Vezető hírek
Fiatalok a korláton: vagányság, szabadság
Korláton ülni lázadás. A tanárok ellen, majd az öltönyös-nyakkendősök világa ellen. Az etikett és a protokoll ellen. A korláton poros lehet a cipő, támadhat rés a zokni és a nadrág közötti területen, felcsúszhat térd fölé a szoknya. Korláton ülni intimitás. Egyedül a fák alatt; gondolatokba mélyedve. Vagy párban; finoman összeér a kéz, elkap, ha hátraesnél. Vagy csak úgy, haverságból; megdumálni, hogy épp kivel, mi a szitu.
Korláton ülni fiatalság. Nemcsak testben, lélekben. Tudja ezt Farkas Ferenc szobrászművész is, aki tanárként szépen kifigyelte a diáksereg korláton ücsörgésének fortélyait. (Hisz mint mondja, öröm nézni nagyszünetekben a felszabadult diákokat.) Eszegetés, kólázgatás, kötetlen csevej, telefonnyomkodás, esetlen, vagy épp rámenős udvarlás. A tapasztalatokat aztán egy koncepcióvá sűrítette, majd megformálta: egy lány és egy fiú a korlátnál. Az előbbi ül, a másik támaszkodik, egyik lábát lazán feltámasztva az alsó rúdra. Kezük véletlen – éppen hogy csak – összeér. Első randi? Bimbózó viszony? Bármi lehet (belőle).
A szobrász azt meséli, előbb kisplasztika készült, majd jött egy NKA-s pályázati lehetőség, s ezt követően fogalmazódott meg a köztéri szobor ötlete. Még 2015-ben írtak ki ugyanis egy országos tendert, megyeszékhelyeken megvalósítandó köztéri alkotásokra, melyen Farkas Ferenc pályaműve sikeresen szerepelt.
Így kerültek most a Fiatalok (mert a szobor végül ezt az egyszerű, ám mégis kifejező címet kapta) a Deák térre. S milyen különleges is a korlát szimbolikus jelentése, hiszen míg funkcióját tekintve elválaszt, véd, kizár, tilt valamit (és egyből a korlátozni igére asszociál az ember), addig egy egyszerű mozdulat felülírhatja a szigorú jelentést. Aki a korláton ül, határon ül; már nem itt, még nem ott. Ezért is adhat egyfajta szabadságérzést és elvonulásra alkalmas teret ez a „senki földje”.
A korlát viszont akár idősíkokat is összeköthet; és épp ezt teszik a Fiatalok is. Térben a régi Deák teret kötik össze a felújítottal; mert a kompozíció a nemrég létesült ügyfélforgalmi iroda épülete elé került. A fiú az új házak felé, míg a lány a bíróság épülete felé fordul. Az alakok azonban a mai és az egykoron élt fiatalok közötti folytonosságot is kifejezik. Részben, mert egy klasszicizáló zsánerszoborról van szó. Ezen kívül a fiú öltözéke – főleg cipője és inge – kissé a Pál utcai fiúk viseletét idézi. Mintha csak a grundot hagyta volna ott a srác a randi kedvéért. A lány ruhája ezzel szemben teljesen up-to-date.
Farkas Ferenc azt mondja, már többen mondták neki ezt a kettősséget, de nem direkt alkotta ilyenre a figurák ruháját. Sokkal inkább a mai öltözködést akarta megjeleníteni, de végül nem bánja, hogy lett egy ilyen múltat idéző jelentése is a fiúnak.
A Fiatalok amúgy kissé kiemelkednek a járda vonalából. Az alkotó elárulta, hogy volt egy kis vita arról, hogy teljesen a térkövek síkjába illeszkedjen -e a szobor, vagy kapjon valamiféle alapozást. Végül az utca lejtése miatt mégis készült egy – egyáltalán nem tolakodó – talapzat (süttői márványból). Jól kiemeli ez a közel életnagyságú (170 centiméteres) alakok környezetét. A figurákat a szobrász saját műhelyében öntötte bronzba. Ami nagy kihívás volt, hiszen korábban csak egy-egy kisebb mű öntését végezte el saját otthonában a művész – ahogy mondja, családi összefogással.
Egy apró hiányérzete lehet az embernek: miért nem lehet a Fiatalok mellé a korlátra ülni? (Jó, oké, a randevút nem illik megzavarni.) Az alkotó azt meséli, volt róla szó – főleg mert az interaktivitás a köztéri művek esetében amúgy is divatos jelenség –, de a szobor tervezésénél figyelni kellett a méretekre, hiszen a piachoz vezető útról van szó. A meghosszabbított korláttal nem szerettek volna közlekedési zavart okozni. Farkas Ferenc amúgy is biztos benne, hogy megmásszák, megölelik majd a figurákat; akár egy-egy fotó kedvéért is.
És mivel az alakok ellentétes pozícióban vannak, a szobor környezete és az egész Deák tér korlátlanul „körbefotózhatóvá” válik. Persze a tér csak a háttér lesz, mert a fókuszban ebből a nézőpontból a Fiatalok állnak.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Busz helyett biciklivel! Eltűnt, majd megkerült a kerékpárAszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcábanBejelentette polgármester-jelöltjét a Tiéd a Város EgyesületFejlesztések a Platán sor és Arany János utca közöttSegítség a balesetet szenvedett családanyánakÚtépítés pénteken a zalaegerszegi Mészáros Lázár utcábanDiákközgyűlés konkrét javaslatokkalCivil jelölteket támogat a Tiéd a Város Egyesület -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Egy korszak lezárult az Eötvös-iskolábanElkészült az új Hattyú bisztróSzabó T. Anna versekről, csendrőlNőművészet, vagy feminizmus?A kis Annie-val zárul a színházi évad ZalaegerszegenMegjelent D. Bencze Erzsébet új köteteKeresztury Dezső emlékév színes programokkalCziffra Fesztivál ZalaegerszegenA költészet napjára készülnek a Hevesi-színházbanSzamizdat kultúra a Kádár-korszakban