Vezető hírek
A coaching más, mint a tanácsadás
A coaching modern, üzletiformájában a 80-as években született és azóta folyamatosan terjed világszerte.
Ki, milyen meggondolásból kezdte el a coach-képzést? Mit várt, mit kapott? Hogyan tudja hasznosítani, például az üzleti életben? Erről beszélgettünk a képzésben részt vevők egy csoportjával.
- Fontos számomra az egy életen át tartó tanulás, azt hiszem ezzel példát is mutattam… Egy teljesen új területről van szó, ami a multinacionális cégeknél már gyakorlat, a magyar üzleti életben még nem igazán alkalmazott eszköz a coaching, holott sok mindenben segíthet, amikor valaki elakad, akár a személyes életében, akár munkájában. Gyakran apró segítségre van szükség a továbblépéshez, amihez jó kérdésekkel vezetjük el ügyfelünket – mondja Kárászné dr. Rácz Lídia nyugdíjas főiskolai docens, aki azt is elárulta, hogy volt tanítványainál vizsgázott és a csoporttársai között is voltak olyanok, akiket tanított.
Jó kérdésekkel segíteni
- Én üzleti coach-ként nem fogok dolgozni, de foglalkozom tehetséggondozással, és bedolgozom jogvédő szervezeteknek, ahol tudom hasznosítani a tanultakat – tette hozzá. – Az elakadás mindenkinél egyéni, speciális, a megoldás is egyedi. Hogyan lehet az egyénből kihozni a legjobbat? Tanulságos volt nekem ez a kurzus, szakmailag és önismeretben is. Jó dolog, amikor a saját berögzött ismereteinket, szokásainkat tágítjuk, új megközelítéseket ismerünk fel. Szóval agytornának sem volt rossz.
Munkaerő-piaci tanácsadó Bojtor Ildikó, akit a tudásvágy és kíváncsiság hajtott a képzés felé. Az eredeti végzettsége HR menedzser, és mivel úgy érezte sokan fordulnak hozzá segítséget kérni, részt vesz a coach képzésen.
- Ha jó szakemberek vagyunk, fel tudjuk mérni, hogy a hozzánk fordulónak tanácsra van-e szüksége vagy egy mentorra, aki adott pillanatban segíti, vagy egy coach-ra, aki a jó kérdéseket felteszi. A képzésnek köszönhetően egyre inkább tudok kérdésekkel segíteni. Ahhoz, hogy mi a jó kérdést fel tudjuk tenni, beszélgetni kell, aztán a válaszok újabb kérdéseket vetnek fel.
- Nagyon fontos volt, hogy az egónkat tegyük félre – állítja Tóth Szilvia HR menedzser. Hogy miért? – Azért mert nem mi vagyunk a folyamatban a fontosak. Ne magunkból induljunk ki. Nem az számít, hogy én mit gondolok, hanem az, amit az ügyfél érez, hogy elérte-e a célját a beszélgetés.
Azt mondja, önmaga fejlesztése miatt kezdte el a képzést, szerinte az önismereti út fantasztikus volt. Ha valaki tisztában van magával, akkor tud hathatósan segíteni másoknak.
- Idejöttünk tizenketten, bizony nagy egóval, aztán ez változott. Nagyon fontos, hogy megtaláljuk a válaszokban a következő kérdést, amit fel kell tennünk, ami segíti az ügyfelünket abban, hogy tovább tudjon lépni. Ezt az utat nem csak az üzleti életben használhatjuk, hanem a magánéletben is, gyermekeinkkel, munkatársainkkal kapcsolatban.
Harminc éve dolgozik a közszférában Kiss Csaba közgazdász, aki 17 éve vezető, és akinek fontos volt, hogy felkészült legyen a vezetésben.
- A vezetési irodalom alapvetése, az ember középpontba helyezése. Nem csak anyagilag, emberileg is motiválni kell a munkahelyeken, csak így lehet megtartani a munkaerőt. A coaching szemléletű vezetés még nem jellemző a közszférában, pedig lehetne. Azt látom a környezetemben, hogy a problémákat próbálják eltolni maguktól, csak a feladatra koncentrálnak, az emberi attitűdök háttérbe szorulnak. Én próbálom a munkatársaimmal megbeszélni a döntéseket, motiválni őket. Lehet úgy is dolgozni, hogy a vezető és beosztott is jól érezze magát. Van, akinek az a fontos, hogy megkérdezzem a véleményét „te ezt hogyan csinálnád?” Ennek a stílusnak van ereje. Számomra ez a képzés egyfajta önigazolás is volt számomra.
Csapai Gyopár főiskolai oktató, képzésvezető az újszerűséget és a gyakorlatközpontúságot említi.
- Nem csak szimulációs játékaink voltak, hanem „éles”gyakorlataink is. Eljöttek hozzánk cégvezetők beszélgetni és mi is mentünk látogatóba vállalkozásokhoz. Nem volt írott tananyag, így nem volt miből felkészülni a vizsgára, aminek az újszerűsége az önreflexiók voltak. Így a „számonkérés” szinte játéknak tűnt – említi Csapai Gyopár. – A coaching szemlélet kezd ismertté válni, vannak munkahelyek, – bankok, holdingok –, mikro-vállalkozások, ahol már kötelező, és több projektben is már előírás ennek vállalása. Rendkívül büszke vagyok erre a csoportra – mondja. – Mindenki hatalmas változáson ment keresztül. A leglátványosabb, hogy megtanultunk aktívan hallgatni, megérteni és elfogadni mások álláspontját, ami pedig az eredményes, sikeres munka alapja.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Banki, biztosítási jogvita rendezése a bíróságon kívülMunkaerőhiány a turizmusban: eddig idegen megoldásokkal barátkozik a szakmaMegemlékeztek az Európa Napról az Európa térenMi az a Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitel?Tízezer az álomhatárZalában közel 2800-an érettségiznek Tánc világnapi találkozóTungsram leépítésekHalálos tűz BoncodföldénGimnáziumi rangsor - 2022 -
rovatunk hírei
Az egészségügyért végzett munkát ismerték elRómai kori emlékpark BagodbanPajtások a Vizslapark bejáratánálDombérozás 32 településenKeszthelyi sorok a Pannon TükörbenRestart a SportcsarnoknálTárlatvezetések, műhelytitkok, koncertekKörforgalom és kerékpárút is épülKözös Mester, eltérő művészi utakKortárs fesztivál és Meseautó top 10
Tehermentesítés, kétirányúsítás, parkolókKelta harcos és gazdag női sír is előkerültÁVH székházból börtönmúzeumZalaegerszeg és környékeFöldön, vízen, levegőbenZalaegerszegASZTALOSMEZŐGAZDASÁGI SEGÉDMUNKÁSMinőségellenőrBunkertúra Lovászi alatt