2019.10.15., kedd - Teréz Zalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Első járműipari teszt szeptemberben

2018. március 29. csütörtök, 18:06
Szerző és fotó: Antal Lívia
Az önvezető autók tesztelésére is alkalmas próbapálya első épületének elkészülte alkalmából tartottak konferenciát a zalaegerszegi járműipari tesztpályán március 28-án, mely iránti nemzetközi érdeklődését mutatja, hogy aznap délelőtt a McLaren képviselői tettek látogatást.

Lespényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára első felszólalóként azt hangsúlyozta, hogy az iparon belül a járműipar az egyik, hanem a legfontosabb terület a magyar gazdaságban. Ez az ágazat több mint 700 vállalkozása 300 ezer embert foglalkozat, és az ipari export 35 százalékát adja. Annak érdekében, hogy a növekedés megmaradjon, kulcsfontosságú a kutatás-fejlesztés, az innováció, amely tevékenységnek majdnem fele a járműgyártáshoz kapcsolódik. Ezért fontos a zalaegerszegi járműipari próbapálya megvalósítása, amely révén azt szeretnék elérni, hogy Magyarország a járműgyártásban vezető legyen a régióban, nemcsak mint gyártó, hanem fejlesztő is.

Konferencia a fejlesztés jelentőségéről az épülő próbapályán

Dr. Háry András, dr. Palkovics László, Lespényi István, Vigh László, Rigó Csaba, a Közbeszerzési Hatóság elnöke
és Balaicz Zoltán az épülő fogadóépület előtt.

A járműiparban jelenleg az önvezető autók fejlesztése a legjelentősebb terület, e járművek nagy többsége elektromos meghajtású lesz. Hogy ezek a járművek sikeresen közlekedjenek a közutakon, nagyon lényeges, hogy egy jól szervezett, ellenőrizhető, ismételhető kísérleti folyamaton menjenek keresztül, amire a zalaegerszegi próbapálya ad lehetőséget. Kiemelte, hogy a világ 20 legnagyobb járműipari beszállítója közül 15 jelen van Magyarországon, ezek az infokommunikációs szektorban működő cégekkel együtt a kezdetektől részt vesznek a munkálatokban. Mint mondta, a feszes tempót folytatni kell, hogy a pálya a terveknek megfelelően kevesebb, mint két év múlva teljesen elkészüljön. Az is fontos, hogy Magyarország első 5G-es hálózata itt fog megvalósulni, ami az ipar 4.0 megoldások alkalmazását hozza.

Az államtitkár kiemelte, hogy mindezzel Zalaegerszeg is rákerült a világ járműipari térképére. Emellett egy kapcsolódó pont lesz, hiszen a V4 országokkal tavaly, valamint a Szlovéniával és Ausztriával a közelmúltban aláírt megállapodás biztosítja azt, hogy ezek a járművek szabadon átkelhessenek a határokon.

Dr. Palkovics László oktatásért felelős államtitkár, a próbapálya kormánybiztosa arról beszélt, hogy a járműipar újabb jelentős paradigmaváltás előtt áll, ami a hajtásrendszerek valamint az önvezető járművek fejlesztésében nyilvánul meg. Az önvezető funkció azonban azt a változást is hozza, hogy már nem lesz egyértelmű a felelősségi helyzet megállapítása egy közlekedési balesetben, a hagyományos járművekkel ellentétben. Zárt környezetben való tesztelésük azért fontos, hogy minimalizálni lehessen a közutakon esetlegesen bekövetkezett baleseteket. Mint mondta, Magyarország biztosítani tudja ehhez a tudományos kutatási területet a próbapályán, illetve nemzetközi viszonylatban hazánkban lehet legegyszerűbben beszerezni az engedélyeket az autonóm járművek közúti tesztjeihez, az arra alkalmas cégeknek. Pár héten belül létrehoznak egy nagyobb tesztflottát, amelynek működésben közbeni adatait felhőn keresztül tárolják, ami így megosztható lesz másokkal is.

A technikai épület előtt

Vigh László országgyűlési képviselő, a beruházás miniszteri biztosa köszönetét fejezte ki a kormányhivatal munkatársainak, valamint a kivitelező cégeknek a gyors munkáért. Az építkezés során eddig 300 ezer köbméter földet mozgattak meg, 220 ezer tonna követ és 30 ezer tonna aszfaltot dolgoztak be a 265 hektáros területen. A most elkészült technikai épületben az elektromos és autonóm autók valamint kamionok laboratóriuma működik várhatóan már ősztől. A Z-fogadóépület valamint a pályák építése is jól halad, amit május 19-én, az alapkőletétel első évfordulóján a nagyközönségnek is be kívánnak mutatni.

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere ugyancsak kiemelte az alapkőletétel jelentőségét, ami a tesztpályán kívül több beruházást is vonz Zalaegerszegre, illetve térségére. Ezek egyike a már épülő az M76-os gyorsforgalmi út, az elsőként itt kiépülő 5G mobilhálózat, valamint a tervezett logisztikai központ és konténerterminál. Mindehhez kapcsolódóan a város a helyi felsőoktatási intézményekben 4,4 milliárdos fejlesztést indít el, 600 millió forintból új épületet létesít a Zalaegerszegi Duális Képzőközpontnak, valamint ugyancsak 600 millió forintból felújítja a volt ZÁÉV munkásszállót.

Autós bejárás a tesztpályán

A rendezvényen a külföldi vállalatok képviselői is megismerkedhettek a 42 milliárd forintos beruházásban épülő próbapálya egyedülálló tesztlehetőségeivel. Erről Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője, valamint Hamar Zoltán műszaki vezető beszélt. Elkészült a dinamikus körpálya, a nyolcféle burkolatú fékpálya, valamint a smart city (okos város) környezetének alapaszfaltozása. Épül kis- és nagysebességű kezelhetőségi pálya, az egészet körbeölelő ovális pálya 2020-ra készül el. A próbabályán minden forgalmi szimulációt lehet majd modellezni, a megrendelők valós közúti forgalomban is tesztelhetnek. Háry András jelezte, piaci fogadtatása pozitívabb, mint ahogy várták, szeptemberre már megrendelték tőlük az első járműtesztet.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK