Vezető hírek
Fékezés nyolcféle útburkolaton
Elkészült a zalaegerszegi tesztpálya fékfelülete
Vigh László országgyűlési képviselő, a tesztpálya miniszteri biztosa a sajtóbejáráson elmondta, a 750 méteres gyorsító szakasz után nyolc, egyenként 200 méteres fékezősávot építettek ki. Ezek útburkolata szintén nyolcféle, a sakktáblafelülettől kezdve az aszfalton át a csiszolt bazalt lapokig, amelyek mindegyike vizezhető. A váltakozó tapadású, érdes, sima, vagy jeges útfelületű burkolatokon a személygépkocsik és teherautók fékrendszereit, illetve fékezés közbeni viselkedésüket tesztelhetik a fejlesztők.
Felidézte, hogy az elektromos és önvezető autók vizsgálatára is alkalmas tesztpálya építése három éve kezdődött el 260 hektáros területen 45 milliárd forint állami beruházás keretében. Azóta elkészült a 2000 négyzetméteres fogadóépület konferenciatermekkel és irodákkal, valamint 16 személyautó és 6 teherjármű számára műhelyet biztosító technikai épület.
Tavaly óta üzemel már a 2000 méteres kezelhetőségi pálya, ami a menetstabilizáló-, a fék- és a kormányrendszerek, valamint a sávtartó funkciók vizsgálatát teszi lehetővé. Használatban van az 1000 méteres ráfutóval ellátott 300 méter átmérőjű dinamikus felület is, amelyen a konvojban haladó járművek viselkedését lehet elemezni. Alkalmas a jávorszarvas-teszt (kitérő manőver) elvégzésére és értékelésére is. Ugyancsak elkészült már az 1500 méteres, kétszer kétsávos autópálya-szakasz. Kiépítették az 5G bázisállomást is, ami egy teszt során a hálózatba kapcsolt önvezető autók egymással való kommunikálását irányítja.
Vigh László a hátralévő munkálatokról elmondta, hogy a városi környezetet biztosító Smart City területének első 5 hektárja elkészült, további 13 hektár pedig most is épül.Itt belvárosra és kertvárosra jellemző utcaképet alakítanak ki, alacsonyabb és magasabb épületekkel, továbbá hidakkal és kereszteződésekkel. Építenek egy kisebb kezelhetőségi pályát is, és útkapcsolatokat valamennyi pályaelem között. A tesztpálya jelenleg 65-70 százalékos készültségi fokon áll. A tervezett befejezési határidő 2021 vége. Hozzátette: a tesztpálya építése soha nem fejeződik be, mert a 260 hektáros terület lehetőséget ad arra, hogy újabb tesztelemeket létesítsenek az autógyártók és járműfejlesztők igénye alapján. A koronavírus-járvány miatt leálltak a tesztek, de a konstruktőrök mostanra visszatértek a zalaegerszegi próbapályára.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Segítség a balesetet szenvedett családanyánakÚtépítés pénteken a zalaegerszegi Mészáros Lázár utcábanDiákközgyűlés konkrét javaslatokkalCivil jelölteket támogat a Tiéd a Város EgyesületFussunk együtt egy jó ügyért Zalaegerszegen!Keresztes Csaba a zalaegerszegi pártszövetség polgármesterjelöltjeGyalogosan a túloldalon – járdafelújítás a Kinizsi utcábanVasúti karbantartás miatt útlezárások lesznek AndráshidánFigyelemfelkeltő futás az autizmus világnapjához kapcsolódóanEgyüttműködési megállapodást írt alá a Pannon Egyetem és a Nagykanizsai Szakképzési Centrum -
rovatunk hírei
Rejtélyek, sorsok, spontán mumifikálódásÖsszbírói értekezlet ZalaegerszegenA Lokálpatrióta Klub vendége a Tourinform Iroda voltRobotika és 3D nyomtatás a Deák-könyvtárbanTudományos diákköri tevékenység a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központban Járdaszakaszok felújítása a KertvárosbanAndré Zoltán munkáiból nyílt kiállítás a Pannon EgyetemenÉrzelmes geometriaKeresztury Dezső emlékév színes programokkalTöbb mint ezer terméket kínál speciális táplálkozási igényekre a SPAR top 10
Elkészült az új Hattyú bisztróSzabó T. Anna versekről, csendrőlNőművészet, vagy feminizmus?A kis Annie-val zárul a színházi évad ZalaegerszegenMegjelent D. Bencze Erzsébet új köteteCziffra Fesztivál ZalaegerszegenA költészet napjára készülnek a Hevesi-színházbanKeresztury Dezső emlékév színes programokkalSzamizdat kultúra a Kádár-korszakbanKeresztes Csaba a zalaegerszegi pártszövetség polgármesterjelöltje