Archivum
Ráférne a modernizálás
Az elmúlt hónapok csapadékos, változékony időjárása kedvezett a kátyúk képződésének. Az átlagos téli időszakhoz képest rendkívül nagy mennyiségű csapadék hullott eső formájában. A csapadékos időjárás és a fagyási-olvadási ciklusok gyakori váltakozása miatt a burkolathibák száma is jelentősen megnőtt a keszthelyi és a környékbeli közúthálózaton is. Ezen úthálózat melyik szakaszain vannak a legnagyobb útkárok? –kérdeztük Marczin Bencétől, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztályvezetőjétől.
Burkolathibák a keszthelyi közúthálózaton
- Nagyobb számban jellemzően az öreg, makadám burkolatú útszakaszokon jelentkeznek a kátyúk, például a Keszthely-Várvölgyi, vagy a Keszthely-Zalaszántó összekötő utakon. A téli hónapok csapadékmentes időszakaiban egy vagy két brigádunk folyamatosan járja a megyei úthálózatot és a keletkezett balesetveszélyes úthibákat a lehető legrövidebb időn belül megszüntetik.
- A keszthelyi és a kisrégiós közúthálózat összekötő, illetve bekötő útjai közül melyek vannak az átlagosnál jobb útállapotban?
- Keszthely térségében a bekötő és összekötő utak - összességében mellékutak- burkolata jellemzően már bőven meghaladta a tervezési időtartamát. Az utóbbi években nem volt olyan jellegű felújítás, amely egy teljes bekötő vagy összekötő utat magába foglalt volna. A mellékúthálózat jellemzően elöregedett kopórétegű, korszerűtlen utántömörödő pályaszerkezetű, felújításra szoruló. Rövidebb szakaszokon viszont fel tudtuk újítani a burkolatot, például a Várvölgyi úton.
- Az ideiglenes javítási munkákat a közutakon telente hidegaszfalt felhasználásával végzik. Mikor, hol nyitnak újra a melegaszfalt keverőtelepek, ahonnan beszerezhető az anyag, amivel a tartós javítási munkák elvégezhetők?
- A télen végzett kátyúzásokra sem lehet egyértelműen azt mondani, hogy ideiglenesek, bár a beépítési körülmények nagyban befolyásolják az eredményességet. Speciális kátyúzó keveréket használunk ilyenkor, amely -10 fokig is bedolgozható és viszonylag tartósan tölti be a funkcióját. Ebből az anyagból az elmúlt téli hónapokban keszthelyi mérnökségünk mindegy hatvan tonnát használt fel kátyúzásra. A mérnökség – területi elhelyezkedése miatt – több keverőtelepről: Marcaliból, Jánosházáról, Bakról is hozhat melegaszfaltot.
- Pillanatnyilag a Zala megyei főhálózat mennyi első és másodrendű főutat tartalmaz? Milyen a főutak általános állapota Keszthely körzetében?
- Első rendű zalai főútnak nincs keszthelyi érintettsége, a másodrendű főutak közül a 71-es 23,4 km; a 75-ös 17,6 km, a 76-os 33,4 km, a 760 számú főút pedig 9 kilométer hosszúságban érinti a keszthelyi üzemmérnökség területét. A helyi mérnökséghez tartozó főutak is az úgynevezett OKA (Országos Közúti Adatbank) úthálózati adatok alapján osztályozva vannak minden évben egy 1-től 5-ig terjedő skálán (1 a legjobb, 5 a legrosszabb osztályzat). Átlagban pontoztuk az érintett főúthálózat burkolati felületállapotát (3,1), az egyenetlenséget (1,8), a nyomvályú mélységet (2,1), a teherbírást (2,0) és a vízelvezetés állapotát (1,4). Elmondhatjuk, hogy Keszthely környékén az utóbbi években több főúti szakasz újonnan épült, vagy fel lett újítva, ezért a megyei átlaghoz képest a főutak állapota itt jobb.
- 69 milliárd forintos hazai forrásból országszerte 444 kilométer főúti és 119 kilométer mellékúti szakasz újul meg- jelentette be Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya március elsején. Keszthely környékét érinti-e majd ez a fejlesztés?
- A komplex útfelújítási program részeként Keszthely térségét illetően a 71-es számú főút mintegy 1,8 km-es szakasza kerül felújításra a 94,5-ös és a 96,6-os kilométer szelvények, Balatongyörök és Vonyarcvashegy között. Ez a beavatkozás a korábbi felújítás folytatásaként egy újabb szakaszon oldja meg az útállapot problémáját. A Keszthely-Bak-Rédics 75-ös másodrendű főút is több szelvényét érintően felújításra kerül.
- Csaknem 2 milliárd forint értékben szerezett be eszközöket a közelmúltban a Magyar Közút. A Keszthelyhez tartozó régióban milyen új eszköz- és gépbeszerzés van napirenden?
- A 2014-2015 évi gépbeszerzések között a keszthelyi mérnökség egy darab új John Deere típusú nagy teljesítményű traktort kapott kiegészítő kaszáló adapterekkel, valamint egy darab új JCB típusú univerzális rakodógépet.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
80.000 forintért kellett meghalnia - Nyitott porták, nyitott szívek - Tavaszi portanyitogató a Zala-völgyébenTöbb zalaegerszegi helyszínen ültettek fát a VG Kft. munkatársaiVáltozik a zalaegerszegi helyi autóbusz-közlekedés április 26-tólA Fidesz-KDNP frakció a legfontosabb közgyűlési döntésekrőlTojáskeresés sok csokival a Göcseji FalumúzeumbanZalaegerszeg fejlődött a legdinamikusabban 2014-2024 közöttSzombaton húsvéti piac lesz Zalaegerszegen, sonkakóstolóvalNagypénteken is nyitva lesz a zalaegerszegi VásárcsarnokTöbbször reggelizne a magyar úgy, mint húsvétkor, de nincs rá ideje -
rovatunk hírei
Írások szerelemről, szőlőrőlFejezetek Zalaegerszeg évszázadaibólLúdláb a Pontházban, krémes a BáránybanAmiről a sírkertek mesélnekSzulejmán újra meghódítja hazánkat?Szüleink, nagyszüleink iskolájaCsaládi dokumentumokat vár a levéltárNemcsak a diktátor, a rendszer is rosszKözel kerülni a tárgyakhozKonzervatív ízlés, könnyed szórakozás top 10
A ballagások napja volt a szerda Zalaegerszegen