Archivum
Feszületek és értelmezések
Nem várt rövid "performansszal", és egy alkotás körül támadt vitával nyílt meg a Göcseji Múzeumban "A kereszt alatt" című, kortárs képzőművészek munkáit bemutató tematikus tárlat. A múzeum és a Vitrin Képzőművészeti Egyesület által közösen szervezett reprezentatív bemutatónak a húsvéti ünnepkör ad apropót.
Keresztek a múzeumban
A megnyitó előtt néhány másodperccel Nemes László észrevette, hogy Mária-sorozatának egyik darabja véletlenül elforgatva került a falra, így a festőművész - kedélyes érdeklődők és fotósok gyűrűjében - gyorsan a helyes irányba igazította a képet.
Feltámadás, új élet, sorsszimbólum - asszociált a keresztre, mint jelképre Balaicz Zoltán alpolgármester, köszöntve a kiállító művészeket és a közönséget. Mint mondta a húsvét közeledtével a tárlatnak egy olyan üzenete is van, hogy van feltámadás, és az élet győzedelmeskedik a halál felett. A tárlatot Szabó Vilmos lelkész, az evangélikus egyházközösség vezetője nyitotta meg. Hosszú volt az az út, míg a keresztből, mint kegyetlen kínzóeszközből vallási, történeti és kulturális szimbólum lett - mondta. A lelkész szerint ehhez kellett Krisztus és a megváltás.
Horváth M. Zoltán alkotása
Elgondolkodtató azonban az, hogy vajon értjük e még a kereszt igazi értelmét, vagy mára csak egy tárgy lett. Útszéli feszület, díszes faragvány, vagy nyakbavaló ékszer. A kereszt azonban kitartóan azt hirdeti két évezrede, hogy a megváltás elvégeztetett, s általa megtapasztalhatjuk az isteni szeretetet.
Kostyál László művészettörténész, a múzeum igazgatóhelyettese a kereszt szimbolikus jelentéséhez csak annyit fűzött hozzá: az égi és a földi világ jelképes találkozásáról van szó. Az emberiség történetében sokáig a vertikális szemlélet uralkodott, ám egy ideje a horizontális látásmód dominál. Harmonikus egyensúlyba kellene hozni a két szintet, s akkor - a metszésponton - az emberek visszatalálnának a spiritualitáshoz úgy, hogy a technikai haladás sem áll meg. Mindig is azok a társadalmak és kultúrák voltak erősek, ahol ez a két nézet együtt volt hangsúlyos.
A kiállításon húsz alkotó mutatkozik be; jórészük nem ismeretlen a zalaegerszegi közönség előtt, hiszen helyi, vagy Zalához kötődő, kortárs művészekről van szó. De a megyén túlról is érkeztek festők és szobrászok. A közel félszáz művet felsorakoztató tárlat egyfajta ikonográfiai és stílustörténeti kalandozás is. Megannyi látásmód és művészeti irányzat elevenedik meg. Jórészt a hagyományos, klasszicizáló értelmezés és képi világ dominál (a kereszt, mint Krisztushoz, az Újszövetséghez, vagy magához az egyházhoz kapcsolódó jelkép), ám van néhány újragondolás, kísérlet, vagy éppen olyan asszociáció, mely nonfiguratív ábrázolással válik kifejezhetővé és értelmezhetővé (például Nagy Kálmán, vagy Tánczos György képei).
Balaicz Zoltán köszöntötte az alkotókat
A tárlatnyitót megelőzően éppen egy ilyen "újragondolás" váltott ki vitát a szervezők körében. Horváth M. Zoltán képzőművész fotósorozatáról először ugyanis úgy gondolták, hogy nem illik a kollekció hangulatához. (A triptichonon ugyanis egy hölgyet látunk fehérneműben, menyasszonyi fátyolban, lábai előtt három koponyával, hol imádkozva, hol karjait széttárva, hol egy koponyával a kezében.) Az alkotás végül mégis kikerült - tegyük hozzá, szerencsére!
A művész ugyanis nem tesz mást, mint, hogy a reklámfotók stílusában jeleníti meg a nőt (ideált), ám mindeközben felvonultatja a tárlathoz nagyon is illő, keresztény szimbolikákat (kereszt, imádság, feltámadás, szűziesség, elköteleződés). Tökéletes képi hatást és üzenetet sugározva a befogadó felé. Sem a kereszt jelentéstartalma, sem a szentsége nem sérül. Ahogy Szabó Vilmos is utalt a képsorozatra: nem a ruhátlanság a lényeg (ez inkább csak eszköz). Sokkal fontosabb az ima, a kitárt kar, és a koponya, mely egyértelműen jelzi a feltámadást. Mindezt egy 21. századi "közegbe" jelenítve meg.
Hasonlóan izgalmas Leclerc Szelényi Ulrik Vas megyei szobrászművész fémből, vasból (biciklinyereg, lánc, csípőfogó, villáskulcs) készült feszület és piéta kompozíciója. És ha már újraértelmezéseknél tartunk említést érdemel Szabolcs Péter szobrászművész egyik alkotása is (Karon hajóján), ahol Krisztus testét (lelkét?) a görög mitológiából ismert Kharón, a révész viszi át a túlsó partra. Jelezvén talán azt: mindegy milyen korban, kultúrában, hitben vagy vallási közösségben élünk, az Igazság odaát van.
A tárlat április 29-ig látogatható a Göcseji Múzeum időszaki kiállítótermében.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Lezárják a Kossuth Lajos utca Berzsenyi Dániel- és Petőfi utca közötti szakaszátJúlius 21-től szegélycsere Zalaegerszegen, a Budai Nagy Antal utcábanTisza kongresszus Nagykanizsán - ismertették a párt főbb programjaitEgerszeg Kártya átvételMagyar-kínai autóipari fejlesztési és validációs központ létesülhet Zalaegerszegen Kerékpárút épül Bak és Zalaapáti között15 éremmel zárták a legfiatalabb úszók bajnokságát a Zalaco-ZÚK versenyzőiA Leicester City lesz a Zete Fieszta vendégeSzakaszos útzár a zalaegerszegi Kossuth utcában, teljes lezárás a Bajcsy-Zsilinszky térenHidegfront hoz felfrissülést, fejfájás, migrén jelentkezhet -
rovatunk hírei
Egerszeg Búcsú 2025.Egy hét a Berkenyésben - Falusi vendégasztal ZalalövőnFénybe zárt harmónia14. Hottói BábparádéDombérozzunk a Piacon!//IX. Göcseji DombérozóKutyás délelőtt a KutyAngyalokkalHarcsa Veronika, Gyémánt Bálint duó/KeszthelyFest 2025Krimi a javából - interaktív nyomozós városnéző sétaHrutka Róbert: Láthatatlan szépségLaZala 24 órás jótékonysági futás a Koraszülöttmentő és Gyermekintenzív Alapítvány javára top 10
Bezárt a Club PopUp Underground, kiárusították a készletetTrópusi lepkéket nevel a 10 éves zalaegerszegi fiúIdén is nagy sikerrel rendezték meg a filmzenei koncertetMegújult az Ady utca egyik helyi védettség alatt álló lakóházaNegyven éve végeztek: jubileumi találkozót tartottak PSZF egykori hallgatói Szakaszos útzár a zalaegerszegi Kossuth utcában, teljes lezárás a Bajcsy-Zsilinszky térenLemezfelvétel a Göcseji Falumúzeum Klügel-orgonáján Negyvenéves Zalaegerszeg jelképe, a tulipános szökőkútKomplex népi kézműves alkotótábor a Gébárti-tónálHarmincöt évvel ezelőtt térhettek vissza a ferencesek zalaegerszegi kolostorukba