Archivum
Akadálymentesen a Balatonon
Akadálymentesített hajókra cserélné a jelenlegi balatoni állományt egy egyetemista. Policsányi István a Magyar Formatervezési Díj átadásakor diák kategóriában a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatási Államtitkárság különdíját is megkapta tavaly pályamunkájáért.
Hazai vizeken magyar hajóval
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen diákja gyermekkorában a nyarak egy részét Siófokon töltötte. A hajóállomáson volt ideje megfigyelni a hatalmas vízijárműveket, amint kikötnek a mólónál. Akkori emlékeit és mostani tudását kamatoztatva megoldást keresett arra a problémára, hogy a jelenlegi hajók, mivel eredetileg nem a Balatonra készültek, néhány kikötőben nem tudják felvenni, illetve letenni az utasokat.
Úgy véli, hogy a mostani, kiöregedett járműveket egy szép és környezetkímélő sorozat gyártásával le lehetne cserélni. Terveit a magyar hajógyártás lehetőségeit is figyelembe véve készítette el, úgy, hogy ez a probléma egyszer és mindenkorra megszűnjön a magyar tengernél. Pályamunkájában nem csak az akadálymentes ki- és beszállásra ügyelt, hanem arra is, hogy a hajóvezető akár 360 fokban körbe tekinthessen, amikor erre szükség van.
Sőt a tervek alapján lehetőség nyílna a hajón lévő üléssorok gyors és egyszerű átrendezésére is. Policsányi István az utasszállító hajó tervezésekor ügyelt eredeti elképzelésére: az esztétikus megjelenés mellett a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételére. A tervezési folyamatba ipari formatervezőket, hajóépítő mérnököket, gépészmérnököket, hajógépészeket és hajósokat is bevont.
Mint mondta, célja az volt, hogy ne csak az átlagemberek, hanem a mozgásukban korlátozottak számára is egyszerű legyen a fel- és lejutás. Nagy kihívást jelentett számára, hogy a mozgássérültek egyedül, minden időjárási és egyéb körülménytől függetlenül is képesek legyenek erre, és az utazás ideje alatt is kedvükre helyet tudjanak változtatni. A végeredmény: a kerekes székesek, kerékpárosok, babakocsival érkezők is kényelmesen elférnek.
A formatervező úgy képzeli el, hogy hazai tervek alapján, itthon épülnének meg a hajók és ne távoli országokból, meglehetősen körülményesen és költségesen kelljen azokat eljuttatni Magyarországra. Reméli, hogy az elkészült tervekről hamarosan a balatoni hajózási társaság illetékeseivel is tárgyalhat, és rövidesen eldől, hogy kivitelezhető-e, s ha igen mikorra az ésszerűnek tűnő elgondolás, amely a valamikor elismert hazai hajógyártást is újra vízre tehetné.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Takács Nóra bronzérmet szerzett az EYOF-onIszapmederbe esett lovon segített a szolgálaton kívüli rendőrAszfaltozás a zalaegerszegi Kossuth utcábanAugusztus 6-ig várják a csapatok jelentkezését az AquaCity főzőversenyéreElőször rendeztek strandkézilabda tornát az Aquacity-benHamarosan kiderülnek a felvételi ponthatárokVersenyképesség és hatékonyság - kerekasztal-beszélgetés a kamaránálLezárják a Kossuth Lajos utca Berzsenyi Dániel- és Petőfi utca közötti szakaszátJúlius 21-től szegélycsere Zalaegerszegen, a Budai Nagy Antal utcábanTisza kongresszus Nagykanizsán - ismertették a párt főbb programjait -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázó Traffipax infó 2016.Július 20.Páka szerethető, élhetőSármellék sikereiNaperőmű létesülhet Söjtörön"Amerikából jöttünk, 25 érmet hoztunk!” Tavat kerülő vesebetegekKöszöntötték az 500 ezredik ügyfelet top 10