Vezető hírek
Lendületes rajzok, papíralapon
Beszélgetés Korbuly Ági illusztrátorral
A budapesti Corvin Rajziskola illusztráció szakán most végző alkotóval a mesekönyvek képi világáról beszélgettünk, a frissen megjelent kötet kapcsán. Kertész Erzsi írónak ez már a sokadik regénye, Korbuly Áginak viszont ez volt az első grafikusi megbízatása. A történethez persze hozzátartozik az is, hogy Ági a Zrínyi-gimnáziumban végzett, az Ady-iskolába járt rajzszakköre, majd az Eötvös Loránd Tudományegyetem néprajz-mongol és kulturális antropológia szakán diplomázott. Belekóstolt a múzeumi munkába (Néprajzi Múzeum, Göcseji Múzeum), aztán mégis a rajz és a grafika felé fordult a figyelme, így kötött ki a Corvin Rajziskolában, ahol előbb a kezdő illusztrátori képzést végezte el, hamarosan pedig a haladó kurzust is befejezi.
- Hogy talált rád Kertész Erzsi, vagy inkább a Pagony Könyvkiadó?
- Tulajdonképpen a rajziskolán keresztül, ahol az is feladat volt, hogy készítsünk portfóliót és küldjük el azt több kiadónak. A Pagony egyből vissza is jelzett, hogy a sketchbook-os, azaz a vázlatszerű munkáim tetszenek nekik, és majd gondolnak rám a jövőben. Ezt kedves gesztusnak tartottam, és bár titokban reméltem, hogy egyszer tényleg megkeresnek, arra nem számítottam, hogy már néhány hónap múlva felkérnek erre a munkára.
- A Mindig másnap című mese egy kaotikus családi történet. Az egyik Facebook-posztodban azt írtad, hogy garantáltan kaotikusak hozzá a rajzaid is…
- Megkaptam Kertész Erzsi szövegét, amit egyhuzamban végigolvastam és egyből gyereknek éreztem magam! Mintegy rajzfilm, meg is jelentek a képek a fejemben. Először persze csak villanásszerűen, a karaktereket utána dolgoztam ki. Az a jó ebben a mesében, hogy egy teljesen hétköznapi családról szól, ahol nincsenek szuperhősök, nem egy idealizált családmodell szerint élnek a szereplők, és senki sem jó, vagy rossz. A kaland és a káosz abból adódik, hogy minden nap más környezetben ébrednek fel. A házuk ugyanaz, de körülöttük a világ mindig más és más. A szereplőknek ez jelenti az erőpróbát. Reagálniuk kell a folyton változó helyzetre, ami rugalmasságot igényel. Eléggé aktuális a történet! Ráadásul az emberi esendőséget is megmutatja; például, hogy a szülők sem tudhatnak mindig mindent. Ezt a változékonyságot, képlékenységet és dinamizmust kellett grafikailag is megragadni, visszaadni.
- A mesekönyv-illusztrálásnak vannak aktuális trendjei, amikhez illik alkalmazkodni, vagy teljesen szabad kezet kapnak az alkotók?
- Az alkotó koncepciója, az általa választott technika, a kommunikációs szándék szerint is rengetegféle képi megfogalmazásmód születhet. Nagyon izgalmas például, amikor ugyanazt a történetet teljesen eltérő módon vagy akár hangsúlyokkal jelenítik meg. A világ, a kultúrák sokszínűsége, amiben élünk, a környezet – a digitális teret is ideértve – hat ránk. Az illusztráció, a vizualitás lehetőséget és eszközöket is kínál ezek feldolgozására, a rájuk való reflektálásra, különféle kontextusok megjelenítésére és értelmezésére. Sokszor azt is nehéz eldönteni, hogy manuálisan vagy számítógépes grafikával készült-e egy rajz. Én mindig papír alapon rajzolok, azt szkennelem, és a képszerkesztő programmal csak digitális utómunkákat végzek. Nagyon kedvelem a krokikat, a gyors, vázlatos rajzokat. Ehhez a történethez pont ez a stílus tetszett meg a kiadónak is. Mégis nehéz trendekről beszélni, mert ahány történet és ahány illusztrátor, annyi képi világ jelenik meg. Ezt a sokszínűséget, változatosságot látom a csoporttársaim körében is. A stilizáltság éppúgy jellemző, mint a kollázstechnika vagy a pixelgrafika.
