Archivum
Konferencia a művészeti "kényszerekről”
"Művészet és politika. Kényszerhelyzetek és válaszok a 20. századi magyar művészetben" címmel rendezett szakmai konferenciát a Göcseji Múzeum. A Kisfaludi-teremben megrendezésre kerülő tudományos ülés apropóját éppen Kisfaludi Strobl Zsigmond szobrászművész munkásságát övező ellentmondásos vélemények adták.
Kiskapuk és megalkuvások
Művészet-e vagy sem, ha politikai megrendelésre dolgoznak az alkotók? Lehetett-e a kommunizmus évei alatt rendelésre írni, műalkotást létrehozni? Hol volt a szabadság és megalkuvás határvonala? Vagyis milyen kényszerhelyzetek elé kerültek, és milyen kiskapukat találtak a hatalom kijátszására a művészek a szocializmus évtizedei alatt? A konferencia ezekre a kérdésekre igyekezett választ adni.
A tudományos ülés kilenc előadója a művészet különböző területeit vette górcső alá. A délelőtti szekció - Vasy Géza (ELTE BTK), Bence Lajos (irodalomtörténész, a Muratáj főszerkesztője), Péntek Imre (költő, a Pannon Tükör főszerkesztője), Szemes Péter (irodalomtörténész, Göcseji Múzeum) – többek között az Írószövetség 80-as évekbeli működésébe engedett bepillantást, de Utassy József költő hatalommal való kapcsolatát is megismerhettük. Délután szó esett a képzőművészeti alkotások értékéről és értelmezéséről (Legéndy Péter képzőművész), a Wallenberg-szobor kálváriájáról (Pótó János történész, MTA BTK), a zalaegerszegi szocreál építészetről, illetve a kötött formák megkerülésének lehetőségeiről (Káli Csaba történész, Zala Megyei Levéltár), valamint Kisfaludi kapcsán a hivatalos művészet és politika kapcsolatáról (dr. Kostyál László művészettörténész Göcseji Múzeum).
A konferencia nyitóelőadója Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke volt, aki nem is annyira a szocializmus évtizedeinek kényszerhelyzetiről beszélt, hanem sokkal inkább arról, hogy szerinte a kommunizmus miatt megszakadt a nemzet történetének folyamatossága, ami még ma sem állt helyre. Tennivaló ezért van bőven. Úgy látja: az említett évtizedekben az volt boldog, aki a szocializmuson belül tudott a szocializmuson kívül élni. Szinte mindenki a politika kiszolgálója volt, különböző erkölcsi fokozatokban, és sok művész ekkor készítette el életre szóló művét. Az MMA elnöke a mai helyzettel kapcsolatban azt mondta: az országnak egyetlen ereje van, ez pedig a nemzeti kultúrája, de ez nincs rendszerezve, egységbe foglalva. A magyar kultúra kifelé (külföld felé) mutatott képe szerinte egy puzzle, és senki se tudja, mit ábrázol a kép. Az MMA élén azért dolgozik, hogy – az elsősorban múltból táplálkozó – kulturális vagyonunkkal gazdálkodni tudjunk.
A tudományos ülés fő kérdésével kapcsolatban összességében annyi elmondható, hogy azok az előadók, akik legaktívabb éveiket a szocializmus éveiben töltötték el, úgy érzik: megvoltak a kiskapuk, de az alkuk is, hiszen mindenkinek élnie és dolgoznia kellett valahogy. Ahogy Legéndy Péter megfogalmazta: érdek, szokás, haszon, létszükséglet alól sose tudják kivonni magukat a művészek. A többit meg rá kell bízni a közönségre.
A korszak ma már humorosnak tűnő ellentmondásait kétség kívül Pótó János történész ábrázolta legjobban, a svéd Raoul Wallenbergnek (aki a német megszállás idején több ezer zsidót mentett meg) szánt köztéri szobor körüli kálvária bemutatásával. (A budapesti Szent István parkban álló, Kígyóölőnek is nevezett emlékművet 1949-ben állították fel, majd az avatási ünnepség előtti éjszakán felsőbb utasításra titokban el is távolítottak. Wallenberg ugyanis a Vörös Hadsereg foglyaként tűnt el 1945 januárjában, így a szovjetek szemében nemkívánatos személynek számított. A szobor – illetve annak mása – megannyi kitérő és szimbólumváltás után, végül a rendszerváltást követő években ismét felállításra került Wallenberg emlékére az újlipótvárosi parkban.)
A Művészet és politika című konferencia Kaján Imre múzeumigazgató szerint egy párbeszéd kezdete, aminek a jövőben lesz még folytatása. Ahogy az ülés elején mondta: a múzeum ugyanis köteles a múlt tanulságait a jövő felé felmutatni.
Reméljük, hogy ez így lesz, hiszen a kezdeményezés jó, de persze a konferenciának megvoltak a "gyerekbetegségei". Az előadók jó része inkább az idősebb korosztályt célozta meg, így a helyi fiatal alkotók nem képviseltették magukat az eseményen. A tematikából pedig (nyilván időhiány miatt is) sok minden kimaradt. Hogy mást ne említsünk: a hazai filmesek világa, vagy a zenei, vagy szűkebben rockzenei élet (beleértve a hanglemezkiadás furcsaságait is). Azt meg egy 21. századdal foglalkozó konferencia dönti majd el, hogy Fekte György az MMA elnökeként összekapcsolja- e a művészetet a politikával, vagy sem. Ő ugyanis nem ért egyet bírálóival, mert ahogy fogalmazott: a művészeti akadémia szakmai stratégiák mentén dolgozik, és tesz javaslatokat.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Busz helyett biciklivel! Eltűnt, majd megkerült a kerékpárAszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcábanBejelentette polgármester-jelöltjét a Tiéd a Város EgyesületFejlesztések a Platán sor és Arany János utca közöttSegítség a balesetet szenvedett családanyánakÚtépítés pénteken a zalaegerszegi Mészáros Lázár utcábanDiákközgyűlés konkrét javaslatokkalCivil jelölteket támogat a Tiéd a Város Egyesület -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Egy korszak lezárult az Eötvös-iskolábanElkészült az új Hattyú bisztróSzabó T. Anna versekről, csendrőlNőművészet, vagy feminizmus?A kis Annie-val zárul a színházi évad ZalaegerszegenMegjelent D. Bencze Erzsébet új köteteKeresztury Dezső emlékév színes programokkalCziffra Fesztivál ZalaegerszegenSzamizdat kultúra a Kádár-korszakbanA költészet napjára készülnek a Hevesi-színházban