2024.04.25., csütörtök - MárkZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Megnőtt a hívásszám, kibővült a vonal

2020. május 24. vasárnap, 10:50
Szerző: Bánfi Kati
Az elmúlt két hónapban megszaporodtak a hívások a telefonos lelkisegély szolgálatnál. Ezért az országos szövetség (LESZ) egy plusz telefonszámot iktatott be, így nagyobb eséllyel kap vonalat a segítséget kérő. A szolgálat telefonszámai: a korábbi 116-123 mellett a 06-80-810-600. Mindkettő ingyen hívható, bármely telefonos szolgáltatón keresztül. A zalaegerszegi szolgálat szakmai vezetőjét, Zaleczky Elzát kérdeztük ezzel kapcsolatban.

 Telefonos lelkisegély szolgálat

- Az év minden napján, 24 órában és ingyen hívható a telefonos lelkisegély szolgálat. Igyekszünk biztosítani, hogy minden hívó számára elérhetők legyünk. Amióta a járványt megelőző intézkedések életbe léptek, megnőtt a hívások száma, ezért döntött úgy az országos szövetség, hogy amíg szükséges, a fent nevezett plusz vonalat is működteti – mondja Zaleczky Elza. – Arra törekszünk, hogy mindig legyen, aki felvegye a telefont. Ha egy kicsit várni kell a vonalra, türelmet kérnünk, éppen dolgozunk.

Illusztráció

- Mi a leggyakoribb probléma, amivel Önökhöz fordulnak?

- A magány és az izoláció. Ez volt a fő ok a járványhelyzet előtt is és most is. Aki a lelkisegély telefont hívja általában magányos, társtalan, támogató nélkül van, vagy nem ismeri fel a környezetében lévő egyéb támogatási lehetőséget. Az elmúlt időszakban sok ember került ilyen helyzetbe, fokozódott az elszigeteltség érzés. 

- Milyen konkrét segítséget tudnak nyújtani? 

- Elsősorban a meghallgatást. Tanácsot nem adhatunk, de segítjük felismerni, hogy elérhető közelségben vannak azonos problémával küzdő családtagok, barátok, ismerősök, iskolatársak. Velük fel lehet venni a kapcsolatot, ha máshogy nem telefonon és egy kölcsönös, egymást támogató attitűd jöhet létre. Sokaknak nehéz most a bezártság, a családtagok távolléte, a gyerekek tanulásra motiválása. Ezeket a gondokat meg lehet osztani.

- Nem lehet, még inkább búskomorságba viszik egymást?

- Az tény, hogy a népesség 25 százaléka élete során olyan helyzetbe kerül, ami depresszióra hajlamosít. Én viszont a 75 százalékban bízom. Az is igazság, hogy sok életesemény „hátbavágja” az embert, aztán az lesz a vége, hogy az élet mégis megy tovább, tovább kell tenni a dolgunk magunkért, a családunkért. Életben tartó, ha tudjuk, vannak mellettünk olyanok, akikre számíthatunk. Őket azonban észre kell venni. 

- Vannak, akiket alapban a segítő attitűd jellemez, és a mostani helyzetben ez talán még jobban kidomborodott.

- Dicséret illeti a kollégáimat, akik valóban ilyen típusok és a mostani helyzetben is vállalták a feladatot. Ami egyébként önkéntes szolgálat, kellő szakmai felkészítés és folyamatos továbbképzés mellett. Ők ilyenek. 

- Önöknél nem udvariatlanság a névnélküli hívás.

- Anonim a telefonáló és az ügyeletes kolléga is. De ha a bizalmi viszony kialakul, a hívók el szokták árulni a keresztnevet. Attól nem kell tartani, hogy ismerős veszi fel a telefont, ez ne tartson vissza senkit, hiszen országos szinten cseng ki a telefon. Valójában, ahogy az alapítónk, dr. Győri László szokta mondani, ha a „szenvedésnyomás” nagy, akkor nem számít, kinek mondjuk el a bajunkat. 

- De akkor megköszönni sincs mód, nem lehet ugyanazt az ügyelőt kérni, akiben már egyszer megbíztunk

- Erre valóban nincs mód. De gyakran előfordul, hogy utólag köszönik meg a segítséget, akkor körlevelet küldünk és dátum és idő szerint nagyjából meg lehet tudni, hogy kit illet a köszönet. De ennél fontosabb, hogy az ügyelő saját magát jól tudja minősíteni. Ehhez kellő önkontroll és szakmai tudás kell. Azt tudom tanácsolni a nehéz helyzetben lévőknek, hogy ami segít, azt igénybe kell venni. Ha éppen egy lelkitelefon szolgálat visz előbbre, akkor azt. Hívjanak bennünket!
 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK