször ehetünk hetente, de ne naponta. A növényi és állati zsíroknak ugyancsak fontos szerepük van étrendünkben, de mennyiségükre vigyázzunk. A napi másfél, két liter folyadék nem tűnik soknak, ha elosszuk az étkezések és a köztük lévő időszakok között. A folyadék többnyire víz legyen, kerüljük a szénsavas üdítőket. A nem megfelelő táplálkozásnak számos következménye lehet.

Mindenképpen intő, hogy a főtt, füstölt húsáruk túlzott fogyasztása fokozza a vastagbélrák kialakulását, figyelmeztetett dr. Gasztonyi Beáta. A betegség mára az egyik leggyakoribb daganatos halálokká lépett elő hazánkban. 2017-ben éppen emiatt vezetik be a vastagbélrák országos népegészségügyi szűrését a genetikailag hajlamosak és az 50 év felettiek számára.

A túlzott kalóriabevitel következménye a túlsúly, és vele együtt számos betegség. Az osztályvezető főorvos egy új testsúlycsökkentő eljárásról, a gyomorballon terápiáról is beszélt előadásában. Ez átmenetet képez a konzervatív diétás és gyógyszeres módszerek valamint a gyomorszűkítő sebészeti megoldások között. Az egy vagy két ballont endoszkóp segítségével juttatják a gyomorba, ami aztán elejét veszi a túlzott táplálékfelvételnek.

A gyomorballon terápia kiválóan alkalmazható jelentős túlsúly esetén, ezt azonban nem kellene megvárni.

(Az ételes fotók (illusztrációk) a novai aratónapokon készültek.)

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL
CÍMKÉK