2021.09.24., péntek - Gellért, MercédeszZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Zöld és színes zöldségeink

2021. március 10. szerda, 17:45
Szerző és fotó: Antal Lívia
Tavasz közeledtével mindig kérdés, hogy a téli hónapok után miként hozzuk magunkat formába. A novembertől eltelt időszak a járványhelyzet következtében fizikailag és lelkileg is eléggé megterhelő volt mindannyiunk számára. Egy egészen más alapról kell indulnunk, hogy a természettel együtt mi is megújuljunk tavasszal.

Támaszkodjunk rájuk a tavaszi megújuláshoz

Fotó: Pixabay

– A téli hónapokban a fizikai aktivitás csökken, és január, február közepére a D-vitamin raktárak is kiürülnek. A járvány adta helyzet miatt, azt gondolom, hogy a stressz senkivel sem kivételez, ami fokozott megterhelést jelent szervezetünk, immunrendszerünk számára. Március környékén, ahogy hosszabbodnak a nappalok, a tavaszi fáradtság is ránk köszönt. Mindezek miatt négyszeres próbatétel előtt állunk – mondja érdeklődésünkre Monori Krisztina dietetikus.

– Mit tehetünk?

– Nagyon fontos ilyenkor, hogy ellássuk „üzemanyaggal” immunrendszerünket. Itt az ideje, hogy tehermentesítsük az emésztőrendszerünket, és a téli testes és fűszeres ételek helyett könnyedebb ételeket fogyasszunk. A természet tudja a dolgát, hiszen pont tavasszal jelennek meg újra a saláta- és hagymafélék, illetve a retek. Ajánlatos minden étkezést feldobni kis olívaolajjal meglocsolt salátával. Értékes vitaminforrásokhoz juthatunk. Emellett támaszkodhatunk a zöld leveles-, és a  gyökérzöldségekben, mint például a sárgarépában található színanyagokra is a káros szabadgyökök ellen. Lila színanyagai révén nagyon erős védőhatású a cékla is. A keresztesvirágúakhoz tartozó káposztafélék, brokkoli is nagyban segítik a máj méregtelenítő munkáját. Egyébként idényszerűségből szinte már nem is beszélhetünk a modern termesztési eljárásoknak köszönhetően. Bőven van választék. Mindazonáltal fontosnak tartom, hogy hazait vásároljunk a több tízezer kilométert utaztatott helyett. Ez a klímavédelem szempontjából is lényeges.

– Ha tavasz, akkor életmódváltás. Mit javasolsz azoknak, akik most kezdenek neki?

– A fokozatosság a kulcs. A vacsorával megreformálásával érdemes kezdeni a változtatásokat, hogy a télen felszedett kilóktól megszabaduljunk. Segítségünkre vannak a saláták, a párolt vagy gőzölt zöldségek, amit csirkehússal vagy hallal elfogyaszthatunk vacsorára. A vékonyra felszeletelt zöldségeket tepsiben is kisüthetjük. A ropogós házi zöldség chips a nassoláshoz is kiváló. A húsok esetében is a tepsit válasszuk a bő olajban való sütés helyett. Változatosabbá tehetjük étrendünket máj, belsőségek fogyasztásával, amelyek tápanyagtartalma ráadásul többszöröse a színhúsokénak. Nem lehet elégszer hangsúlyozni a finomított cukor fogyasztásának minimálisra való csökkentését. A cukor az egész szervezet számára nagy stressz, amit nem kéne pluszban ráereszteni a testre most ebben a járványhelyzetben. A cukrot kávéban, teában egyaránt mellőzzük, mert a folyékony formában bevitt cukor még nagyobb terhelést jelent a májnak és a hasnyálmirigynek.

Monori Krisztina

– Mennyire szükséges a vitaminok mesterséges pótlása?

– A D-vitamin nemcsak csontjaink őre, de szerepet játszik a sejtosztódásban, és az immun-és hormonrendszer megfelelő működésében. A D-vitamin kölcsönhatásban áll a magnéziummal, ezért ezek egyidejű beviteléről gondoskodni kell. A magnézium támogatja a jó alvást is, amelynek minősége és mennyisége a fogyókúra eredményét is befolyásolja. Ne feledkezzünk meg a C-vitaminról, illetve a cinkről sem, amelyek a légúti és egyéb fertőzések megelőzésében segíthetnek bennünket.

– Mit gondolsz az egészséges táplálkozásról?

– Az egészséges táplálkozás alapja a változatos étrend, melynek alapelve az ételek minél természetesebb nyersanyagokból és minél kíméletesebb módon való elkészítése. Dietetikusként a test, a lélek és a szellem egységét vallom, melynek hármasa adja az ember egészségét. A terápiában az egyént teljes egészében nézem, mert egyénre szabottan csak úgy lehet meghatározni a megfelelő étrendet, ha többek között a fizikai aktivitást, az alvás minőségét, a betegségekre való hajlamot is figyelembe veszem. A dietetikus nem csupán életmód-tanácsadó, szakemberként fontos szerepe van a betegségek megelőzésében és kezelésében.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK