2018.02.19., hétfő - ZsuzsannaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Zalaegerszegre költözik a Waldorf-iskola

2018. február 12. hétfő, 17:21
Szerző: -pet-
Fél év telt el a zalai Tűzmadár Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola első osztályának indulása óta. A Zalaszentlőrincen működő intézmény egyik alapítóját és az első osztály tanítóját, Bálint Orsolyát kérdeztük az eddigi tapasztalatokról.

Annál is inkább, mert közeleg a beiskolázások időszaka. Az intézmény ráadásul a következő tanévtől Zalaegerszegre költözik.

- Szeptemberben az első évnyitón felcsendülő dalok, ritmusok hívták be az elsősöket a virágkapun az osztályterembe, melyet a nyár folyamán a szülőkkel alakítottunk ki közösen. A gyerekek megilletődötten, de mosolyogva és büszkén vették birtokukba az osztálytermet – idézte fel a kezdeteket a tanítónő.

Mint mesélte, az évnyitó alkalmával a gyerekeket a táblán színes rajz, az és mese várta, amit ámulattal hallgattak. Persze az akkori csodák mára napi ritmussá alakultak át, ám a Waldorf-iskolában a mindennapos feladatok mellett, mindig jut valami „csodaság” is.

Örömmel, felszabadultan tanulni

Bálint Orsolya egy formarajz-füzettel (Fotó: Waldorf-iskola)

- Az a tapasztalat, hogy a diákok biztonságban érzik magukat a jól megkomponált és nagyjából állandó napi ritmusban. Felszabadultan és örömmel várják minden reggel az ajtónyitást, mert mindig történik valami izgalmas, valami, korosztálynak való mesés, aminek lehet örülni tanulás közben. Tanulunk a körülöttünk lévő világról, de a gyerekek, egymást is „tanulják” nap, mint nap. A kisebb csetepaték alkalmat adnak a megbocsátás és megbékélés megtapasztalására is, a szép közös játékok pedig a kreatív szervező erőiket mozgatják meg. A közös munkában komoly szociális tér nyílik meg a gyermekek számára. Fontosnak tartjuk a szociális érzékenység fejlesztését legalább annyira, mint az érzelmi intelligencia ápolását, vagy az értelmi fejlődést. A világban csak együtt tudunk nagy dolgokat létrehozni, s ehhez mindenki hozzáadja az egyéni képességeit. Ez a légkör, ez az attitűd hatja át nálunk tanulást.  

Hogy mennyiben tér el az itteni oktatási módszer a hagyományos intézményekétől? A Waldorf-iskolákban a diákok négy hetes ritmusokban tanulják a közismereti tárgyakat a főoktatás keretében, ami 8 órától 10 óráig tart.  Vagyis négy hétig vagy csak matematika, vagy írás/olvasás, illetve formarajz óráik vannak a nap első szakaszában. Fontosnak tartják a művészeteken keresztül ható nevelést, illetve a szabad levegőn való elegendő mozgást is.

- Lényeges különbség, hogy itt nincs osztályzás. A tanulókat szóban értékelik; saját képességeikhez mérten, nem pedig másokkal, vagy valami külső mércével összehasonlítva. A szülők  év végén részletes szöveges értékelést kapnak a gyermekeikről, ez a bizonyítvány.  A gyermek 6. osztályig az osztálytanító által írt vagy választott bizonyítványversből tájékozódik elvégzett munkájáról, újabb feladatairól, önmagáról, hogy hol tart, s merre tovább. A Waldorf-iskolában nincsenek előre gyártott tankönyvek sem; mindenki maga készíti el saját „tankönyvét”, füzetét. Beleírva, lerajzolva a megtanultakat – folytatta Bálint Orsolya.

Az iskola 2018 szeptemberétől Zalaegerszegen folytatja tovább a működést. Egyre nagyobb ugyanis az igény mind a szülők, mind a tanárok részéről, hogy az óvoda mellett a Waldorf-iskola is be tudjon kapcsolódni a megyeszékhely vérkeringésébe is.

Az osztálytanító elmondta: jelenleg folynak az előkészületek és a tárgyalások. Bíznak abban, hogy hamarosan megtalálják a legmegfelelőbb épületet.

Addig is a szülőknek lesz lehetőségük Zalaegerszegen a Waldorf-pedagógiával és már végzett waldorfos diákokkal is ismerkedni, hiszen folyamatosan szerveznek előadásokat, nyilvános esteket. Ezek egy része épp a beiskolázási programsorozat keretében zajlik.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL
CÍMKÉK