2024.04.19., péntek - EmmaZalaegerszeg időjárása

Programajánló

Szentgáli tűzköves geotúra az ősember nyomában

2022. március 12. szombat, 16:18 - március 13., 00:00

Találkozó ideje: 2022. március 12. (szombat) 9.00 óra
 Időtartam: 4-5 óra
 Táv: 7-8 km
Március 12-én (szombat) 9 órakor a híres szentgáli tűzkő nyomába eredünk.Impozáns sziklafalak, izgalmas földtani értékeket mutató kőfejtők, gyönyörű erdei környezet, csodálatos kilátás, és mindenek előtt az őskori tűzkőbánya miatt érdemes eljönni.

Geotúránk első állomásán a Tűzköves-hegy impozáns bányaudvaraiba kukkantunk be, ahol a földszerkezeti mozgások hatalmas erejét csodáljuk meg. Átvágjuk magunkat a Tűzköves-hegyi barlangot rejtő bozóton és a barlang bejáratánál sok érdekességet hallhatunk a fokozottan védett barlangokról, és a denevérekről.

Ezután egy vadcsapáson felkaptatunk a hegytető szálerdejébe, ahol a mészkőfejtő gödrök között egy jura időszaki kőzeteket rejtő régi kőbányába érkezünk. Mangángumós mészköveket és megkövült csigaházra emlékeztető ammonitesz vázakat rejtő kőzeteket fedezhetünk fel, miközben megidézzük az egykor itt hullámzó tengerek lebilincselően gazdag élővilágát. A közelben tengeri liliomoktól csillogó, lemezes szerkezetű impozáns mészkőkibúvást ejtünk útba.

Az erdő fái között utat keresve egy tisztáson újabb meglepetések várnak minket, majd megcélozzuk geotúránk fő attrakcióját: a pengeéles tűzkőtörmelékkel borított út elvezet minket a több évezredes, ősi kovabányászat fejtőgödrei közé, ahol még a vakondtúrások is tűzkődarabokból állnak…számos darabon felfedezhetjük a pattintott kőkorszak itt élő embereinek keze nyomát.
Utunk utolsó szakaszán csodálatos kilátás nyílik a Bakony hegyeire, a túrán hallottak megkapó összegzéseként.