Archivum
Átváltozások és lelepleződések
Biztosan állíthatjuk, hogy a könnyed vígjátékok és a bohózati elemekkel telített színpadi előadások kedvelői mellett, az elsősorban klasszikusan „drámai” műfajok iránt fogékonyabb nézők sem csalódtak Ken Ludwig Primadonnák (Hamvai Kornél fordítása 2003) című művének a Hevesi Sándor Színházban bemutatott előadásában.
Ken Ludwig primadonnák című vígjátékáról
A kortárs amerikai szerző a humorra, mint meghatározó befogadói hatást kiváltó eszközre épített darabjaival világszerte sikert aratott: s miután a nevettetésre, a nyelvi és a nem verbális kommunikációs helyzetekben rejlő komikumra találóan rájátszó „fogásaival” ezúttal is szembesülhettünk, dicsérőleg szólhatunk a Primadonnák – Méhes László rendezte – egerszegi bemutatójáról is.
A rendező, aki azon túlmenően, hogy a néző számára könnyedén követhető sztorit állított színpadra, erőteljesen a figurák karakterének plasztikus kidolgozottságára helyezte a hangsúlyt. A színpadi dialógusokban megjelenő, szójátékokra épülő nyelvi humor („ergo – ergonómia, defektus – prefektus”), a verbálisan elhangzó poénok nevetést kiváltó hatásukkal, a helyzet- és jellemkomikumokban rejlő lehetőségek pedig meggyőző színpadi megjelenítésük kiaknázásával járultak hozzá a rendezői koncepció megvalósulásához.

Méhes László szakszerű, a darab műfaji adottságait maximálisan kihasználó munkát végzett: szigorúan fegyelmezett határok között tartotta a cselekményt, amelynek következményeként öncélú jelenetektől mentes, feszes ritmusú (két felvonásba sűrített) előadást produkált. Ugyanakkor – rendezői elképzelésének markáns filozófiáját érvényesítve – kiemelt szerepet tulajdonított a különböző figurák által megjelenített karaktereknek.
Ebből fakadóan színrelépésük nemcsak a darab nyomon követhető történetének folytonosságát biztosította, hanem eltérő személyiségük, cselekedeteik, jellemük, habitusuk alapján külön-külön a darabbeli figurák „életszerű” és hiteles alteregóját jelenítették meg. Paradoxul hangzik, ám mégis igaz, hogy a határozott és hatásos egyéni alakítások ellenére, a különböző embertípusokat életre keltő színészek játéka összhatásában (együttesen) válhatott az előadás sikerének garanciájává.
Ken Ludwig darabjának szerepeiben – Sághy Tamás vendégszereplő kivételével – az egerszegi színház társulatának tagjait láthattuk. A két, az előadásban kulcsszerepet játszó, színész alakítása nem hagyott hiányosságot maga után. Sághy Tamás (Leo Clark) és Kiss Ernő (Jack Gable) metamorfózisokra felépített, „színészet a színészetben” nyújtott alakítása, a darab szelleméhez illően, adekvát, hiteles és élvezetes – „üresjáratok” nélküli, a tartalomra összpontosított játékuk az előadás hatásértékének stabil biztosítékát jelentette.
Miután a színészi összteljesítmények alapján minősíthetjük az előadást, ugyancsak elismerően szólhatunk Pap Lujza – Audreyt megjelenítő – játékáról. Misurák Tünde (Maggie) nőiességének megragadó kisugárzásával, Szakály Aurél, a kissé mulyának mutatkozó, az apai fricskázásokat különösebb konfliktusok nélkül elviselő Larry szerepének eljátszásával hívta fel magára a figyelmet. Hivalkodásmentes és természetes alakításáért tartjuk szükségesnek megdicsérni Wellmann György (Doki), György János (Duncan) és Ecsedi Erzsébet (Florence néni) színpadi teljesítményét.
A darab tartalmához illeszkedtek Rózsa István két jelentéssel bíró helyszínt (vasútállomás váróterme, Florence néni háza) megjelenítő valósághű díszletei, valamint Horváth Katának a figurák társadalmi szerepét adekvátan tükröző jelmezei.
A bohózat műfaji elemeiből építkező, főként kortárs vígjátékok színrevitele – nem egy példán tapasztalhattuk – rendező és színész számára sem könnyű feladat: az előbbit a középszerű és rutinra épített színpadi megoldások alkalmazása, az utóbbit a felszínes, ripacskodásba torkolló szerepformálások árnyéka kísérti.
Ám amennyiben a következetesen végiggondolt rendezői koncepció és a maníroktól mentes, minőségre irányuló színészi játék közös akaratként jelenik meg – miként az egerszegi színház ezen előadása is példázta –, ebben a műfajban is értéket hordozó színpadi előadás részesei lehetünk.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Aszfaltozás a zalaegerszegi Kossuth utcábanAugusztus 6-ig várják a csapatok jelentkezését az AquaCity főzőversenyéreElőször rendeztek strandkézilabda tornát az Aquacity-benHamarosan kiderülnek a felvételi ponthatárokVersenyképesség és hatékonyság - kerekasztal-beszélgetés a kamaránálLezárják a Kossuth Lajos utca Berzsenyi Dániel- és Petőfi utca közötti szakaszátJúlius 21-től szegélycsere Zalaegerszegen, a Budai Nagy Antal utcábanTisza kongresszus Nagykanizsán - ismertették a párt főbb programjaitEgerszeg Kártya átvételMagyar-kínai autóipari fejlesztési és validációs központ létesülhet Zalaegerszegen -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázó Traffipax infó 2016.Július 20.Páka szerethető, élhetőSármellék sikereiNaperőmű létesülhet Söjtörön"Amerikából jöttünk, 25 érmet hoztunk!” Tavat kerülő vesebetegekKöszöntötték az 500 ezredik ügyfelet top 10
Nyáron az öntözés miatt ötven százalékkal növekszik a vízfogyasztásHamarosan kiderülnek a felvételi ponthatárokBezárt a Club PopUp Underground, kiárusították a készletetTrópusi lepkéket nevel a 10 éves zalaegerszegi fiúIdén is nagy sikerrel rendezték meg a filmzenei koncertetMegújult az Ady utca egyik helyi védettség alatt álló lakóházaNegyven éve végeztek: jubileumi találkozót tartottak PSZF egykori hallgatói Érettségi tétel lett Balaton László és a Göcseji DombérozóSzakaszos útzár a zalaegerszegi Kossuth utcában, teljes lezárás a Bajcsy-Zsilinszky térenLemezfelvétel a Göcseji Falumúzeum Klügel-orgonáján