2024.03.29., péntek - AgusztaZalaegerszeg időjárása

Vonyarcvashegy versenyre kelve

2022. április 20. szerda, 14:37
Szerző és fotó: Nemes Norbert
A jövőben is a fenntarthatóság, az észszerűség, a közérzet javítás jegyében tervezünk megvalósítani minden beruházásunkat. A nagy versengés közepette is csak olyan lépéseket teszünk, ami a közösség szolgálatában áll, foglalta össze Pali Róbert polgármester, akit elöljáróban a strandszezon előtti felkészüléséről kérdeztünk.

– Tavaly strandunk az ötcsillagos Kék Hullám Zászló minősítéssel együtt, elismerést kapott a járvány elleni védekezés kiemelkedő teljesítéséért, megkapta a Zala Megyei Közgyűlés különdíját, de a Balaton-felvidéki Nemzeti Park is jutalmazta a strandunkat az élőhely védelmi és zöldfelületi szempontok alapján. A Mozdulj Balaton programban Zala megye legsportosabb települése elismerést is Vonyarcvashegy kapta. Strandunkra nem csak nyári élményhelyként tekintünk. A fejlesztésekkel arra törekszünk, hogy több generációs, a látogatóinak egész évben élménygazdagságot nyújtó találkozási, rekreációs központként működjön. Sikeresen pályáztunk a Kisfaludy2030 Zrt. strandfejlesztési felhívására, hogy megtörténjen a Lido Strand kínálatának komplex és élményközpontú fejlesztése, új turisztikai eszközök beszerzése és szolgáltatások kialakítása, mintegy 30 millió forint vissza nem térítendő forrásból. Lesz: új információs pult terminál, hangos térkép, braille információs tábla, térkép, indukciós hurokerősítő, strand kerekesszék.

Kiépítünk egy elektromos kerékpártöltőt, kerékpár szervizoszlopot és újabb kerékpártárolókat. Új kültéri világítási rendszer segíti a sötétben is az itt nyaralókat. A térkő sétányt szélesítjük, ivókutakat telepítünk, felújítjuk a kültéri tusolókat, okospadokat helyezünk ki. A WI-FI hálózat is kiépül, bővítjük a mobil stéget, köztérfigyelő-kamerákat telepítünk, a játszóterek több új interaktív elemekkel gazdagodnak. Felszerelünk egy újabb digitális órát, PET-palack gyűjtőket helyezünk ki. A strand melletti szabadtéri színház is beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hisz tavaly nyáron 6100 belépőjegyet értékesítettünk az ott zajló, különféle előadásokra. E helyet tovább kell fejleszteni. Első ütemben az elektromos hálózat korszerűsítése már megtörtént.

– Két csoportos mini bölcsőde építése zajlik a településen.

– Kormányzati és uniós pályázati támogatással kezdetét vette az óvoda melletti területen, a vonyarcvashegyi új mini bölcsőde építése, amely 16 bölcsődés korú kisgyermek nappali ellátását teszi lehetővé. Januárban megtörtént a munkaterület átadása, így a megvalósuló beruházás eredményeképpen, jövő év elején már az új épületben tudjuk fogadni a gyermekeket. Önkormányzatunk bruttó 98.000.000 forint vissza nem térítendő támogatásban részesült a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretéből. A tavaly benyújtott kérelmünkre további bruttó 66,8 millió forint többlettámogatást kaptunk. Saját erőből bruttó tízmilliót teszünk hozzá, így mindösszesen közel bruttó 175 millió forint felhasználásával épül fel az új bölcsőde. A közelmúltban átadtuk az orvosi szolgálati házat, amelyik a minősége és kivitelezése alapján az „Év Háza” pályázaton is elindulhatott.

- Jut-e forrás az utakra, a közvilágításra?

-A 71-es főút települési szakaszán a Magyar Közút Zrt. április hó elején burkolatfelújítási munkákat végzett és mi is feltérképeztük útjaink állapotát. Az elmúlt két évben, a 2005 és 2019 közötti időszakhoz képest, arányaiban jelentősebb összeget fordítottunk önerőből és pályázati forrásokból az útfelújítási munkálatokra. Szekeres Szabolcs községgazda, a lakossági bejelentéseket is figyelembe véve, folyamatosan feltérképezi a közutak állapotát. Tavaly a Horváth László utcát és Rózsa utca új aszfaltburkolatot kapott.  Idén elkészül az Iskola utca és a Helikon utca csapadékvíz elvezetése. Tavasszal, több helyszínen tovább folytatódik a melegaszfaltos kátyúzás.

A közvilágítás korszerűsítésének jegyében a köztéri lámpatesteket energiatakarékos LED világításra cseréljük. A gyorsabb internet elérést segíti az optikai kábel kiépítése, amelynek az első üteme már lezajlott. Településünk csatlakozott a „10 millió fa” programhoz és a Klímabarát Települések Szövetségéhez is. Tavaly közel ötven facsemetét, március 25-én további 20 fűzfacsemetét ültettünk el civil egyesületeink segítségével. Egyesületeink: a Szent Mihály-hegy Védő- és Vendégváró Egyesület, a Polgárőr Egyesület Vonyarcvashegy, a Balaton Art Alkotóközösség és a Nyugdíjas Klub Vonyarcvashegy támogatásával és segítségével végezzük a feladatok ellátását. Hálás vagyok nekik az önzetlen, aktív, céltudatos segítő munkájukért. A környezettudatos életmód népszerűsítésén túl, közösségi munkában, lefestjük az iskola és a temető kerítését. A település facebook oldalán és honlapján mindenről, időben beszámolunk.

– A megyei és országos sajtót is bejárta a Példaképp Díj megszerzése…

– Példaképp Díjat kapott az Imre Sándor Szeretetszínház Vonyarcvashegy. Az Érték Vagy! program keretén belül, a Salva Vita Alapítvány, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Amerikai Kereskedelmi Kamara és a Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület által meghirdetett a Fogyatékosság-barát Munkahely elismeréshez kapcsolódó Példakép - Példaképp Díjra érkezett jelölések közül a bíráló bizottság döntése alapján a helyi szeretetszínházunknak ítélte a tíz darab díj egyikét. Az elismerést Fülöp Attila, Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért felelős államtitkára és Gór Csaba országgyűlési képviselőjelölt adta át. "A díjat olyan szemléletformáló, másokkal együttműködni tudó szervezetek, cégek vagy személyek kaphatják meg, amelyek, akik a szociális területhez kapcsolódó ügyeket mozdítják előre.

A két éve indított Érték Vagy! programunk egyik fontos célja volt, hogy összegyűjtse mindazokat, akik a gondoskodáspolitika területén tenni szeretnének. A Példakép-Példaképp díj az ezen a területen dolgozóknak jelent bátorítást, "plusz erőt"." A díjat, Bartokos Tamás színház igazgató és Kovács Dániel, állami gondozásban élő gyermek társaságában vettem át Budapesten.