Vezető hírek
Önvezető autók a közlekedésben
Osztrák–magyar projekt az intelligens infrastruktúra kiépítésére
Dr. Tihanyi Viktor és dr. Szalay Zsolt
Az előzményekhez hozzátartozik, hogy dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Barbara Eibinger-Miedl steiermarki regionális gazdasági, tudományos és kutatási miniszter 2018-ban együttműködési megállapodást írt alá az elektromos, összekapcsolt és önvezető járműipari szolgáltatások fejlesztéséről és teszteléséről. A két miniszter 2019. februári bécsi találkozóján megállapodás született egy közös pályázatról, ami a „Osztrák-magyar kétoldalú kutatás-fejlesztési és innovációs projekt-együttműködések előkészítésének támogatására az önvezető járművek fejlesztéséhez kapcsolódóan” címmel látott napvilágot. A felhívás keretében egy magyar és három osztrák pályázat nyert támogatást.
Dr. Tihanyi Viktor, a projekt magyarországi konzorciumának vezetője. Elmondta, korábban kizárólag az önvezető járművek technológiájának fejlesztésére koncentráltak az autógyártók, beszállítók, most pedig az infrastruktúrára. Ezzel kicsit felhagytak azzal, hogy pár év, és önvezető autók lesznek utakon. Most egy kicsit fordult a világ, főleg azon autóknál, amelyek nem annyira drágák, elérhetők az emberek számára. Az osztrák–magyar projekt éppen ezért irányul az infrastruktúrára, vagyis a közutak mellett elhelyezendő szenzorok fejlesztésére, amelyek érzékelni tudják az önvezető járműveket a közlekedésben. A különböző kommunikációs csatornákon keresztül tájékoztatják az önvezető járműveket az őket körül vevő statikus és dinamikus környezetről. Példának okáért más mozgó járművekről, teljesen valós időben. A magyar projektben azon kívül, hogy tanulmányt készítenek a kialakítandó intelligens infrastruktúráról, valós rendszereket is kívánnak tesztelni.
Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője, a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya innovációs igazgatója szintén az intelligens infrastruktúra fontosságára hívta fel a figyelmet. Mint mondta, fő cél, hogy az autonóm, önvezető autók biztonságosan tudjanak közlekedni. A zalaegerszegi járműipari tesztpálya együttműködési keretet biztosít a projekthez. A tervek szerint Graz és Zalaegerszeg útvonalban a határon átívelő szakaszt ötödik generációs telekommunikációs hálózattal látják el, ami az önvezető járművek tesztelérésre ad majd lehetőséget a tesztpályán kívül. A zalaegerszegi tesztpálya már működő elemein szintén rendelkezésre áll az ötödik generációs mobilhálózat, ahol folyamatosak a tesztelések.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
80.000 forintért kellett meghalnia - Nyitott porták, nyitott szívek - Tavaszi portanyitogató a Zala-völgyébenTöbb zalaegerszegi helyszínen ültettek fát a VG Kft. munkatársaiVáltozik a zalaegerszegi helyi autóbusz-közlekedés április 26-tólA Fidesz-KDNP frakció a legfontosabb közgyűlési döntésekrőlTojáskeresés sok csokival a Göcseji FalumúzeumbanZalaegerszeg fejlődött a legdinamikusabban 2014-2024 közöttSzombaton húsvéti piac lesz Zalaegerszegen, sonkakóstolóvalNagypénteken is nyitva lesz a zalaegerszegi VásárcsarnokTöbbször reggelizne a magyar úgy, mint húsvétkor, de nincs rá ideje -
rovatunk hírei
Írások szerelemről, szőlőrőlFejezetek Zalaegerszeg évszázadaibólLúdláb a Pontházban, krémes a BáránybanAmiről a sírkertek mesélnekSzulejmán újra meghódítja hazánkat?Szüleink, nagyszüleink iskolájaCsaládi dokumentumokat vár a levéltárNemcsak a diktátor, a rendszer is rosszKözel kerülni a tárgyakhozKonzervatív ízlés, könnyed szórakozás top 10