Archivum
A fejszámolás nem megy
Van, aki kisujjból kirázza, mások csak sok szorgalommal tudnak jó jegyet szerezni belőle, míg vannak olyanok, akik teljesen reménytelennek érzik, hogy valaha is helyesen oldjanak meg egy feladatot. Nyilván a matematikáról van szó! Mitől lett sokak szemében "félelmetes" ez a tantárgy, változott -e valami az oktatás gyakorlatában, és tudnak -e a mai gyerekek fejben számolni?
Tényleg annyira félelmetes tárgy a matek?
"Fejszámolás? Hát az egyre kevésbé megy!" - válaszolta érdeklődésünkre Gáspárné Nagy Edit, és Balogh Judit, a Belvárosi-iskola Dózsa-székhelyiskolájának két tanára. Az alsó illetve felső tagozaton oktató két pedagógus szerint a számológép, az okostelefonok és számítógép-használat rohamos terjedése miatt a diákok nehézkesen tanulnak meg fejben műveletek elvégezni, és sokszor nem is értik, hogy miért kér tőlük ilyesmit a tanár. A szorzótáblát ugyan bemagolják, mert muszáj, ám később el is felejtik, hiszen nem "fejben" használják.
A matematikát oktató pedagógusokkal a március elsején megrendezett határon túli Zrínyi Ilona Matematikaverseny apropóján beszélgetünk, melynek megyei fordulóját a Dózsa-iskola szervezte, s az intézmény hét tanulója díjat is kapott a megmérettetésen.
Szóval miért is félelmetes tárgy a matek? Gáspárné Nagy Edit úgy látja, hogy a mai gyerekek szinte semmitől sem félnek, így a "félelmetes" kifejezés nem feltétlenül állja meg a helyét. Inkább némi fenntartással viszonyulnak a tantárgyhoz, s bizony nemcsak a gyerekek, hanem sokszor a szülők is. A diákok első osztályos korukban persze mindezt még nem érzik, hiszen akkor játékos formában, sok színes képpel és rajzzal tanulják a matematikát. Bár, az már az első hónapok után kiderül, hogy melyik gyereknek van nagyobb érzéke hozzá. A tananyag bővülésével és bonyolódásával együtt aztán nőnek a kételyek is. Melyhez sokszor maguk a szülők adják az alapot. Balogh Judit szerint nagyon gyakori, hogy egy-egy gyengébben teljesítő tanulónak otthon elnézik a lemaradást, mondván: "Apának, Anyának sem ment a matek, tehát nem olyan nagy baj, ha a gyerek se tudja." Aki nem kap otthonról ösztönzést a folyamatos készülésre, annak nehéz felzárkózni, hiszen még a legjobbaknak is szüksége van gyakorlásra. Sajnos a tapasztalatok egyre inkább azt mutatják, hogy a diákok nem végzik el a házi feladatokat, és csak kevés szülő ellenőrzi, hogy tanul-e otthon délutánonként a csemetéje.
Balogh Judit és Gáspárné Nagy Edit
A pedagógusok szerint az tény, hogy kell egyfajta készség és logikai gondolkodás a matematika megértéséhez. Azonban szorgalommal és folyamatos tanulással igenis be lehet gyakorolni úgy az egyes feladattípusokat, hogy jó eredménnyel zárja az a tanuló is a félévet/évet, akinek nem a matek az erőssége. Aki persze versenyekre jelentkezik, vagy komolyan kíván a tárggyal foglalkozni, a feladatok mechanikus elvégzésén túl többre - kreativitásra, bonyolultabb összefüggések felismerésére - is szüksége van.
A tanárok elmondták: a matematika tananyaga nem változott az elmúlt időszakban. Az óraszám viszont csökkent. Az alsó tagozat végére például a geometria csak szűkösen fér bele az órai anyagba, felsősöknél pedig sokszor előfordul az a furcsaság, hogy a középiskolai felvételinél olyan dolgokat kérnek a gyerekektől, amit csak nyolcadik második félévében tanulnak, a kevesebb óraszám miatt. A tanárok így igyekeznek pluszórákat adni a felvételizőknek. Általánosságban elmondható, hogy az alsó évfolyam végére a 20 ezres számkörig és a kétjegyű osztásig, a felső tagozat végére pedig többek között a függvényekig, a gömb és hasábok térfogat- és felszínszámításáig és az elsőfokú egyenletekig kellene eljutni.
Változtak viszont az oktatás módszerei és segédanyagai: sokkal több színes könyv és munkafüzet áll rendelkezésre, mint régen, a tantermek felében van már digitális tábla, amit a gyerekek nagyon kedvelnek. A pedagógusok kérdésünkre tréfásan megjegyezték, hogy a szöveges feladatoknál ma már nyilván nem a szocialista brigádok végeznek különféle munkákat, amikből a gyerekeknek mennyiségi összefüggésekre kell rájönniük.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Hétfőn reggel két helyszínen is felújítás kezdődik ZalaegerszegenPrószasütő csapatok jelentkezését várják a XXVIII. PrószafesztiválraTakarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanMegállapodás a ZalaZONE és a Modenai Egyetem Ferrari Tanszéke közöttMegújul a Várkör utca egy szakaszaA 76-os főútra dőlt egy fa a csácsi arborétum közelébenBusz helyett biciklivel! Eltűnt, majd megkerült a kerékpárAszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcában -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Retro majális a zalaegerszegi AlsóerdőnAnya csak egy van; várostörténeti sétát szervezett a Tourinform irodaSzomoru Miklós előadása a Zöld Könyvtári Esték sorozat keretébenPrószasütő csapatok jelentkezését várják a XXVIII. PrószafesztiválraHétfőn reggel két helyszínen is felújítás kezdődik ZalaegerszegenÚj szemlélet a 25 éves Bogáncs ÁllatmenhelynélTakarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanNyitott porták, nyitott emberekKisfaludi Szent Imre szobra a hónap műtárgya