2024.05.03., péntek - Tímea, IrmaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Hazánkat képviselte a zalaegerszegi tanárnő

2013. június 27. csütörtök, 18:19
Címkék:

Európai országok pályaorientációs modelljeit vitatták meg egymással azok a szakemberek, akik a kontinens 12 országának képviseletében találkoztak Kölnben. Az unió támogatásával létrejött szakmai programban Magyarországot a zalaegerszegi Páterdombi Szakképző Iskola tanára, Keményné Nagy Erika képviselte.

palyaorientacio 1

- Hogyan esett Önre a választás?

- A TEMPUS Közalapítvány által meghirdetett szakképzéssel kapcsolatos szakértői pályázat egyik egyéni nyerteseként vehettem részt a nevezett tanulmányúton, mely főleg a német szakmai pályaorientációt mutatta be-idézte fel a tanárnő.- A németeknél duális szakképzés folyik, s viszonylag új elemként, 2008 óta valósítják meg a pályaorientációt. Az ok, a szakképzésen belüli magas arányú, 23 százalékos lemorzsolódás.

- Pontosan mit jelent ez a program?

- 13 éves kortól felmérik a tanulók képességeit, készségeit, többlépcsős tesztben. Ez megmutatja az esetleges rejtett tehetséget, rátermettséget, az adott szakmához szükséges kompetenciák szintjét. Személyes visszajelzés ez a tanulók és a szülők felé. Egy évvel később, nyolcadik osztályban 80 órában, három szakterületen próbálhatják ki magukat a diákok, munkakörnyezetben, munkafolyamatban, készíthetnek egy munkatárgyat is.

palyaorientacio 2

- Volt-e jelentős különbség a pályaorientáció terén a résztvevő országokban.

- A program célja főleg a német gyakorlat bemutatása volt, de a szakmai előadások során mindenki beszámolhatott a saját országában jellemző formáról. A svájci, a francia és a német rendszer sok hasonlóságot mutatott, itt külön hivatalok foglalkoznak a pályaorientáció megvalósításával. Illetve Németországban sokkal jelentősebb a Kamara szerepe a képzések, átképzések, s ezek ellenőrzése terén, mint mondjuk nálunk. Meglepő volt az az anyagi felszereltség, mellyel megvalósulhatnak a workshopok, az oktatási minisztérium támogatásával. Sok jó dolgot láttunk a pályaorientáció terén, de teljes mértékben ezt Magyarországon nem lehetne megvalósítani, mert itt más az oktatási és a finanszírozási rendszer.

- Ön miről számolt be a magyar viszonyokkal kapcsolatban?

- A Nemzeti Alaptanterv idevonatkozó részeiről, pályaválasztást segítő könyvről, pályaválasztási kiállításról, a kamara erősödő szerepéről, a szakmák bemutatásának módszereiről, és természetesen a szakképzésünk struktúrájáról.

- Milyen hasznot hozott az Ön munkájában ez a tanulmányút?

- Jobb rálátásom van a témára, s ezért több tanácsot is tudok adni az érintetteknek. A felkészülés során aktívabb kapcsolatom lett a helyi kamarával, mely szintén segítheti a diákokkal megvalósuló munkát. Jó volt látni a német cégek motiváltságát a tanulói szerződések terén. Ennek keretében valódi szaktudást szerezhetnek a diákok a leendő munkahelyükön. Egyébként több országban is elismerik a magyar szakembereket, tehát a képzésünk tartalmával talán nincs olyan nagy baj. Viszont, hogy mindenki a neki tetsző hivatást választhassa, azon még van mit javítani, s ezekre mutatott néhány jó ötletet a német szakmai út.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK