Vezető hírek
Holland kerékpáros tanulmányúton járt Bali Zoltán
Az ország, ahol a biciklisnek van elsőbbsége
A holland szakmai programokat a Dutch Cycling Embassy (Holland Kerékpáros Nagykövetség) szervezte, a magyar delegáció (köztük több megyeszékhely és budapesti kerület alpolgármestere, képviselője) pedig az Aktív Magyarország Államtitkárság koordinálásával utazott ki Hollandiába.
Bali Zoltán a zalaegerszegi közgyűlés legutóbbi ülésén számolt be a tanulmányút részleteiről. Mint az az előterjesztésben is olvasható, a résztvevők Rotterdam, Utrecht és Ede városok példáján keresztül ismerhették meg a hollandok kerékpáros kultúráját és a biciklis közlekedést maximálisan támogató közlekedési rendszert. A résztvevők szakmai előadások és kerékpáros kirándulások során tanulmányozták a szóban forgó városok és agglomerációjuk gépjárműforgalmának kezelését, a kerékpárhálózat-fejlesztés történetét és a vidéki kapcsolatok kiépítését.
Az út tapasztalatairól az alpolgármester lapunk érdeklődésére elmondta: számára nagyon izgalmas volt a Hollandiában töltött néhány nap.
Többsávos, egységes színű kerékpárutak
- Mivel én is szeretek kerékpározni és fontosnak tartom a városon belüli-, illetve a peremkerületek felé irányuló mobilitást, sok hasznos ismeretet kaptam. Szerencsére Zalaegerszeg is sokat fejlődött az elmúlt években ezen a területen. Persze mindig van mit tanulni, Hollandia pedig valóban a kerékpáros közlekedés „Mekkájának” tekinthető. A földrajzi adottság is ezt erősíti, hiszen sík terület, nincsenek dombok, emellett sűrűn lakott, így már évtizedekkel ezelőtt megfogalmazódott az igény az alternatív közlekedési formák fejlesztésére – tette hozzá.
Társadalmi igény szülte a holland kerékpárút-hálózat fejlesztését
Bali Zoltán három fontos dolgot említett, ami itthoni viszonyok között is alkalmazható, és példaként szolgálhat a következő évek fejlesztési terveinél. Az egyik a precíz, stratégiai tervezés és előre gondolkodás. A szakmai előadások során már 2030-35-ös terveket mutattak be a hallgatóságnak. A másik lényeges elem pedig a társadalom aktív szerepvállalása a közlekedésfejlesztésben.
- Hollandiában tulajdonképpen lakossági kezdeményezésre indult meg az 1970-es években a kerékpárút-hálózatok kiépítése. Tehát egy alulról jövő igény fogalmazódott meg. Az előadások során láttunk 40-50 évvel ezelőtti fotókat az akkori városokról és a hatalmas autóforgalomról, ami kezdte élhetetlenné tenni a településeket. Ez mára teljesen átalakult. A lakossági elvárás, a közös gondolkodás és a politikai, gazdasági cselekvés eredményeképpen ma már a kerékpárosok szinte mindenhol elsőbbséget élveznek; mind az autósokkal, mind a gyalogosokkal szemben. Sok cég és munkáltató pedig támogatást ad azoknak, akik kerékpárral közlekednek autó helyett – fogalmazott.
A legfőbb közlekedési eszköz
Az alpolgármester szerint a harmadik fontos példa a bicikliutak műszaki igényessége. Mindenhol logikusan tervezett az úthálózat és szép a kivitelezés. Egységesen piros színűek a kerékpárutak és ugyanazt a térkövet használják, így mindenki számára egyértelmű, hogy hol halad az út. Emellett piktogramok, táblák, felfestések segítik a közlekedőket és a kerékpárok megfelelő tárolására is bőven van lehetőség.
Bali Zoltán úgy látja, hogy az egészségesebb közlekedés és a napi aktivitás minden bizonnyal hozzá járul ahhoz, hogy Hollandiában 5-8 évvel magasabb a születéskor várható élettartam, mint Kelet-Közép Európában. Reméli, hogy ennek a kerékpárosbarát szemléletnek minél több elemét sikerül a hazai városok közlekedési stratégiájába beilleszteni.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Burkolatfelújítás Zalaegerszegen, a Hoffhalter utcábanÜnnepi kenyérszentelés a zalaegerszegi olai templombanFelavatták a Vizslapark gyermekrajz alapján készült zászlajátIngyenes egészségnap és szűrés a zalaegerszegi Dísz térenAugusztus 23-án ismét Lecsónap a zalaegerszegi piaconVáltozások a földhivatali ügyfélszolgálatok nyitvatartásábanMegújul az ivóvízhálózat és az útburkolat a zalaegerszegi Építők útjánElső Vergyálomi Versmaraton a zalaszentgróti pincesoronMesterséges Intelligencia alapú nyilvános chatbot szolgáltatást indított a vonyarcvashegyi önkormányzatHárom napig teljes útzár a Gasparich utca egy szakaszán -
rovatunk hírei
Wolfpack 2025 Makettverseny és KiállításArte vita natura - a 32. GébArt Zalaegerszegi Nemzetközi Művésztelep zárókiállításaÉvfolyamtalálkozó a Pannon EgyetemenMúzeumok Éjszakája 2025Statárium- drámaelőadás a TörvényszékenXXIX. Göcseji Prószafesztivál a Gébárti-tónálÍgy éltünk a '80-as években - kiállítás a Göcseji MúzeumbanKitekintő - Frimmel Gyula grafikusművész kiállításaEsély Gála 2025Kis képek és műhelytitkok - Nemes László kiállítása top 10
Ideiglenesen láthatók a volt Ruhagyár homlokzatán Brád András divatrajzaiÚj névvel és külsővel folytatja működését a zalaegerszegi bevásárlópark20 évesen már életmentő a fiatal úszómesterFelavatták a Vizslapark gyermekrajz alapján készült zászlajátVárosi séta a 90 évvel ezelőtti Göcseji Hét nyomábanMóra Ferenc-díjban részesült Béres Katalin történész, főmuzeológusKacsatalálkozón járt a zalaegerszegi oldtimer tulajdonosKenyérszentelés, városi ünnepség, falumúzeum napja augusztus 20-ánGöcseji hét 90 címmel Zalaegerszeg első fesztiváljára emlékeznekMegszépülve fogadja a filmkedvelőket az Art Mozi vetítőterme