Archivum
Kell a fegyelem kényelme?
A demokráciát elbénázzuk, az anarchia eredeti szellemiségéről keveset tudunk, az autokrata vezető utasításait meg simán bekajáljuk. Tényleg ennyire manipulálhatóak vagyunk? Tényleg szeretjük, ha irányítanak minket?
Hullám a Hevesi Sándor Színház színpadán
A Hevesi Sándor Színház a közelmúltban mutatta be Todd Strasser regénye, és Ron Jones tanulmánya alapján készült A Hullám című drámát, melyet Tasnádi István átiratából Vidovszky György állított színpadra. Az előadás 2012-ben debütált a fővárosi Bárka Színházban, a mostani darab annak egy felújított változata. Az alapsztori megtörtént eseményt dolgoz fel, melyből 2008-ban egy német film is készült.
Az előadás akár unalmas politikaelméleti gyorstalpaló is lehetne, ha nem lenne sokkal inkább színház a javából. Színház, ami egyszerre látványos, fájdalmasan szórakoztató és elgondolkodtatóan drámai. Színház, ami a (közel)múltból építkezik, de nagyon is nekünk szól. És színház, ami olyan kérdéseket feszeget, amik örökké aktuálisak, ám nem akarja a szánkba rágni a választ.
A Hullámot a kételkedés és a hitetlenkedés gerjeszti; a diákok nem akarják elhinni, hogy a nácizmushoz, vagy a kommunizmushoz hasonló diktatórikus rendszer napjainkban is kiépülhet. Ezért tanáruk, Dégi Kristóf (Sztarenki Pál) egy autokráciával, anarchizmussal és demokráciával foglalkozó iskolai projekthét keretében elhatározza, hogy interaktív módon, a tanórán hoz létre egy ilyen elnyomó rendszert. Ahol ő lesz a vezér! Beszervezésképpen mindenkit megbélyegez és felcímkéz (az előadás egyik legütősebb képe a nyakukban céltáblát viselő diákok sorfala.) A gépezet aztán beindul... a dolgok eldurvulnak; kilépnek az osztályterem világából.
A közösség túlnő az egyénen, a fegyelem kényelme elnyomja az identitást és az önálló gondolatokat. A csoport manipulációs technikái pedig épp azt darálják be a legjobban, aki a legrosszabb körülmények közül érkezik a rendszerbe (Guszti – Zsíros Viktor), és ő bármire képes ennek fenntartásáért! A Hullámnak van egyezményes jele (karjelzés), viselete (kék szalag) és külső ellensége (néhány lázadó, röplapozó diák). A Hullámot és annak vezérét ezért mindenáron meg kell védeni: besúgói hálózattal, vagy ha kell fegyverrel.
A történet egyik groteszksége abban rejlik, hogy a Dégi által létrehozott autokrácia pillanatok alatt működőképes lesz, míg a tanártársa/szerelme Nagy Ágota (Kovács Olga) által vezetett demokrácia-kurzus működésképtelen. A többség által megválasztott, megszavazott vezetők gyorsan cserélődnek. Elnökségük alatt csak a népet szívatják és hatalmaskodni akarnak mások felett. Az anarchia-óra pedig maga a vicc, hiszen a legkockafejűbb tanár, Koblényi Árpád (Andics Tibor) nyúlta le ezt a projektet (épp Dégi elől). Ráadásul nem érti, hogy miért kevés egy interaktív anarchia-órához az, hogy okostelefonról egy ősrégi Sex Pistols számot nyomat és kendőt köt a fejére.
A Hullám – ahogy a fizikában is – egy rendszer állapotváltozását jelzi. A hullámnak kell valamilyen közeg, melyben terjedhet és energiát szállíthat. De ez itt nem jó energia. Bár akiket beszippantott, annak érzik. Mert úgy gondolják, végre tartoznak valahová. Végre létrehoznak valamit; és ez elsőre jobbnak tűnik, mint céltalanul tengődni. Az elnyomásnak ez a legfélelmetesebb tulajdonsága.
