Vezető hírek
Elrajtolt a Kovács Károly városépítő program
12,8 milliárd forint Zalaegerszeg útjaira
Balaicz Zoltán polgármester beszélt erről a belső tehermentesítő út és a Jákum utca találkozásánál tartott sajtóbejelentésen. A zalaegerszegi utakra nehezedő forgalmi nyomást vázolva elmondta, 1998-tól 2020-ig 16 ezerről 35 ezerre nőtt a gépjárművek száma a városban. Mindez nagy kihívást jelent, hiszen a belváros valamint a többi városrész utca- és térszerkezete évszázadok illetve évtizedek óta adott. A közgyűlés a helyzet kezelése érdekében még 2019-ben döntött egy 15 éves, ciklusokon átívelő útfejlesztési koncepció elkészítéséről. A feladat nem kicsi, hiszen Zalaegerszegen összesen 869 út és járda van. A városi úthálózat teljes hossza 520 kilométer, a járdák teljes hossza 225 kilométer, míg a Magyar Közút kezelésében további 78 kilométer út és járda van.
A jelenlegi lehetőségeket felsorolva elmondta, hogy a TOP-programból 768 millió forintot a Balatoni úti körforgalmak kétsávosítására, 630 millió forintot a Kosztolányi utca kétirányúsítására, és 686 millió forintot új kerékpár-útszakaszok megépítésére tudnak fordítani. A két utóbbihoz még állami támogatást remélnek. A Modern városok programban 99 férőhelyes parkolót alakítanak ki a Galamb utcában, felújítják a Ruszt József teret a Hevesi Sándor Színház rekonstrukciója során, a leendő új sportcsarnok mellett körforgalmat és parkolókat építenek. Mint fogalmazott, a megálmodott előrelépést az a közelmúltbeli kormányhatározat jelenti, amely szerint 12,8 milliárd forint fejlesztési forrást kap a város úthálózatának fejlesztésére.
Innét épül meg a belső tehermentesítő út harmadik szakasza a Balatoni út irányába
Ebből 2,5 milliárd forint a belső tehermentesítő út harmadik szakaszának megépítésére, 1,6 milliárd a déli átkötő út megépítésére, 6,5 milliárd közel 100 helyszínen utak, járdák, parkolók felújítására, mintegy 700 millió forint útkarbantartási gépek beszerzésére, 500 millió forint az önkormányzati cégek telephelyeinek fejlesztésére, 400 millió forint területszerzésre, a maradék forrás pedig a közbeszerzési eljárásokra és a műszaki ellenőrzésekre jut. Összességében 15 év helyett néhány esztendő alatt több mint 15 milliárd forintot tudnak felhasználni, ami példa nélküli, hangsúlyozta a polgármester.
Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos azt emelte ki, hogy az elmúlt 100 esztendőben összesen nem költöttek ennyit Zalaegerszeg belterületi útjaira, ami most a rendelkezésükre áll. Mindeközben 45 milliárdból épül a város és a térség jövőjét meghatározó ZalaZone Járműipari Tesztpálya, valamint 170 milliárd forintból az M7-es autópályával való összeköttetést biztosító M76-os okos gyorsforgalmi út. Tehát nincs még egy olyan megyei jogú város Magyarországon, amely ekkora összegből fejlesztheti közlekedését.
Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt mondta, hogy a vírusválság nem írja felül a hazai közúthálózat fejlesztésével kapcsolatos terveket. A veszélyhelyzeti intézkedések sem hátráltatták az útfelújításokat. Jelezte, továbbra is fontos törekvés a megyei jogú városok és a kiemelt gazdasági övezetek bekapcsolása a gyorsforgalmi úthálózatokba. Ennek kapcsán megemlítette, hogy idén átadják az M76-os zalaegerszegi bevezetőjét, valamint az M7-es autópályától Balaszentgyörgyig tartó szakaszát. A zalai megyeszékhely gazdaságát élénkítő helyi közútfejlesztést úgy jellemezte, hogy a rendelkezésre álló 12,8 milliárd forinttal a legnagyobb fejlesztési sorozatot indították útjára a Modern városok programban Zalaegerszeg számára.
Vigh László, Balaicz Zoltán, dr. Mosóczi László és Bali Zoltán
Bali Zoltán alpolgármester felidézte, hogy 2017-től 29 helyszínen újítottak fel utakat és járdákat a városban. Erre a programra 1,7 milliárd állami forrást fordíthattak, ami a Keresztury VMK térrekonstrukciójával zárul idén. Az új útfejlesztési koncepció ennek folytatása, amit az arányos városfejlesztés figyelembevételével valamint az utak terhelési mutatói alapján állítottak össze. A 12,8 milliárdos költségvetésű projekt részeként a következő öt évben továbbá megújítanak 7 teret, létesítenek 264 új parkolóhelyet 19 parkoló megépítésével, valamint felújítanak 71 utat, köztük a belvárosi fő gyűjtőutakat. A tesztpályához és az okos város programhoz kapcsolódóan pedig okos parkolási rendszert állítanak üzembe.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Hétfőn reggel két helyszínen is felújítás kezdődik ZalaegerszegenPrószasütő csapatok jelentkezését várják a XXVIII. PrószafesztiválraTakarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanMegállapodás a ZalaZONE és a Modenai Egyetem Ferrari Tanszéke közöttMegújul a Várkör utca egy szakaszaA 76-os főútra dőlt egy fa a csácsi arborétum közelébenBusz helyett biciklivel! Eltűnt, majd megkerült a kerékpárAszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcában -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Retro majális a zalaegerszegi AlsóerdőnAnya csak egy van; várostörténeti sétát szervezett a Tourinform irodaSzomoru Miklós előadása a Zöld Könyvtári Esték sorozat keretébenÚj szemlélet a 25 éves Bogáncs ÁllatmenhelynélPrószasütő csapatok jelentkezését várják a XXVIII. PrószafesztiválraHétfőn reggel két helyszínen is felújítás kezdődik ZalaegerszegenTakarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanNyitott porták, nyitott emberekKisfaludi Szent Imre szobra a hónap műtárgya