Archivum
Lesz buktatás alsóban is
„Tanujj, mer megbux” – klasszikus iskolai vécéfelirat a távoli 80-as évekből. Akkor még egyértelmű volt, hogy aki csak melegedni jár az iskolába, annak annyi, évvégén „elkapálják”. Fölösleges stresszhelyzet, megbélyegzés és korai kudarcélmény az osztályozás és a buktatás az általános iskolák alsó tagozataiban – vallották az efféle hagyományos értékelési módok ellenzői az elmúlt években.
Jutalmazás-büntetés számmal, szöveggel
2004-től ezért az alsó tagozatban csak a szülők beleegyezésével lehetett évismétlésre küldeni a diákokat (többnyire nem egyeztek bele), osztályozásra pedig csak 4. év végén került sor. A közelmúltban a parlament módosította a hat évvel ezelőtti közoktatási törvény érintett szakaszait, melynek értelmében ősztől ismét lehetősége lesz a pedagógusoknak osztályozásra és buktatásra az alsó tagozatokban is.
Az első osztályosok továbbra is szöveges értékelést kapnak, ám második év végén már érdemjegyekkel is értékelhetik a tanulókat. Az iskolák viszont eldönthetik, hogy melyik módszert kívánják alkalmazni, sőt, „vegyes” megoldást is enged a jogszabály.
„Már a törvényjavaslat ismeretében volt véleménye a tantestületnek, így a júniusi tanévzáró értekezleten állást foglaltunk arról, hogy ha a törvény életbe lép, akkor áttérünk az osztályozásra” – válaszolta kérdésünkre Makovecz Tamás, a Belvárosi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola igazgatója.
A szöveges értékelés szerintük nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így nem kívánnak élni a vegyes értékelési lehetőséggel sem. „A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szülők többsége nem érzékelte pontosan, hogy mit is jelent a szöveges értékelés. A buktatást pedig hiába javasoltuk egy-egy tanuló esetében, a szülők nem járultak hozzá.”
Mindennek az lett az eredményre, hogy 5. osztályban (amikor már lehetett osztályozni és buktatni is) megnőtt az évismétlések száma. „Feltorlódtak” azok a tanulók, akik a korábbi években elégtelenül teljesítettek, ám a törvény korlátozása miatt nem bukhattak meg, s nem hozták be a lemaradásukat sem.
Az igazgató szerint így a kudarc és évismétlés mentális hatása egyáltalán nem kerülte el a gyengén teljesítő tanulókat, csupán később szembesültek vele, ráadásul már egy idősebb életkorban. „Az évismétlést akkor kell megtenni, amikor arra szükség van. Sem a szülőknek, sem a gyerekeknek nem jó, ha görgetjük évről évre a problémát. Jobb, ha a tanulók idejében szembesülnek hibáikkal, lemaradásaikkal, s akkor van esély a javításra, fejlődésre.”
Bogdán Marianna szerint összetett kérdésről van szó, s nem lehet konkrétan eldönteni, hogy a szöveges vagy az érdemjegyes értékelés-e a jó megoldás. Az Apáczai Csere János ÁMK és Nevelési Tanácsadó igazgatója 34 év tapasztalata alapján úgy látja, a gyerekeknek három csoportja létezik. Egyharmaduknak teljesen mindegy, hogy milyen iskolába járnak és milyen értékelést kapnak, mert jól teljesítenek, a család már eleve az oktatásra szocializálta őket. Ezek a tanulók kötelességtudóak, s tudják, hogy az iskolai feladat tulajdonképpen maga a munka, s azt el kell végezni.
A következő egyharmadnak már szüksége van egy kis biztatásra, mert otthon nem kapnak elég motivációt. Vannak viszont olyan gyerekek is, akiknek mindegy, hogy egyest, kis boszorkányt, vagy dicséretet kapnak a pedagógustól. „Náluk otthon nemhogy motiváció nincs, hanem az iskola szerepe sem egyértelmű, valószínűleg azért, mert már a szülőknek is rossz tapasztalataik voltak gyermekkorukban. Ezek a diákok az úgynevezett nehéz esetek.”
Az igazgató üdvözli, hogy a törvény lehetőséget ad arra, hogy szövegesen is és érdemjegyekkel is lehet ezentúl értékelni. Az osztályozás-értékelés ugyanis nem más, mint jutalmazás-büntetés. Ez megnyilvánulhat egyes-ötös érdemjegyekben, tanári szempillantásban (ami szintén lehet pozitív és negatív), vagy szöveges értékelésben.
Fontos, hogy a pedagógus osztályozáskor mondja is el, hogy az adott érdemjegyet miért adta, s az pontosan mit ér, mit jelent, mi volt a hiba, mert a puszta számok nem adnak egyértelmű üzenetet. „A lényeg, hogy a család és az iskola értékrendje találkozzon, ahol ugyanis ütközik, ott az iskolának kell kompenzálni, ám ez nem egyszerű feladat. A szülőkkel az oktatás folyamatában a jövőben még szorosabb kapcsolatot kell kialakítani.”
Bogdán Marianna szerint az iskoláknak át kell értékelniük az eddigi bevett szokásaikat. A legfőbb kérdés nem maga a gyerek, hanem a családok. Ha a gyerek „akarását”, törekvéseit nem támogatják otthon, akkor a diák lemarad, nem tud teljesíteni. Sem az iskolában, sem a későbbi életében.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Takács Nóra bronzérmet szerzett az EYOF-onIszapmederbe esett lovon segített a szolgálaton kívüli rendőrAszfaltozás a zalaegerszegi Kossuth utcábanAugusztus 6-ig várják a csapatok jelentkezését az AquaCity főzőversenyéreElőször rendeztek strandkézilabda tornát az Aquacity-benHamarosan kiderülnek a felvételi ponthatárokVersenyképesség és hatékonyság - kerekasztal-beszélgetés a kamaránálLezárják a Kossuth Lajos utca Berzsenyi Dániel- és Petőfi utca közötti szakaszátJúlius 21-től szegélycsere Zalaegerszegen, a Budai Nagy Antal utcábanTisza kongresszus Nagykanizsán - ismertették a párt főbb programjait -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázó Traffipax infó 2016.Július 20.Páka szerethető, élhetőSármellék sikereiNaperőmű létesülhet Söjtörön"Amerikából jöttünk, 25 érmet hoztunk!” Tavat kerülő vesebetegekKöszöntötték az 500 ezredik ügyfelet top 10
Nyáron az öntözés miatt ötven százalékkal növekszik a vízfogyasztásHamarosan kiderülnek a felvételi ponthatárokBezárt a Club PopUp Underground, kiárusították a készletetÉrettségi tétel lett Balaton László és a Göcseji DombérozóTrópusi lepkéket nevel a 10 éves zalaegerszegi fiúIdén is nagy sikerrel rendezték meg a filmzenei koncertetMegújult az Ady utca egyik helyi védettség alatt álló lakóházaNegyven éve végeztek: jubileumi találkozót tartottak PSZF egykori hallgatói Brád András divattervezőre emlékeznek az átépülő Ruhagyár homlokzatán?Szakaszos útzár a zalaegerszegi Kossuth utcában, teljes lezárás a Bajcsy-Zsilinszky téren