2024.05.16., csütörtök - Mózes, BotondZalaegerszeg időjárása

Archivum

A megszokottól el lehet térni

2010. december 14. kedd, 09:38
Címkék:

Azt bizonyára mindenki hosszan tudná sorolni, hogy mi a jó a karácsonyban. Arról azonban már kevesebbet beszélünk, hogy mi a rossz az ünnepi készülődésben. Már pedig – illik, nem illik róla beszélni – van ilyen.

Alternatívák karácsonyi előkészületekhez

Mert például mi van, ha valaki nem bírja az üzletekben a tömeget, a sorban állást, nem rajong a töménytelen mennyiségű giccses árucikkért, elege van az évtizedes karácsonyfadíszekből, a seízű szaloncukrokból és a televíziókat elárasztó „csöpögős” családi filmekből.

És hogy tovább borzoljuk a kedélyeket, az is elképzelhető, hogy valaki utál húst klopfolni (vagy azt hallgatni napokig, hogy az összes szomszéd veri a bécsi szeletnek valót), és nincs ínyére a paprikás lisztbe forgatott ponty-patkó sem. Meg lehet vajon szabadulni a karácsonyi kliséktől? Örömhír: igen. Csak néhány ötlet kell hozzá, meg hogy merjünk változtatni néhány apróságon.

Mondjuk a tévé esetében egyszerű a helyzet, hiszen azt ki lehet kapcsolni. Ha azonban mégis néznék valamit, jó előre fel kell készülnünk, hogy be tudjuk szerezni a megfelelő műveket. Hogy mi jelenthet alternatív megoldást, arról Fentős Alizt kérdeztük, aki tavaly végzett a pécsi egyetem filmelmélet, filmtörténet szakán.

„Tény, hogy a televíziók a romantikus filmeket és a vígjátékokat veszik elő a karácsonyi időszakban, sőt, tulajdonképpen már novembertől. Az ünnepeknek szinte megvannak az állandó szerepelői és filmjei, nagyon gyakoriak az ismétlések. Nincs karácsony Reszkessetek betörők, vagy Télapu nélkül. Hugh Grant, Julia Roberts, Richard Gere pedig biztos, hogy felbukkan valamelyik csatornán. Csakúgy, mint Zeffirelli Názáreti Jézusa.”

Pedig lehet a humoros, izgalmas vagy a magasabb művészi értékkel bíró filmek között is nézhető karácsonyi mozit találni. Fentős Aliz szerint a könnyedebb kategóriából ilyen például a „Karácsonyi vakáció” vagy a „Drágán add az életed 1–2”. A művészfilmek közül a „Brian élete”, „Jézus utolsó megkísértése” vagy Tim Burton kiváló animációs filmje a „Karácsonyi lidércnyomás” mindenképpen ajánlott. Aki pedig végképp tanácstalan, az kapcsolja a tévéjét valamelyik tematikus csatornára.

Na, de nézzünk be egy kicsit a konyhába is; azzal a kikötéssel, hogy se paprikás-lisztes pontyot, se húsklopfolót nem szeretnénk látni. „Akkor együnk csukát, vagy készítsünk csíkokra vágott húsból valamit” – mondja Miskolczi László szakács, aki mostanság éppen egy horgászbolt üzletvezetője. A főzésről azonban nem mondott le. Mindjárt ajánl két saját receptet is, az egyiket rögtönzött módon Misi-fish-nek nevezzük el.

A beirdalt (vagy ha nagy a hal, a szeletekre vágott) csukát sós, rozmaringos, halfűszerkeverékes, fokhagymás páccal bedörzsöljük és egy éjszakára alufóliába tekerve a hűtőbe tesszük. Majd egy tepsit kikenünk mangalicazsírral, burgonyát, szalonnát, hagymát pirítunk benne, s mikor már majdnem puha, ráhelyezzük a halat, s lefedve megsütjük. „A hiedelmekkel ellentétben a csuka, ha jól van elkészítve, egyáltalán nem szálkás hal, s kiváló alternatívája lehet ünnepi asztalon  a pontynak”.

A felcsíkozott húsból pedig készítsünk karácsonyi csirke egytálat. A csirkemellcsíkokat fűszerezés és lisztezés után kevés forró olajban átforgatjuk, majd kivesszük. Az olajba ezután szalonnát, hagymát, zöldpaprikát, gerezdekre vágott sárgarépát, fehérrépát és zöldborsót teszünk. Megpároljuk, majd ha félig kész, visszatesszük a húst. A ragut felöntjük két deciliter fehérborral, borsozzuk, majd jó sok curry fűszerport teszünk hozzá. Rizzsel tálaljuk. Az étel után a szakács valamilyen forró, alkoholos italt, leginkább igazi puncsot vagy grogot ajánl.

Mint mondja: sokan pont az ünnepi menün nem mernek változtatni, mert bizonytalanok, hátha elrontják, vagy nem ízlik a vendégeknek. Ezért inkább mindig ugyanazt főzik. A változatos ételek azonban sokkal izgalmasabbá tudják tenni a hangulatot. Ha pedig valaki aggódik, akkor ünnep előtt főzze meg kisebb adagban az ételt, s így később biztos nem fogja elrontani.

Nincs ünnep fenyőfadíszítés és karácsonyi dekorációk nélkül sem. László Edina stylist, ruhatervező környezetvédőknek drótból készült karácsonyfát ajánl, amit saját kezűleg is el lehet készíteni, tetszőleges magasságban. A lényeg, hogy egy kúp alakot formáljunk váznak, s szintén drótból csomózzuk erre az alapra az „ágakat” is. Tetszőleges színűre, vagy fehérre festhetjük, közepébe égősort helyezhetünk, ágaira pedig díszeket.

„Nyugodtan díszítsünk és dekoráljunk otthon található, régi anyagokból. Nem használt, színes ruhákkal bevonhatjuk az átlagos karácsonyi gömbdíszeket, régi gyöngysorból kis praktikával és egy gyors festékspray-s átszínezéssel esztétikus csillárdekorációt is készíthetünk, amit a lámpára felfűzünk és lelógatunk.”

Mézeskalácsból nemcsak a hagyományos formákat, hanem mindenféle amorf alakzatot is kisüthetünk, s feltehetjük a fára. Ha nem szeretjük a bolti szaloncukrot, készíthetünk házilag is: vásároljunk kedvenc bonbonunkból, marcipánunkból, vagy készítsünk saját kezűleg étcsokiból bonbont. Majd válasszunk színes, vidám celofánt vagy kreppapírt, s csomagoljuk bele. Végeit kössük össze, hogy kialakíthassuk a jól ismert szaloncukor formát.

Ha pedig el szeretnénk kerülni a bolti tolakodást, vásároljunk az interneten. Ha ez nem megoldható, menjünk az üzletekbe nyitás vagy zárás közeli időpontban, sőt a hétfő délelőtt is viszonylag szellős.