2020.11.30., hétfő - András, AndorZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Látni és látszani: életbevágó, ha közlekedünk

2019. november 02. szombat, 17:12
Szerző: Antal Lívia Fotó: AL, ZMRFK
Köddel és jelentős lehűléssel érkezett meg az ősz. Egyik napról másikra rosszabbodtak a látási viszonyok, hiszen korábban sötétedik az óraátállítás miatt is. Mindez legalább olyan komoly rizikófaktor a közlekedésben, mint a sebesség helytelen megválasztása, a biztonsági öv használatának elhagyása és az ittas vezetés – vélekedett Pummer Csaba rendőr alezredes, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának alosztályvezetője.

– A változó időjárási körülmények az ősz beköszöntével kívánnak meg a szokásosnál is nagyobb figyelmet a közlekedőktől. Ősszel a ködös, borús, esős idő miatt a látni és látszani elv még hangsúlyosabb szerepet kap – kezdte a beszélgetést a rendőr alezredes. – A biztonságos közúti közlekedés egyik alapfeltétele a jó látás. Ezért érdemes ellenőrizni a gépkocsi ablaktörlőjét: jól működnek a karok, végig letörlik a szélvédőt. Ha csíkot hagynak maguk után, cseréljük ki, ahogy a nyári ablakmosó folyadékot télire. Fontos a reggeli indulás előtt pár percet szánni a szélvédők párátlanításra. A ventilátor mellett alkalmas erre a légkondi is. A téli időszakban a kocsi tetejéről is távolítsuk el a havat, hogy a menetközben lecsúszó hó ne okozzon se magunknak, se másoknak meglepetést. A megfelelő látás és láthatóság érdekében ellenőrizzük, hogy a fényszórók, a helyzet- és irányjelzők megfelelően működnek illetve világítanak-e.

– A jó látásnak emberi tényezői is vannak.

– Ez elsősorban szemészeti problémákból ered. A farkasvakságban szenvedők szürkületben, sötétben rendkívül rosszul látnak, ezért tartózkodjanak a vezetéstől az esti órákban. A látni és látszani elv a közlekedés valamennyi szereplőjére vonatkozik, hiszen közlekedni nem csak autóval szoktunk. A kerékpárosoknak egyrészt gondoskodniuk kell a kerékpár kötelező tartozékairól, ezen kívül nekik és a gyalogosoknak is egyaránt kötelező a láthatósági mellény használata sötétedés után vagy rossz látási viszonyok közt lakott területen kívül. Sok gyalogos baleset abból adódik, hogy az illető nem volt látható, „beleolvadt” a környezetébe. Ezért maguk és gyermekeik jobb észlelhetősége érdekében öltözzünk színesebb ruházatba, hogy kiemelkedjünk a közlekedési környezetből.  

Nem látszik a gyalogos, mert nem visel láthatósági mellényt

– Örök téma a megfelelő gumiabroncs.

– Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos ez a téli autózásban. Alacsony hőmérsékleten a nyári abroncsok képtelenek megfelelő tapadást biztosítani, mert 7 Celsius-fok alatt számottevően veszítenek rugalmasságukból. Ezzel szemben a téli gumi, anyaga és kialakítása miatt képes kellően rugalmas maradni fagyban is. Mivel jól tapad, javítja a jármű irányíthatóságát a jeges és havas utakon. Fékezéskor pedig méterekkel rövidebb fékutat ad, mint nyári társa. A téli abroncsok profilmélységét a törvényi előírás 1,6 milliméterben határozza meg, de nem ajánlott 4 milliméter alá menni. Átlagos használat mellett egy teljesen új szett öt évet is kibír, akár 60 ezer kilométerre hiteles, utána cserélni kell a nyári, illetve a téli gumit is – hangsúlyozta Pummer Csaba.

Látszik a gyalogos, mert visel láthatósági mellényt

Az őszi-téli átállással kapcsolatos Látni és látszani elnevezésű országos baleset-megelőzési kampányhoz csatlakozva a jövő héten a Zala megyei rendőrök is megkezdik felvilágosító akciójukat a közutakon. Az ellenőrzések alkalmával megvizsgálják a kerékpárok felszereltségét, a járművek műszaki állapotát, a világítóberendezések működését. A szélvédők tisztaságának és páramentességének fontosságára, illetve a téli gumiabroncs használatának előnyeire is felhívják a rendőrök a járművezetők figyelmét. Mert látni és látszani, életbevágó, ha közlekedünk.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK