Vezető hírek
Nem szociodráma, hanem tündérmese
Népmese és kortás művészet találkozása
A részletekről sajtótájékoztatón számolt be a társulat. Szűcs István igazgató elmondta: Veres András dramaturg-rendező állította színpadra a darabot, mely eredetileg egy cigány népmese volt. Az előadás szólójáték; Szolnok Ágnes, mint mesélő kelti életre a történet figuráit. Őt Keller Dániel Máté kíséri hegedűn. A zenék a történethez íródtak, Takács Dániel zeneszerző jóvoltából.
Veres András – aki már nem először dolgozik együtt a zalaegerszegi bábszínház csapatával – hozzátette: egy népmese átiratát láthatja a közönség, mely egyúttal egy Zsiga nevű kisfiú fejlődéstörténete is. A rendező szerint érdemes a népmesékből merítkezni, mert bölcsesség, sőt amolyan „sűrített tapasztalat” található bennük. Ezáltal időről időre saját kultúránkra, vagy annak egy szeletére is rácsodálkozhatunk. A népművészet folyamatos változásban van, mert minden korosztály átszűri azt magának. A bábszínháznak ezért az a feladata, hogy tiszteletben tartsa, de tovább is gondolja a népi kultúrát. Skanzen-szerűen ugyanis már nem lehet bemutatni a mai gyerekeknek. Fontos, hogy saját világukra, életkörülményeikre fordítsák le az egyes szimbólumokat. A mostani mesében például a szegénységet egy üres bevásárlókocsi szimbolizálja.
Veres András megjegyezte: „a volt egyszer egy szegény ember” felütést szintén érdemes elővenni. Nem árt, ha a gyerekek találkoznak ilyen élethelyzetekkel. Zsiga a perifériáról jut el addig, hogy ő lesz Aranyország királya. A történetben tehát nemcsak a nehéz életút, a kalandos felnövés, hanem a remény és a pozitív végkifejlet is benne van. Nem szociodráma, hanem tündérmese kerül a gyerekek elé.
Hogy az előadás miért egyszereplős szólójáték? Mert a tradicionális bábszínházban a mesélő teremti meg az univerzumot; a jót és a rosszat egyaránt – tette hozzá a rendező. A Tündérkeresztanya tehát a mesélés alapvetéséből indul ki. A színpadon viszont a hagyományos bábszínház és a kortárs képzőművészet keveredik, Virág Vivien látványtervezőnek köszönhetően.
Utóbbi szakember – aki szintén vendégművészként vesz részt a társulat munkájában – elárulta: egy rituális szálat rejtett el a díszletekben, de a mai világgal harmonizáló elemeket is belecsempészett a látványba. Érdekesség, hogy a felnövő, fejlődő Zsiga a nézők számára is egyre nagyobbá válik a színpadon. A bábot ugyanis mindig szétszedik, majd nagyobb darabban rakják össze; folyamatosan darabjaira hullik, hogy aztán újra felépülve egyre erősebben, bölcsebben menjen tovább.
Az úton persze nincs egyedül, mert Tündérkeresztanya pártfogásába veszi. Végül megtalálja helyét a világban, és igaz társra is lel.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Takarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokbanMegállapodás a ZalaZONE és a Modenai Egyetem Ferrari Tanszéke közöttMegújul a Várkör utca egy szakaszaA 76-os főútra dőlt egy fa a csácsi arborétum közelébenBusz helyett biciklivel! Eltűnt, majd megkerült a kerékpárAszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcábanBejelentette polgármester-jelöltjét a Tiéd a Város EgyesületFejlesztések a Platán sor és Arany János utca között -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Takarékosság - Kiszámíthatóság éves távlatokban