2024.03.28., csütörtök - Gedeon, JohannaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Minimális bábmozgatás, sok érzelem

2017. szeptember 14. csütörtök, 15:52
Szerző: -pP-; Fotó: pP
Hogyan lehet stilizált bábokkal maximálisan kifejezni az érzelmeket? És mi lehet az ellenpontja egy sötét, nyomasztó mesének? Gyorsan el is árulom: egy mindig világító és sokat fecsegő szentjánosbogár.

A Grimm-testvérek egyik legismertebb tanmeséjével, a Jancsi és Juliskával kezdi az évadot a Griff Bábszínház. A próbák már javában zajlanak, a bábok elkészülteket, a díszleten pedig az utolsó simításokat végzik. Ez a Jancsi és Juliska nem a hagyományos tanmese – vagyis egy nyers példázat – lesz, hanem sokkal több annál. Persze az alaptörténet a régi. Sok egyéb mellett ez is kiderült azon a sajtótájékoztatón, ahol a helyi médiumok képviselői bepillanthattak a próba folyamatába; afféle beavatásképpen.

Zajlik a próba a Griff színpadán

A Jancsi és Juliskát próbálja a bábszínház

Tengely Gábor, Blattner-díjas rendező elmondta: nem az eredeti szöveggel játsszák a mesét, hiszen hat évvel ezelőtt Pallai Mara bábszínész, dramaturg a győri Vaskakas Bábszínház egyik pályázatára újraszövegezte a történetet. Ennek egy frissített változata kerül most a Griff színpadára. Így került a sztoriba a szentjánosbogár is, aki képes ellensúlyozni a mese sötétségét, tragikumát, drámaiságát; és persze próbál segíteni a két főszereplőnek. Az előadás során a sötétség-fény különféle fokozatai is fókuszba kerülnek hatásosabbá téve ezzel a történetet.

A rendező azt is elárulta, hogy gyerekkorában ő nem szerette ezt a mesét, mert hiányosnak érezte. Nem értette például, hogy miért nincs következménye annak, ami a Mézeskalács házikóban a testvérpárral történik. A rendezés számára azért is jó, mert így megküzd a saját démonjaival. Az új szöveg pedig átláthatóbbá, befogadhatóbbá teszi a történetet, annak előzményeivel és utóéletével együtt. Mindeközben azt is szeretnék megmutatni a nézőknek, hogy nem feltétlenül a sötétségtől kell félni, sokszor ugyanis épp a kedvesség, negédesség felszíne alatt rejlik a gonosz. A csapdába pedig könnyű belesétálni.

Stilizált bábokkal és egyszerű díszletek között játszódik a mese. Boráros Szilárd tervező arra törekedett, hogy a színészek játékával és a bábok minimális mozgatásával (jelzésszerű kéz- és lábmozgatás) a lehető legtöbb érzelmet lehessen kifejezni. Mindeközben pedig azonosulni is tudjon a közönség a szereplőkkel. Ahogy fogalmazott: a bábszínész munkájában nemcsak a bábok manipulálása a fontos, hanem a színész testtudata is, hiszen abból lehet építkezni. A bábok puritánsága egyébként arra is utal, hogy történet szereplői szegények, emiatt szüleik iskolába sem tudják járatni őket. A mesében ezért a nevelés/oktatás fontossága is hangsúlyos lesz; pláne, hogy a sztori happy enddel végződik.

Tengely Gábor, a darab rendezője

A darab premierjére szeptember 23-án kerül sor. Lehőcz Zsuzsa bábszínész személyében egy Szombathelyről érkezett vendégművészt is láthatunk a színpadon. Most mutatkozik be továbbá a Griff két új tagja, Ricz Ármin és Berta Csongor is. Számukra azért izgalmas kihívás ez a munka, mert néhány hónapja végeztek színészként, s most ismerkednek a bábszínházi világgal.

Szűcs István, a társulat vezetője elmondta: a jövőben az eddigiektől eltérőn nem péntek délutánonként, hanem szombatonként lesznek a bemutatók. Az a céljuk ugyanis, hogy minden szombaton legyen valamilyen előadás a bábszínházban. Akár a legkisebbeknek szóló babaszínház, akár az óvodásoknak, iskolásoknak szóló mesék valamelyike. Remélik, hogy így a családok közösen élhetnek át egy-egy művészi élményt hétvégente, s hogy a bábszínházba járás szombat délutánonként amolyan közösségi eseménnyé válik.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK