2024.04.18., csütörtök - Andrea, IlmaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Újra Waldorf-iskola Zalában(?)

2016. október 17. hétfő, 14:46
Szerző: Bánfi Kati
A napokban kezdődött a szélesebb körű tájékoztatás és január elejére el kell dőlnie, hogy néhány év szünet után újra sikerül -e Waldorf-iskolát indítani Zalában.

A nagyon jó mutatókkal bíró alternatív iskola gyakorlati megismertetésére előadássorozat indult, melynek helyszíne az Apáczai ÁMK. A Dunántúlon jelenleg Zala megye az egyetlen, ahol nem működik Waldorf-iskola, míg a szomszédos megyeszékhelyen, Szombathelyen két általános iskola és egy gimnázium is fogadja az érzelmi stabilitásra, életkori és egyéni sajátosságokra, a művészeti nevelésre nagy hangsúlyt helyező pedagógiai módszer elkötelezettjeit. A nevezett előadássorozatra is innét érkeznek a gyakorló, több éves tapasztalattal bíró pedagógusok. Elsőként Kányai Mirella osztálytanító, aki az iskolatípus előnyeiről beszélt az érdeklődőknek.

Kányai Mirella egy harmadikos kislány rajzát mutatja.

S amiket sorolt, az alanyi jogon minden iskolás gyereket megilletne. A „nincs idő” rohanó rendszerekben azonban mégsem valósul meg. Így a diáknak, mint embernek járó tisztelet, a szeretetteljes légkör, a figyelem, az otthonosság érzete az oktatási intézményben, ahol a gyerek a napja nagy részét tölti, ahol a napközi a közös játékokról szól. S hogy lehet saját készítésű tankönyvből eredményesen tanulni, s hogy az írás-olvasást nem kell első osztály karácsonyra kierőszakolni, a ki tudja kivel versenyező légkörben, s hogy ennek mennyi pozitív hozadéka van, arról meggyőznek a gyerekek széleskörű műveltségéről és gyakorlati tudásáról bizonykodó munkák, az a csillogó tekintet, ami egyébként túl korán kihuny a motiválatlan diákok szeméből. S hogy mi is a motiváció, hiszen osztályzás, bukás nincs. Viszont teljesítménykényszer sincs, hanem életkornak megfelelő, életközeli feladatok természetes ösztönzőként, megőrizve a tanulás közben a képzelet, a fantázia, az alkotás nyújtotta plusz örömöket, az órarend biztosította elmélyülést a tananyagban, változatos módon megközelítve a témát.

- Viszont olyan sincs, hogy egy elkezdett feladatot a gyerek nem fejez be. Csak mondjuk megáll egy kettes szintnél és kész. Ilyen szempontból a Waldorf-iskola szigorúbb az államinál. A feladatok az életkornak megfelelők, ha igényel a tanuló segítségek kaphat, de olyan nincs, hogy nem ér a munka végére. Mert a cél elérése jó dolog, de csupán pillanatnyi öröm, az odavezető út viszont az igazi fejlesztő – mondta többek között Kányai Mirella. Hangsúlyozta még, alapcéljuk, hogy olyan felnőttek váljanak a tanítványaikból, akik mind a munkahelyen, mind a családban megállják a helyük, akik tettre készek a világban. Akik aggódnának az eltérő tanulási tempó miatt, azoknak hozzátette, negyedik és nyolcadik osztály végére van összeérés az állami iskolákkal, biztosítva az átjárhatóságot, illetve a nem Waldorf jellegű iskolában való továbbtanulást. S felsőbb iskolákban nagyon jól megállják a helyük ezek a gyerekek, kreativitásuk, gyakorlatiasságuk, közösségi hozzáállásuk miatt szívesen fogadják őket.

A hátulütő, hogy szülői támogatást igényel ez az iskolatípus, ahol van idő a gyerekre, az általános műveltségre, a több ágú művészeti nevelésre, két idegen nyelv elsajátítására, hagyományos kézimunka technikák megtanulására, kertészkedésre, az évkör ünnepeinek megülésére, vallásos nevelésre és még játszani is. Az iskola, ahova egyértelműen szeretnek járni a gyerekek. Ahol bár harmadikban tanulnak meg teljesen írni, de már önállóan kisházat tudnak építeni. Az iskola, ahol felsőben van informatika, mert előbb a való világgal ismertetik meg a tanulókat. Az iskola, mely az ország első kétnyelvű magániskolájaként vonult be a hazai oktatás történetbe, melyet anno, 1926-ban gróf Klebelsberg Kunó vallás –és közoktatásügyi miniszter engedélyezett. Az iskola, mely 2017-ben újra indulna Zalában is.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK