2018.02.25., vasárnap - MátyásZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Néprajzi látványtár és a többi

2018. január 17. szerda, 18:16
Szerző és fotó: Nemes Norbert
Tartalmas, programokban és beruházásokban is gazdag esztendő elé néz a Balatoni Múzeum. „Balatoni Kincsestár” elnevezéssel, az északi belső udvar eddig jórészt kihasználhatatlan területén, egy kupolával lefedett, az aulával egybekötött, télen-nyáron használható néprajzi tanulmánytár kialakítása kezdődik meg februártól, mintegy 60 milliós pályázati keretösszegből.

„A sokszínű múzeum” munkacímmel ellátott, 25 milliós összegű uniós pályázat márciustól startol, amelyben múzeumpedagógiai programokat valósítunk meg óvodásoknak, általános –és középiskolásoknak. A harmadik, a szentendrei skanzennel közös, „A mi városunk másképp”  című nagyprojektünkre ugyancsak elnyertünk egy több mint 3.5 milliós EU-s forrást. E mintaprojektbe három középiskolából vontunk be diákokat, akik olyan idegenforgalmi, helytörténeti, kommunikációs és marketing ismereteket kapnak, melyek segítségével megtervezhetik, és – mint „turisztikai terméket” – akár értékesíthetik is saját, tematikus városismereti sétájukat” - foglalta össze 2018. fontosabb feladatait Havasi Bálint, a keszthelyi múzeum igazgatója (1. kép).

A Balatoni Múzeum fejlesztései

A „Balatoni Kincsestár” szakmai koordinátora Gyanó Szilvia néprajzkutató elmondta: a jelenleg nyitott, 75 m2-es átriumos udvarban néprajzi tanulmány- illetve látványtár épül, ehhez kapcsolódó oktatási-foglalkoztató térrel. Várhatóan áprilistól megkezdődnek különféle belsőépítészeti, akadálymentesítési, épületgépészeti, tartószerkezeti és villamos hálózati munkálatok. Az átrium üvegkupolás tetőzetet kap, valamint az épület első emeletével megfelelő szintmagasságban egy belső födémszinttel bővül. A galériát az épület első emeletével azonos szinten alakítjuk ki, az emeleti néprajzi raktárból és a díszteremből átjárást biztosítunk az ablakok, illetve a lift megnyitásával a galéria szintjére. A kialakított új néprajzi látványtár mindkét szintjén láthatóvá tesszük a művelődéstörténeti és kiegészítő muzeológiai információkkal ellátott néprajzi gyűjteményi elemeket, témánként csoportosítva (kerámia, fehérhímzés, viselet, pásztorfaragás, népszokások művészete, yonkersi magyarok). A földszinten 15 főnek elegendő helyet biztosítunk tanuláshoz, kutatáshoz, kézműves tevékenységhez, valamint egyéb múzeumpedagógiai foglakozásokhoz. A foglalkoztató bútorzata mozgás- és látássérültek számára is használható lesz.

Major Katalin, művészettörténész  a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című „A mi városunk másképp” kiemelt projekthez kapcsolódó pályázat lényegét összegezve kiemelte, hogy szakmai tervükben egy tematikus, történetmesélésen alapuló városi sétát kell profi módon kigondolni, majd megvalósítani. A gyakorlatban is jól hasznosítható tudás megszerzése és ügyes továbbadása a cél. Az idegenvezetésre vállalkozó diákok a pályaorientáció időszakában a múzeum szakembereitől, és együttműködő partnereitől olyan impulzusokat kapnak, melyek meghatározóak lehetnek a továbbtanulásban, a pályaválasztásban és a munka világában való érvényesülésben.  Az egyenként átlagosan másfélórás, váltakozva elmélet- és gyakorlatorientált előadásokat, foglalkozásokat tömbösítve, havi egy alkalommal tartjuk. A mentoraik által véleményezett ötleteikből, témajavaslataikból a projekt végére egy olyan valódi, városismertetési termék jön létre, amellyel később pénzt is kereshetnek.

A „sokszínű múzeum” program szakmai vezetője Németh Péter múzeumigazgató-helyettes rávilágított: sokéves tapasztalatokat felhasználva az a célunk, hogy gyarapítsuk a fiatalok ismereteit és tudását, fejlesszük képességeiket és készségeiket, hozzájárulva a gyerekek személyiségfejlődéséhez is. A másféléves projektben fejlesztjük az ifjoncok képességeit, kreativitásukat és erősítjük motiváltságukat. Az oktatási intézmények pedagógiai programjához igazítottan megterveztük a foglalkozásokat és elkészítettük a szakmai tervet.  Együttműködő partnereink körébe egy óvoda, három általános iskola és két szakgimnázium tartozik. Lesz havi és heti szakkör, tehetséggondozás, témahét és tábor is. A „kulturális óra” foglalkoztatási formák mind az együttműködő köznevelési intézmények, mint pedig múzeumunk számára ideálisak.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL
CÍMKÉK