A rendszerben, vagyis az osztályban fokozatosan eltűnik az egyéniség. A kezdetben többféle véleményt és stílust (meditáló hippi, feketeruhás goth, divatcica és radikális jobboldali srác) képviselő diáksereg – mely eleinte szépen leképezi a társadalom egészében fellelhető mentalitás és életmódbeli különbségeket – egy manipulált, vezényszóra mozgó, "no-name" tömeggé válik. A tanári kar az igazgatóval (Debrei Zsuzsanna) és a csekély számú lázadóval együtt tehetetlen.
És ha már mozgásnál tartunk: az előadás legnagyobb erőssége épp a koreográfiában (Gyevi Bíró Eszter) és a tökéletes díszletben (Heike Vollmer) rejlik. Olyannyira, hogy maga a színészi játék néha alá is rendelődik mindennek. A kulcsfigura egyértelműen a tanár/vezér: Sztarenki néhány kezdeti bizonytalanság után szépen hozza is ezt a karaktert. A színpadon szó szerint hullámzás van, hiszen a tér "fentből" és "lentből" áll. Egy óriási, lépcsőzetes tribünt látunk, ami hol egy poroszos osztálytermet, hol lelátót, hol pedig a társadalmi/hatalmi hierarchiát szimbolizálja. Az előadás dinamikáját ez a vertikális fel-le mozgás adja. De közben ott vannak a tömeget szórakoztató akrobaták is (akik szintén egyre uniformizáltabbá válnak). Mert a pillanatnyi (lélegzetvételnyi) szünetekben kell a show (a cirkusz) a népnek. Annál is inkább, mert nem lehetünk külső szemlélői az egyre gyorsuló és drámaibbá váló eseményeknek. A vezér nekünk is beszél, a röplapokat nekünk is osztják; bár ez utóbbi csak kevesekhez jut el. Az akció pedig éppolyan erőtlen, mint a lázadó gondolatok (és sajnos néhány helyzetben az ezeket képviselő színészek is).
Közben végig érezzük, hogy eljön az a pont, amikor a legmagasabbra csapnak a hullámok. A tribün lépcsőzetessége eltűnik, csak egy hatalmasra nőtt dobogó marad. Nagygyűlésre készül a vezér, illetve a tanár, hogy véget vessen a szörnyűségbe torkolló projektnek, és hogy levonja a hét tanulságait. A mikrofon a közönség felé néz, koncentrált fényben látjuk a szónokot. Akár sikerülhetne is a Hullám megszűntetése, felszámolása. Ha... nem lenne az a bizonyos srác, aki bármire képes a rendszer fenntartásáért.
Általában ha előkerül egy pisztoly a színpadon, az a végén el is sül. Itt most szakít a rendező ezzel a közhellyel. Az eredmény így még hatásosabb. Nem tudjuk, csak a szimbólumokból sejtjük, hogy ki az áldozat. Egy biztos, mi is azok vagyunk. Hacsak meg nem tanuljuk jól a leckét; az autokrácia és a demokrácia közötti különbséget. De még ez is kevés, mert ez utóbbi úgy látszik sérülékeny. Nem könnyű jól működtetni. Az oktatást korán el kell, kezdeni, interaktív módon. Hogy ez a mentalitás legyen mintakövető.
(Ja, az előadás egyfelvonásos, mert a Hullámot nem lehet félúton megtörni.)
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Aszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcábanBejelentette polgármester-jelöltjét a Tiéd a Város EgyesületFejlesztések a Platán sor és Arany János utca közöttSegítség a balesetet szenvedett családanyánakÚtépítés pénteken a zalaegerszegi Mészáros Lázár utcábanDiákközgyűlés konkrét javaslatokkalCivil jelölteket támogat a Tiéd a Város EgyesületFussunk együtt egy jó ügyért Zalaegerszegen! -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Egy korszak lezárult az Eötvös-iskolábanElkészült az új Hattyú bisztróSzabó T. Anna versekről, csendrőlNőművészet, vagy feminizmus?A kis Annie-val zárul a színházi évad ZalaegerszegenMegjelent D. Bencze Erzsébet új köteteCziffra Fesztivál ZalaegerszegenKeresztury Dezső emlékév színes programokkalA költészet napjára készülnek a Hevesi-színházbanSzamizdat kultúra a Kádár-korszakban