- Volt olyan mese, vagy rajzfilm ami intenzíven hatott rád, és máig inspirál?
- Mindig is a frappáns, humoros, „geges” rajzfilmeket kedveltem, mint a Rózsaszín párduc, vagy a Tom és Jerry. Ezenkívül a képregények világa fogott meg, illetve sok olyan festőművész és grafikus, akik nem gyerekeknek, hanem inkább felnőtteknek szólnak. Például Picasso rajzai, vagy a 20. század illusztrátorai, mint például Würtz Ádám, vagy Serge Bloch.
- Ha már szóba hoztad a gyerekeket és a felnőtteket: mennyiben igényel más gondolkodást mesekönyvet, vagy idősebbeknek szóló szövegeket illusztrálni?
- Általában más meséket, könyveket ajánlanak a különböző korosztályoknak. Az illusztrálás során is fontos, hogy ismerjük az adott korosztály sajátosságait, a képzésünkön is volt például előadás a gyermekkönyvek pszichológiájáról. Nyilván a gyerekeknél hangsúlyosabb a képi világ. Nem is gondolnánk, de az egyik legnehezebb a babáknak szóló kiadványokat illusztrálni. Az iskolában most pont zajlott is egy ilyen projekt. A néhány hónapos, vagy egy-két éves pici gyerekek még egészen máshogy látnak. Náluk a nagy kontrasztokra, a szemnek könnyen követhető, egyszerűbb formákra építhet az illusztrátor és a könyvszerkesztő. Inkább a színes, egyszerűbb formákkal, alakzatokkal lehet játszani. De igazából ez is változó, sok mindentől függ, az illusztrátorok is nagyon egyedi hangon tudnak a gyerekekhez szólni. Magam is szeretnék ezen a téren még többet tanulni.
- Többször szóba került, hogy a dinamikus rajzokat kedveled. Az illusztráláson kívül is rajzolsz, vagy festesz?
- Igen, mert ez egy nagyon jó „edzés”. Segít kizökkenni a hétköznapokból és másfajta gondolkodásra késztet. A rajziskolában sok olyan gyakorlatunk volt, hogy gyorsan, lendületesen kellett vázlatot készíteni egy fotóról. Csak úgy, nagy vonalakban, nem pedig kidolgozva a részleteket. Ezek a kihívások általában is érdeklenek. Például fázisonként lerajzolni egy összetettebb mozgást, vagy a falra kifeszíteni egy nagy papírt és ösztönből, gyorsan rajzolni. Remélem, hogy a jövőben lesz lehetőségem illusztrátorként tevékenykedni és kamatoztatni a megszerzett ismereteket.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Hétfőn reggel két helyszínen is felújítás kezdődik ZalaegerszegenPrószasütő csapatok jelentkezését várják a XXVIII. PrószafesztiválraTakarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanMegállapodás a ZalaZONE és a Modenai Egyetem Ferrari Tanszéke közöttMegújul a Várkör utca egy szakaszaA 76-os főútra dőlt egy fa a csácsi arborétum közelébenBusz helyett biciklivel! Eltűnt, majd megkerült a kerékpárAszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcában -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Retro majális a zalaegerszegi AlsóerdőnAnya csak egy van; várostörténeti sétát szervezett a Tourinform irodaSzomoru Miklós előadása a Zöld Könyvtári Esték sorozat keretébenÚj szemlélet a 25 éves Bogáncs ÁllatmenhelynélPrószasütő csapatok jelentkezését várják a XXVIII. PrószafesztiválraHétfőn reggel két helyszínen is felújítás kezdődik ZalaegerszegenTakarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanNyitott porták, nyitott emberekKisfaludi Szent Imre szobra a hónap műtárgya