2025.07.22., kedd - MagdolnaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Fennakadások a 2011-es kukorica vetőmag ellátásban?!

2011. május 10. kedd, 16:03
Címkék:

A tavaszi szántóföldi növények vetésének végéhez közeledve szeretnénk áttekinteni, mik voltak az idei év sajátosságai. Ezért megkértük Balogh Rudolfot, Zala megye egyik vezető növénytermesztési integrátorának, a Baki Agrocentrum Kft.-nek az ügyvezetőjét, hogy összegezze az idei szezont.
 

Balogh Rudolf ügyvezető– Hogy indult az idei év az agráriumban?
– A 2010-es ősz nem kedvezett a növénytermesztési munkáknak és ez rányomta bélyegét az idei évkezdésre is. Az őszi gabona és repce vetése késett a csapadékos időjárás miatt, és ezért fejletlen állományokkal indultunk a télbe. A szélsőséges téli hőmérsékletingadozások sem voltak optimálisak a vetéseknek, ezért sok termelő tavasszal a repcevetések kitárcsázására és azok más növénnyel való helyettesítésére kényszerült.

A tavaszi gabonák, a napraforgó és a kukorica vetése lényegében már lezajlott, annak ellenére, hogy a kora tavaszi időjárás nem kedvezett a vetéselőkészítési munkáknak, ráadásul a kukorica vetőmag ellátásban folyamatos fennakadásokkal szembesültek az integrátorok és a gazdálkodók.

– Melyek voltak ezek a fennakadások, problémák?
– A korábbi években a 200-300 zsák feletti rendeléseket a fajtatulajdonosok közvetlenül a termelőkhöz kiszállították, de az idei évben ennek szervezési és szállítási költségeit a forgalmazókra hárították. Ráadásul az integrátorok raktáraiba sem érkeztek meg a megfelelő időben, mennyiségben, és fajtaösszetételben a vetőmagok. Mindemellett – főleg a speciálisan csávázott vetőmagok esetében – a problémák még hatványozottabban jelentkeztek.

A szállítási csúszások egyes termelőknél sajnálatos módon már a vetés megkezdését akadályozták, és előfordult az is, hogy az alaprendelés módosítására volt szükség. Tetézte a problémákat, hogy nem tudták előre jelezni a vetőmag-előállítók a szállítási időpontokat, ezáltal az árubeérkezés és -kiszállítás idejét csak egy nappal lehetett előre kalkulálni, és sok esetben a szállításokkal kapcsolatos előzetes tájékoztatás sem volt pontos.

 

bakiagro1.jpg

 

Az ebből fakadó kapkodás sajnos házon belül is okozott hibákat, amiket igyekeztünk azonnal javítani, hogy a kényelmetlenségen túl ne okozzunk fennakadásokat termelőinknek. A szállítási csúszások kiküszöbölésében a fajtatulajdonosok területi képviselői is igyekeztek besegíteni az egyedi szállítási megoldásokkal.

– Miként tudta a Baki Agrocentrum ezeket a problémákat kezelni?
Elsősorban fokozott rugalmassággal. A több szállítás nagyobb fuvarkapacitás-lekötést igényelt, hiszen egy termelőhöz többször kellett szállítást szervezni, ezért 2-3 plusz fuvareszközt is bérbe kellett venni. Emellett a hétköznapi ügyfélfogadást és hétvégi ügyeletet is meghosszabbítottuk.

Nagy segítséget jelentett a februárban leadott termelői rendelések, valamint a megérkezett vetőmagok kora márciusi lefogadása és átvétele a termelők részéről. A szokásostól eltérően a beszállítókkal és fajtatulajdonosokkal napi többszöri konzultációt folytattunk, és amennyiben partnereink kérték, közvetlenül a szántóföldre, a vetőgéphez szállítottuk ki a vetőmagot.

 

bakiagro-kukfold1.jpg

 

A késedelmes teljesítésekből adódó plusz költségeket cégünk magára vállalta, melyet azonban a fajtatulajdonos cégeknek kellene kompenzálnia. Igyekeztünk úgy alakítani a működésünket, hogy a partnereink minél kevesebbet érezzenek a szállítási fennakadások okozta problémákból, és bízunk benne, hogy ez nagyobb részt sikerült is!

– Mit tud tenni a Baki Agrocentrum annak érdekében, hogy ezek a problémák elkerülhetőek legyenek a jövőben?
Mindenekelőtt javasoljuk termelőinknek, hogy a következő szezonban korábban adják le rendeléseiket, és a megérkezett vetőmagokat mielőbb fogadják le telephelyükre, ezzel elősegítve a vetés időben történő elkezdését.

Továbbá az input anyagok – műtrágya, vetőmag, növényvédő szer – tavaszi felhasználását követően konzultálunk termelő partnereinkkel, összegezzük tapasztalatainkat és a gazdálkodók igényeinek figyelembevételével javaslatokat teszünk a beszállítók és fajtatulajdonosok felé a felmerült problémák okainak megszüntetésére. Célunk nem más, mint hogy a következő szezonban minél zökkenőmentesebben tudjuk ügyfeleink vetőmagellátását biztosítani.

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK

Lokálpatrióta hetilap internetes megjelenése

Kiadja: ZALA-LAP Kiadói Kft.
Felelős kiadó: Borda Menyhért
info@zalamedia.hu

Felelős szerkesztő: Vadas Zsuzsa
pvadas@gmail.com
telefon: (92) 599-354
Szerkesztőség és kiadó: 8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi tér 6. Pf.: 199
Telefon/fax/üzenetrögzítő: (92) 599-353
ISSN 1216-9463 (Nyomtatott)
ISSN 1588-0915 (Online)

A lap újságíró munkatársai:
Antal Lívia
Bánfi Katalin
Pánczél Petra

Megjelenik hetente

Reklámmenedzser: Molnár Lászlóné
(92) 599-353
Hirdetésfelvétel: ZALA-LAP Kiadói Kft.

 

Kiadja: ZALA-LAP Kiadói Kft.
Felelős kiadó: Borda Menyhért
info@zalamedia.hu

ISSN 1418-3943 (Nyomtatott)
ISSN 1588-0869 (Online)