Vezető hírek
Világszínvonalú cég szaktudásával épül a zalaegerszegi tesztpálya
A tesztpálya tervezéséről szóló megállapodást a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alatt álló Autóipari Próbapálya Zala Kft. képviselője írta alá a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. és a Horiba Mira Ltd. konzorciumával.
A miniszter hangsúlyozta: a szerződés megkötésével a projekt a tervezett ütemben és a meghatározott tartalommal valósul majd meg. Kiemelte: a tesztpályával olyan nagyberuházást indított el a kormány, amellyel Magyarországnak a járműgyártás területén meglévő jó pozícióját tovább kívánja erősíteni, egyben hozzájárul a kutatás-fejlesztés elmúlt évtizedekben elért eredményeinek megőrzéséhez, erősítéséhez.
A miniszter rámutatott: a szerződés megkötése azt jelenti, hogy a zalaegerszegi tesztpálya építése "ráfordul a célegyenesre". Elmondta: a szerződés "a tesztpálya specifikus elemekkel kapcsolatos tervezési feladatainak" elvégzéséről szól. A pálya azon elemeinek a megtervezését jelenti, amelyek lehetővé teszik, hogy a hagyományos járművek tesztje mellett az autonóm és az elektromos járművek vizsgálatait is el lehessen itt végezni, a szerződés értéke 473 millió forint plusz áfa - tette hozzá.
Varga Mihály a szerződő partnerekről elmondta: a japán Horiba csoporthoz tartozó angol Horiba Mira Ltd. jelentős tesztelési tudással, komoly tapasztalattal rendelkezik tesztpályák üzleti és műszaki működtetésében. A már 70 éves járműipari tapasztalattal rendelkező vállalat aktívan tevékenykedik az autonóm járművek tesztelésben, ezáltal az önvezető autóknál is a világelsők közé tartozó cég adja a szaktudását a zalaegerszegi tesztpálya felépítéséhez. A nemzetgazdasági miniszter kiemelte: a szerződés megkötése egyben azt is jelenti, hogy tovább erősödnek a kölcsönös megbecsülésen alapuló brit-magyar gazdasági kapcsolatok.
Varga Mihály szólt arról is, hogy a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., amely az egyik legjelentősebb magyar tervezővállalat, szintén széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik az összetett közlekedési létesítmények megvalósításában. Az Autóipari Próbapálya Zala Kft. feladata pedig a pálya tervezésének menedzselése, a beruházás megvalósítása és a tesztpálya versenyképes működtetésének megalapozása. Hangsúlyozta: a magyar gazdaság jövője az olyan beruházásokon múlik, amilyen a zalaegerszegi tesztpálya, mert ezek nemcsak az ipar gyorsuló ütemű bővülését teszik lehetővé, hanem a kapcsolódó kutatás-fejlesztési tevékenységek felfutását, a beszállítók és a magyar kis- és közepes vállalkozások fejlődését is.
A miniszter emlékeztetett arra: tavaly júniusban döntött a kormány a tesztpálya megépítéséről, ezzel komoly lépést tett abba az irányba, amelyet az iparfejlesztésben maga elé tűzött. Rámutatott: a kormány azt kívánja elérni, hogy az ország a járműgyártásban megerősítse vezető pozícióját a régióban, a zalaegerszegi beruházás emellett, a továbbgyűrűző hatások révén, Magyarország gazdasági növekedésére is kedvezően hat majd. A tárcavezető kiemelte: a beruházás elindításában a kormány partnerre talált Zalaegerszegben, amellyel a tesztpálya megvalósításáról tavaly november 4-én írt alá a megállapodást.
Az elmúlt hónapokban elindult a projekt, így rendelkezésre áll a tesztpálya megvalósításához szükséges terület, megtörtént az előkészítés is, például a geodéziai felmérés, az előzetes környezeti vizsgálatok, elkészült a projekt részletes műszaki tartalma és március 1-től elindultak, illetve már részben meg is valósultak az előzetes tervezési feladatok. Elmondta: a tesztpálya első üteme várhatóan 2017 végére megvalósul, és 2018-tól már elkezdi működését. Az első fázisban, 2017-ben megépül az első járműdinamikai tesztelem, létrejön az autonóm járművek tesztelésére alkalmas specifikus rész első üteme, a kiszolgáló épületek és a kapcsolódó belső infrastruktúra, majd az úgynevezett kezelhetőségi pálya és a féktesztekre alkalmas modul. A második fázisban, 2018 és 2020 között, a nagysebességű oválpálya épül meg, emellett tovább fejlesztik a járműdinamikai tesztelemeket és további kiszolgáló épületeket hoznak létre.
Varga Mihály kiemelte: Európában nincs olyan tesztpálya, ahol ki lehet próbálni az úgynevezett autonóm, önvezető járműveket, a zalaegerszegi objektum tehát egy teljesen egyedi lehetőség lesz. Emellett a pályát, a várakozások szerint, jövő év végére már össze lehet kapcsolni egy intelligens útszakasszal is. Rámutatott: az M7-es autópályát és a zalaegerszegi tesztpályát összekötő út olyan "okosút" lesz, amely adatokat gyűjt a környezetéről, a forgalomról, és továbbítja azokat az útszakaszokon közlekedő intelligens járműveknek. Így az önvezető járművekhez kapcsolódó fejlesztések kialakításával Magyarország a világ élvonalába kerül – mondta Varga Mihály.
A rendezvényen részt vett Iain Lindsay brit nagykövet, aki szerint a tesztpálya az egész közép-kelet-európai térség gazdasági növekedésére kedvező hatást gyakorol majd.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Megemlékeztek az Európa Napról az Európa térenMi az a Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitel?Tízezer az álomhatárZalában közel 2800-an érettségiznek Tánc világnapi találkozóTungsram leépítésekHalálos tűz BoncodföldénGimnáziumi rangsor - 2022Átvette megbízólevelét Vigh LászlóDK: Az újratervezés időszaka jön -
rovatunk hírei
Vagyon, élet ne múljon egy belógó ágonSiklósi Vilmos hátrahagyott verseiRendszámos quad és elektromos robogóA falumúzeumi orgona „vándorlásai”Ételallergia vagy ételintolerancia?Rajzban, szóban az energiatudatosságrólFélelmek ellen Toszkán álmokkalGyermekrajzai nemzetközileg is elismertekIzgalmas vonaljátékok, magányos figurákStart előtti tészta party top 10
Földön, vízen, levegőbenNégycsillagos konferenciahotel épülhet az MMIK helyénBunkertúra Lovászi alattVégzős diákokat jutalmaztakÁVH székházból börtönmúzeumÚj eljárás, új szívritmus-szabályozóvalGyermekrajzai nemzetközileg is elismertekNem szerették, ezért csodálatra vágyikKinyitott a Göcseji MúzeumMinőségellenőr