2024.03.29., péntek - AgusztaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Virtuális harc a török ellen

2020. október 22. csütörtök, 18:27
Szerző: Pánczél Petra; Fotó: pP
Amit néhány évtizeddel ezelőtt még csak sci-fi filmekben láthattunk, az mára befurakodott a városmarketing (sőt, az idegenforgalom és a helytörténeti kutatások) szférájába. Elég csak felvennünk egy speciális szemüveget, és néhány száz évet máris visszarepülünk az időben, hogy a korabeli városban tegyünk egy sétát. Ha meg már éppen ott vagyunk, a törököktől is megvédhetjük a várat.

Bemutatták a várostörténeti szimulációs játékot

Miközben a küzdőtéren sétálnak....

Zalaegerszeg idén ünnepli rendezett tanácsú várossá válásának 135. évfordulóját. A jubileum apropóján született az az ötlet, hogy a 21. századi technika jóvoltából életre keljen a középkori vár és annak közvetlen környezete. A 17. századi Zalaegerszeget szimuláló virtuális valóság programot szerdán mutatták be a sportcsarnokban a sajtó képviselőinek. Balaicz Zoltán polgármester az eseményen elmondta: sajnos a város kevés középkori építménnyel rendelkezik, és hiába volt a középkorban várunk – más településekkel ellentétben – nem tudjuk megmutatni az idelátogatóknak. Pedig a végvárnak fontos szerepe volt, hiszen amikor a törökök 1600-ban elfoglalták Kanizsa várát, Egerszeg lett a megye és a környező védelmi vonalak központja.

A várról készült már animációs kisfilm, városmakett és egy kiadvány is. A mostani évfordulóra pedig a virtuális játék, melyhez az érdeklődőknek elég csak felvenni egy VR-szemüveget. A szimulációnak egyelőre a sportcsarnok ad otthont, mert ennek küzdőtere alkalmas a valós idejű és méretű projekt lebonyolítására, ám a játék végleges helyszíne a tesztpályán felépülő digitális élményközpont lesz – hangzott el.

Persze míg a játékos kedvűeknek, vagy a város története iránt érdeklődőknek elég csak felcsatolniuk a szemüveget, a virtuális valóság program összeállítása és fejlesztése komoly munkát igényelt. A csapatot Háry Ádám fogta össze, aki többek között arról számolt be, hogy a képi világ megalkotásában az volt a legnehezebb, hogy csak kevés információ állt rendelkezésükre. A meglévő régészeti emlékekre tudtak támaszkodni, ezeket kellett aztán kiegészíteni olyan elemekkel (kellékekkel), melyek passzolnak az 1600-as évekhez. A játék körülbelül egy órás, és interaktív. Csoportosan vagy egyedül is jelentkezhetünk, sőt akár csapatépítő tréningnek is jó lehet. Az egyik szinten ugyanis bekapcsolódhatunk a török elleni küzdelembe.

.... ezt látáják a VR-szemüvegen át a virtuális térben

A fejlesztésnél szükség volt egy olyan személyre is, aki a történeti hitelességre figyel. Dr. Vándor László régész, nyugalmazott múzeumigazgató vállalta a szakértői feladatokat, annál is inkább, mert az elmúlt évtizedekben aktív szereplője volt a végvárhoz kötődő régészeti feltárásoknak. Mint mondta: érdekes és új kihívás volt a virtuális program összeállítása. Mindent nem sikerült belesűríteni, és kompromisszumokra is szükség volt, hiszen mégiscsak egy (hadi) játékról van szó. A cél a hitelességen túl az, hogy egyszerre sokan tudják játszani. A képi világ megalkotásánál azt a történelmi tényt vették alapul, hogy Johannes Ledentu bécsi udvari hadmérnök 1640-ben megalkotta a vár első ábrázolását.

A szimulációban (az Úr 1641. évében járunk) megjelenik a Mária Magdolnának szentelt egytornyú gótikus templom (a mai nagytemplom elődje), szemben az Arany Bárányhoz címzett fogadó, aztán a belső vár, és a püspöki udvarház is. Utóbbiról volt a legkevesebb információ, hiszen – mivel a törvényszék épülete alatt vannak a maradványai – még nem került a felszínre. A játék során betérhetünk a templomba, a várba, az udvarházba és találkozhatunk a várkapitánnyal is. Az ő eligazítása után vehetjük fel a küzdelmet a török ellen. A cél, hogy sikeresen megvédjük Egerszeg várát. Mindehhez ágyukat, puskákat, kardokat, nyilakat is használhatunk.

Középkori hangulat (Látványkép. Forrás: Zalaegerszeg MJV)

Aki a VR-szemüveg segítségével belép a szimulált világba, valóban úgy érezheti magát, mint aki a középkorban sétál (miközben csak a sportcsarnok küzdőterén fel és alá). A játékosok a valóságban nem, ám a virtuális térben látják egymást (kis páncélos figurák segítségével), így nem kell attól félni, hogy összeütköznek. Ugyanakkor a játék alatt tudják segíteni egymást. 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK