Archivum
Mérnökség és design fúziója
Hogy lesz díjnyertes egy felkiáltójel nyíllal, vagy éppen az izraeli zászló csillagja alapján készített, végtelen háromszög-mátrix? Természetesen úgy, ha megfelelő arculattal rendelkezik, vagyis kellően formatervezett. Lepsényi Imre zalaegerszegi születésű (1989-1993-ig a Zrínyi-gimnázium diákja), jelenleg Budapesten élő designer, grafikai tervező (és csapata) kétszer is sikeresen szerepelt a legnagyobb német design-versenyen, Red Dot-on. 2011-ben a fővárosi Izraeli Kulturális Intézet, 2012-ben pedig az Electronic Failure Investigation Labs - EFI, és a Kassák Múzeum arculattervével nyert Berlinben.
Hazai arculattervező sikere Berlinben
Lepsényi Imre, és kollégája, Keltai Ágnes a 2011-es berlini díjátadáon, az elismeréssel
Ez utóbbi munkánál a Kassák műveiben gyakori felkiáltójelet (és annak kritikai attitűdjét) használta alapul, kiegészítve ezt a művész mai aktualitására irányuló nyíllal. Az eredetileg villamosmérnökként végzett alkotóval, branding-ről, designról és a tervezőmunka folyamatáról beszélgettünk.
- Nem túl gyakori, hogy egy villamosmérnökből designer lesz.
- A mérnökség nem áll távol a branding-től, ez utóbbi egyfajta jelentés-mérnökség - az ügyfél által képviselt üzenetet ülteti át a vizuális kommunikáció eszközeire. Fontos az elkészült termék gazdasági hatékonysága, - legyen az logó, vagy komplett arculati terv - sikeresnek kell lennie ahhoz, hogy hosszú távon hasznot hozzon. A BME villamosmérnöki karának elvégzése után doktori kutatással foglalkoztam, majd lassan elsodródtam a vizualitás területére. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem doktori iskolájának vagyok végzős hallgatója.
- Mi volt az első komolyabb munkád designerként?
- Az Izraeli Kulturális Intézet arculatának megtervezése egy fontos mérföldkő volt. Tudtuk, hogy ez egy jelentős munka, hiszen a világ első ilyen jellegű intézete Budapesten nyílt. A téma kényes, és összetett; ez a legjobb kihívás! A megrendelő nyitott volt, így csak rajtunk állt, mit hozunk ki a feladatból. Az arculat kidolgozásánál egy háromszög mátrix-rendszert vettünk alapul, amely az izraeli zászlón szereplő Dávid-csillagnak is a szerkezetét adja. Elkészítettem egy programot, amely ezt a háromszög-mátrixot képes végtelen verzióban mutálni - így például a megnyitó meghívóinak minden egyes darabja más mintát kapott. Kellett ehhez a digitális nyomdatechnika adta technikai lehetőség is.
- Léteznek aktuális trendek az arculattervezésben? Egyáltalán hogyan alakul ki az az egyensúlyi állapot, ami összehozza a tervező stílusát az adott intézmény jellegével, hangulatával?
- Nem tudom, léteznek-e trendek, mert nem figyelem ezeket. Véleményem szerint ha valami igazán korszerű, az mások számára úgyis csak utólag derül ki. Fontos ismerni a kulturális gyökereket, a design és a művészet előzményeit. Mindenki kapcsolódik valamilyen hagyományba, és jó tisztában lenni azzal, hogy pontosan milyenbe. A hagyomány adja szerintem a munka 80 százalékát, ehhez kapcsolódik egyfajta kortárs újraértelmezés 20 százalékban. Így lesz aztán az egészből egy új hagyomány, amihez majd mások tudnak kapcsolódni.
Végtelenített háromszög-mátrix az Izraeli Kulturális Intézet arculatában
- Mennyi idő és elmélyülés kell egy-egy nagyobb munkához?
- Sok. Legalább egy év. Az elején az ügyfél sem hiszi, hogy meg kell őt ismerni, a végén pedig - ha minden jól megy - barátság alakul ki. Mindegy mi a téma, ahhoz, hogy a közös gondolkodás alapjai meglegyenek, több találkozásra is szükség van. Ha ezen túljutunk, a tervezés már a munka legkönnyebb része, mert addigra félreértések nélkül áll rendelkezésre a gondolati mag.
- Most éppen min dolgozol?
- Leginkább a doktori disszertációmmal szeretnék a közeljövőben foglalkozni. Jelenleg több könyvön is dolgozom párhuzamosan, mint tervező, illetve van egy termékötlet, amelynek segítek a beindításában, mint szoftverfejlesztő és arculattervező. Az a jó, hogy úgy érzem, nagyjából mostanra bezárult az a nagy kísérleti háromszög, amelynek sarkait a mérnökség-design-képzőművészet adja. Fel kellett ismernem, hogy nem tudok megmaradni egy szakmában, így abból kell előnyt kovácsolnom, ami van, tehát a szakmák fúziójából. Hangozhat ez akár jól is, de sajnos nagyon nehéz ügy, hisz a megrendelő/vásárló/befektető szereti tudni, kivel áll szemben, amit általában szakmával neveznek meg az emberek - mindenki szereti az asztal másik oldalán ülőt valahogy beazonosítani, főleg, ha a pénzét is rábízná (egy megrendelés kapcsán). A design-díjak, amelyeket megszereztem, a legitimációt szolgálják. A doktori fokozat megszerzése szintén egy fontos lépés lesz a "megtévesztésben".
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Hétfőn reggel két helyszínen is felújítás kezdődik ZalaegerszegenPrószasütő csapatok jelentkezését várják a XXVIII. PrószafesztiválraTakarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanMegállapodás a ZalaZONE és a Modenai Egyetem Ferrari Tanszéke közöttMegújul a Várkör utca egy szakaszaA 76-os főútra dőlt egy fa a csácsi arborétum közelébenBusz helyett biciklivel! Eltűnt, majd megkerült a kerékpárAszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcában -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Retro majális a zalaegerszegi AlsóerdőnAnya csak egy van; várostörténeti sétát szervezett a Tourinform irodaSzomoru Miklós előadása a Zöld Könyvtári Esték sorozat keretébenPrószasütő csapatok jelentkezését várják a XXVIII. PrószafesztiválraHétfőn reggel két helyszínen is felújítás kezdődik ZalaegerszegenÚj szemlélet a 25 éves Bogáncs ÁllatmenhelynélTakarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanNyitott porták, nyitott emberekKisfaludi Szent Imre szobra a hónap műtárgya