2017.11.19., vasárnap - ErzsébetZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Fiatalok a korláton: vagányság, szabadság

2016. szeptember 05. hétfő, 17:51
Szerző: Pánczél Petra
Korláton ülni jó. Vagányság, szabadság. Egy kis lazulás a spanokkal az órák közti szünetben, mielőtt újra vissza kell térni a tanterem rendjéhez.

Korláton ülni lázadás. A tanárok ellen, majd az öltönyös-nyakkendősök világa ellen. Az etikett és a protokoll ellen. A korláton poros lehet a cipő, támadhat rés a zokni és a nadrág közötti területen, felcsúszhat térd fölé a szoknya. Korláton ülni intimitás. Egyedül a fák alatt; gondolatokba mélyedve. Vagy párban; finoman összeér a kéz, elkap, ha hátraesnél. Vagy csak úgy, haverságból; megdumálni, hogy épp kivel, mi a szitu.

Farkas Ferenc - Fiatalok

Korláton ülni fiatalság. Nemcsak testben, lélekben. Tudja ezt Farkas Ferenc szobrászművész is, aki tanárként szépen kifigyelte a diáksereg korláton ücsörgésének fortélyait. (Hisz mint mondja, öröm nézni nagyszünetekben a felszabadult diákokat.) Eszegetés, kólázgatás, kötetlen csevej, telefonnyomkodás, esetlen, vagy épp rámenős udvarlás. A tapasztalatokat aztán egy koncepcióvá sűrítette, majd megformálta: egy lány és egy fiú a korlátnál. Az előbbi ül, a másik támaszkodik, egyik lábát lazán feltámasztva az alsó rúdra. Kezük véletlen – éppen hogy csak – összeér. Első randi? Bimbózó viszony? Bármi lehet (belőle).

A szobrász azt meséli, előbb kisplasztika készült, majd jött egy NKA-s pályázati lehetőség, s ezt követően fogalmazódott meg a köztéri szobor ötlete. Még 2015-ben írtak ki ugyanis egy országos tendert, megyeszékhelyeken megvalósítandó köztéri alkotásokra, melyen Farkas Ferenc pályaműve sikeresen szerepelt.

Farkas Ferenc - Fiatalok

Így kerültek most a Fiatalok (mert a szobor végül ezt az egyszerű, ám mégis kifejező címet kapta) a Deák térre. S milyen különleges is a korlát szimbolikus jelentése, hiszen míg funkcióját tekintve elválaszt, véd, kizár, tilt valamit (és egyből a korlátozni igére asszociál az ember), addig egy egyszerű mozdulat felülírhatja a szigorú jelentést. Aki a korláton ül, határon ül; már nem itt, még nem ott. Ezért is adhat egyfajta szabadságérzést és elvonulásra alkalmas teret ez a „senki földje”.

A korlát viszont akár idősíkokat is összeköthet; és épp ezt teszik a Fiatalok is. Térben a régi Deák teret kötik össze a felújítottal; mert a kompozíció a nemrég létesült ügyfélforgalmi iroda épülete elé került. A fiú az új házak felé, míg a lány a bíróság épülete felé fordul. Az alakok azonban a mai és az egykoron élt fiatalok közötti folytonosságot is kifejezik. Részben, mert egy klasszicizáló zsánerszoborról van szó. Ezen kívül a fiú öltözéke – főleg cipője és inge – kissé a Pál utcai fiúk viseletét idézi. Mintha csak a grundot hagyta volna ott a srác a randi kedvéért. A lány ruhája ezzel szemben teljesen up-to-date.

Farkas Ferenc azt mondja, már többen mondták neki ezt a kettősséget, de nem direkt alkotta ilyenre a figurák ruháját. Sokkal inkább a mai öltözködést akarta megjeleníteni, de végül nem bánja, hogy lett egy ilyen múltat idéző jelentése is a fiúnak.

Farkas Ferenc - Fiatalok

A Fiatalok amúgy kissé kiemelkednek a járda vonalából. Az alkotó elárulta, hogy volt egy kis vita arról, hogy teljesen a térkövek síkjába illeszkedjen -e a szobor, vagy kapjon valamiféle alapozást. Végül az utca lejtése miatt mégis készült egy – egyáltalán nem tolakodó – talapzat (süttői márványból). Jól kiemeli ez a közel életnagyságú (170 centiméteres) alakok környezetét. A figurákat a szobrász saját műhelyében öntötte bronzba. Ami nagy kihívás volt, hiszen korábban csak egy-egy kisebb mű öntését végezte el saját otthonában a művész – ahogy mondja, családi összefogással.

Egy apró hiányérzete lehet az embernek: miért nem lehet a Fiatalok mellé a korlátra ülni? (Jó, oké, a randevút nem illik megzavarni.) Az alkotó azt meséli, volt róla szó – főleg mert az interaktivitás a köztéri művek esetében amúgy is divatos jelenség –, de a szobor tervezésénél figyelni kellett a méretekre, hiszen a piachoz vezető útról van szó. A meghosszabbított korláttal nem szerettek volna közlekedési zavart okozni. Farkas Ferenc amúgy is biztos benne, hogy megmásszák, megölelik majd a figurákat; akár egy-egy fotó kedvéért is.

És mivel az alakok ellentétes pozícióban vannak, a szobor környezete és az egész Deák tér korlátlanul „körbefotózhatóvá” válik. Persze a tér csak a háttér lesz, mert a fókuszban ebből a nézőpontból a Fiatalok állnak.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL
CÍMKÉK