2024.04.19., péntek - EmmaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Michelisz Norbert a tesztpályán

2021. augusztus 25. szerda, 17:57
Szerző és fotó: Antal Lívia
Elemző versenyzőnek tartja magát, mert mindig is érdekelte az autó- és motorsport mérnöki háttere, mondta Michelisz Norbert, a magyar túraautósport legsikeresebb alakja, aki a ZalaZONE Kutatás & Innovációs Team vendégeként tesztelte a zalaegerszegi járműipari tesztpálya egyes pályaelemeit Hyundai i30 N TCR típusú versenyautójával az általa alapított M1RA versenycsapattal.

Kutatás-fejlesztési együttműködés a mérnöki pályát népszerűsítendően

Widner Attila, Michelisz Norbert és Bári Dávid a M1RA versenycsapatból

A WTCR túraautó-világkupa 2019-es bajnoka elmondta, hogy az autópálya-szakaszon, a dinamikai felületen és a nagy sebességű kezelhetőségi pályán végzett tesztekhez hasonlót minden szezon előtt végeznek. A felkészülés ugyanakkor nemcsak a köridők hajszolásából áll a versenypályán, validálni is kell a kapott értékeket.

Widner Attila, a M1RA tesztmérnöke sikeresnek ítélte a tesztet, amely során a futómű-beállításon és a karosszériaelemek illesztésén is változtattak. Bejöttek számításaik, de hogy melyek azok az értékek, amelyek a versenyben majd előnyt jelentenek, azok hosszabb elemzés során derülnek ki.

Bári Dávid, a M1RA csapatvezetője beszélt a ZalaZONE K&I, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), és csapatuk együttműködésében lezajlott háromnapos programról. Mint mondta, elsődleges céljuk volt, hogy felhívják a figyelmet a versenyautók számára is kiváló tesztlehetőséget adó tesztpályára. Fontos számukra, hogy minél szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki mérnökkel, a BME mérnökhallgatóival. Ezen az alkalmon épp egy mérnökhallgató diplomamunkájára tettek pontot azáltal, hogy elkészített modelljének validációját is elvégezték.

Tesztmérnökök munkában

Dr. Szalay Zsolt, a ZalaZONE kutatási és innovációs vezetője azt mondta, hogy a kormányzati beruházásban megépült tesztpályával annak a társadalmi elvárásnak is meg kell felelniük, hogy lehetőséget biztosítsanak a magyar autósportnak. Másrészről, a BME-vel való kutatási együttműködéssel azt kívánják elérni, hogy növekedjen a mérnöki pálya iránt érdeklődő fiatalok száma, akikből minél felkészültebb mérnököket képezhetnek majd.

Hamar Zoltán, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. cégvezetője szintén a mérnökutánpótlás fontosságát emelte ki. A tesztpálya megfelelő szakmai környezetet nyújthat ehhez, amely a hagyományos járműtesztek mellett az önvezető járművek vezetést támogató rendszereinek egyedülálló tesztelésére is lehetőséget ad.

Szujó Zoltán, a beszélgetést vezető sportriporter – Megjelenhetnek-e az önvezető technológiák az autósportban?  – kérdésére Michelisz Norbert a következőket válaszolta: a közúti közlekedésében látja a szerepét, de versenyben nem szívesen adná át a volánt. Nem gondolja, hogy a mesterséges intelligencia hosszú időre megvethetné lábát a motorsportban, mert nem tudja helyettesíteni a hús-vér sofőröket, és nem tudja produkálni a versenyek adta szórakoztató faktort sem.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK