2021.06.21., hétfő - Alajos, LeilaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Főzés nélkül, csakis nyersen

2021. február 18. csütörtök, 16:52
Szerző: Antal Lívia
A sokféle egészséges táplálkozási trend egyike a nyers vegán, melynek követői gyümölcs-, zöldség- és olajosmag-alapú ételeket fogyasztanak. Főzés nélkül, csakis nyersen, ahogy előfordulnak a természetben. Beszélgető partnerem egy hölgy, aki három és fél éve táplálkozik már így. Végzettségei feljogosítják arra, hogy segítse a hozzá fordulókat testi, lelki egészségük megőrzésében. Egyszerre terapeuta, anya, társ, barát: Sebestyén Edit így tartja magát egésznek.

Miért választja valaki ezt a táplálkozási módot?

Tejszínes epertota

– Milyen késztetésből lettél nyers vegán?

– Mindenkinek a saját útját kell megtalálnia, észrevenni, megérteni a szervezetének jelzéseit. A változást, a változni akarást mindenkinél más váltja ki. Van amikor, mint az én esetemben is, az ember saját maga jut el odáig, hogy ebből elég, ezt nem folytatom tovább, mert egy jobb minőségű életet szeretnék. Elhatározásomban betegségem játszott szerepet: mivel tudom még segíteni egészségemet a nyugati orvoslás mellett. Ekkor kaptam barátnőmtől egy könyvet, amely a táplálkozás és az egészség nagyon szoros összefüggéseiről szólt, amiből választ kaptam sok kérdésemre.

– Milyen volt az indulás?

– Azzal kezdeném, hogy a húsevők királynője voltam. Imádtam a jó magyaros ételeket finom tejföllel, sajttal és még sorolhatnám. Viszont éreztem magamon, hogy valami egészen más irányt kell bevezetnem étkezésemben. Ezért – és mert közben sokat olvastam, tájékozódtam ebben a témában – döntöttem úgy, hogy megválok mindenféle állati eredetű élelmiszertől, finomított cukortól és a gabonától. Ez először nehézségeket okozott, de az elérni kívánt cél felülírta a kezdeti problémákat. De már a nyers vegán étkezés negyedik napján szemmel látható volt, hogy a szervezetemben felhalmozódott víz jelentősen csökkent. Később folyamatosan enyhültek az ízületi gyulladással járó panaszaim. 

felül: töltött gomba, citromos máktorta, alul: tejszínes áfonyatorta, kapros, lime-os uborka

– Hova teszi környezeted azt, hogy valaki egyáltalán nem eszik állati eredetű élelmiszert. Milyen kérdéseket vet fel ez?

– Sokan az évtizedeken, évszázadokon át kialakult étkezési szokásokra hivatkoznak, de ez nem jelenti azt, hogy azok jók is. Eljött az az idő, amikor nekem ezen változtatni kellett. Másik meggyőződésem a betegségekre való hajlammal kapcsolatos, hogy azok jelentős részénél nem az adott betegségre való hajlamot, hanem a kialakulásához vezető étkezési és életmódbeli szokásokat örököljük. Azt gondolom, érdemes ezekkel a berögződésekkel felhagyni, hogy egy egészen más minőségű életet élhessünk. A meddig csinálom kérdésre éppen ezért szoktam azt válaszolni: nincs okom abbahagyni. Amióta nyers vegán étkezést folytatok, sokkal energikusabb, nyugodtabb vagyok, és elfogadóbb másokkal szemben, ami korábban sem állt messze tőlem. Családomban is megfigyelhetem ezt. Férjem és két felnőtt fiam mindenféle nyomásgyakorlás nélkül szép lassan beszivárogtak mellém vegánnak, nem nyers vegánnak, „csak” vegánnak. Ők is hasonló tapasztalásokról számolnak be.

– A főtt ételeket fogyasztók mennyire hiányolják a hagyományos ízeket a nyers vegán ételekben?

– A hozzávalók nyers felhasználása nem jelenti azt, hogy el kell búcsúznunk a megszokott, finom ízektől. Az alapanyagok változatos társítása igazán finom ízeket garantál. Az egyik kedvencem a cukkini főzelék. Egyes ételek készítéséhez aszalót is használok. A nyers vegán ételkészítésben alapszabály, hogy a nyersanyagokat nem hevítjük 42°C fölé, amelynek köszönhetően megőrzik értékes vitaminjaikat, tápanyagaikat és ízüket is. Küldetésemnek tartom azt is, hogy a családom által kedvelt magyaros ételek vegán változatát úgy készítsem el, hogy az teljes értékű és ízletes legyen.

– Mivel helyettesíthetők az állati eredetű élelmiszerek? Például a nyers vegán cukkini főzelék sűrűségét mi adja meg?

– A „tejfölt” általában kesudióból készítem, ezzel tudom a krémlevesek, főzelékek sűrűségét befolyásolni. A kesudió nem olcsó, ezért többször használok napraforgómagot is. A tejet szintén magokból, például mandulából készítem. A zöldséges pite tésztáját lenmagból állítom össze, a süteményeknél mandulát, datolyát, kókuszt adok a tésztaalaphoz.

Tormás céklaleves (A fotók Sebestyén Edit felvételei)

– Nem vesz ez sok időt igénybe?

– Nem, mert nem kell arra várni, hogy az étel megfőjön. A turmixolás, aprítás pár perc, az aszalás az, ami hosszabb folyamat. Imádok nyers vegán ételeket készíteni, nem ragaszkodok receptekhez, mert magam is szívesen kísérletezek. Egy nyers vegán étkezőnek sokszor nem is marad más, hiszen éttermek szintjén még nem elterjedt ez a táplálkozás. Itt Zalaegerszegen, az Élelem Étterem kínál nyers vegán ételeket, ahonnét én is tudok rendelni, ha nincs időm készíteni. 

– Mit kívánsz üzenni ezzel az életvitellel?

A zöldségek és a gyümölcsök, mind élő tápanyagforrások. Például már négy szem datolyában annyi tápanyag van, ami megoldást jelenthet, ha időszűkében vagyunk. Senkit sem buzdítok a nyers vegán étkezésre, mindenki döntse el maga, mit eszik és mit nem. De bármilyen étkezést, életmódot válasszon, azzal csak támogatni tudja magát, ha tányérjának nagy részét nyers zöldségek, gyümölcsök teszik ki.

Edit blogja:

https://www.facebook.com/ES-RawFlow-105752177749742

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK