2017.12.15., péntek - ValérZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Waldorf-iskola szerveződik Zalában

2017. február 06. hétfő, 18:11
Szerző: Pánczél Petra
Címkék: Oktatás, Waldorf
A következő hónapokban is folytatódik a Waldorf-iskolát népszerűsítő előadás-sorozat. A szervezők szándéka az, hogy szeptembertől Zala megyében elindulhasson a Waldorf-pedagógián alapuló képzés.

Fersztl Viktória, a programok egyik szervezője érdeklődésünkre elmondta: az előadás-sorozatnak köszönhetően sok az iskola iránt érdeklődő család a városban, sőt a megyében is. Jelenleg egy közeli településsel folynak tárgyalások az oktatási intézmény lehetséges helyszínével kapcsolatban, mivel Zalaegerszegen nem találtak megfelelő épületet. Megtalálták viszont osztálytanítójukat, aki húsz éve végzett az ELTE Waldorf továbbképzésén, alapítója volt a nyíregyházi Waldorf-iskolának, majd évekkel később a szombathelyi Perintparti Waldorf Iskola létrejöttében is aktívan részt vett. Rajta kívül napközis tanár, óraadó nyelvtanárok, óraadó euritmista és intézményvezető is készen áll az őszi iskolakezdésre. A családok március 20-ig jelentkezhetnek a szeptemberben induló osztályba.

Illusztráció

Előadás-sorozat és szülői fórumok

Addig is tovább zajlanak Zalaegerszegen az előadások – hol a Waldorf-óvodában, hol pedig az Apáczai ÁMK-ban –, melyek afféle szellemi műhelymunkának is számítanak. Annál is inkább, mert szakértők ismertetik az egyes tantárgyak Waldorf-pedagógián alapuló tanítási módszereit, illetve a nevelési elveket. Az iskola az egységes tanterv folyamatával és tartalmával, a gyermekek gondolkodását, érzését és akaratát fejleszti, mégpedig életkoruknak megfelelően. Az ébredő teljes emberi individualitás megszólítása révén – fogalmazott a szervező. Az egyes évfolyamok tantervében a tantárgyak kapcsolódnak egymáshoz; és mindig a gyerekek életkori sajátosságaihoz, fejlődési szakaszaihoz igazodik a képzés. Lehetővé téve így az egyén sokoldalú fejlődését, képességeinek kibontakoztatását.

Fersztl Vikória utalt arra is, hogy bár évről évre egyre népszerűbb ez az oktatási forma, még mindig sok téves információ kering, és mindig vannak vissza-visszatérő kérdések az iskola elfogadottságával, hatékonyságával, illetve a szülői szerepvállalással kapcsolatban.

Hangsúlyozta: az oktatás államilag engedélyezett Waldorf-iskolai kerettanterv alapján történik, amely összhangban áll a nemzetközi Waldorf-tantervekkel, ugyanakkor megjeleníti a magyar kultúra értékeit és épít az elmúlt nyolcvan év Waldorf-pedagógiai tapasztalataira, kutatásaira is. A Waldorf-pedagógia egységes és teljes körű: óvodát, általános iskolát és középiskolát is magába foglaló nevelési rendszerről van szó. Ráadásul a tanterv segít abban, hogy a gyermekek a számukra fontos dolgok legjavát sajátíthassák el; előmozdítva belső fejlődésüket és inspirálva őket képességeik maximális fejlesztésében. A gyerekek a tantárgyakban való kellő elmélyülésnek köszönhetően örök tudást szereznek. Az itt megtanultak nem kerülnek elfeledésre. Sokakban mégis felmerül a kérdés, hogy a felsőoktatási felvételi vizsgákon milyen eséllyel indulnak a diákok. A Waldorf-iskolákra és a hagyományos gimnáziumokra vonatkozó érettségi és felvételi statisztikák alapján a továbbtanulni szándékozó waldorfos diákok ugyanúgy megállják a helyüket.

A Waldorf-iskolákban – és óvodákban is – a szülők aktívabb szerepet vállalnak a közösségi munkában, mint egy „átlag” iskolában. Ennek egyrészt az az oka, hogy az oktatás és nevelés a szülők együttműködésével történik, vagyis folyamatos a konzultáció és a kommunikáció a tanárok, diákok, szülők között. Másrészt mivel nem állami intézményről van szó, sok újítás, fejlesztés, környezetszépítés csak a szülők aktív segítségével valósulhat meg. Azonban semmi sem kötelező, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy mindenki lehetőségeihez és idejéhez mérten veszi ki részét ezekből a munkafolyamatokból. Ami más oldalról sok baráti kapcsolatot is eredményez.

A szervezők mindazokat várják a soron következő előadásaikra, szülői fórumaikra, akik szeretnének többet tudni a Waldorf pedagógia módszeréről, illetve saját gyermekük élettani sajátosságairól. Legközelebb február 24-én, 17 órakor az Apáczai ÁMK-ban lesz előadás, amelyet Karkus Ottó solymári Waldorf-tanár tart mozgásról és egészségnevelésről.

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL
CÍMKÉK