2024.12.05., csütörtök - VilmaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Reneszánsz ihlette kárpitművek, tükörfelületű ékszerek

2024. november 11. hétfő, 16:59
Szerző, fotó: Pánczél Petra
Fragments címmel Zelenák Katalin Ferenczy Noémi-díjas kárpitművész és lánya, Kocsor Eszter Sára ékszertervező iparművész kiállítása látható Zalaegerszegen november 30-ig a Keresztury VMK Gönczi Galériájában.

Anya és leánya alkotásai a Gönczi Galériában

Anya és leánya első közös kiállítását Cebula Anna művészettörténész, a Szombathelyi Képtár igazgatója nyitotta meg a közelmúltban. A miskolci születésű, Budapesten élő Zelenák Katalin művészetével kapcsolatban többek között elhangzott: nem mindennapi, virtuóz módon született textilműveket láthatnak a nézők. Az alkotó a reneszánsz korszak szerelemese, és a korabeli reneszánsz művek, illetve formavilág köszön vissza kárpitjain, ám teljesen újrafogalmazott módon.

Cebula Anna, Zelenák Katalin, Kocsor Eszter Sára és Nagy Johanna a kiállítás szervezője

Alkotásain a nagy mesterek műveinek átiratai láthatók, mégpedig úgy, hogy Zelenák Katalin kihasította azokból a számára kedves részleteket, kicsit szürreális világot hozva így létre. Meggyűri a portrékat, majd kivasalja őket, ami egy elmosódott, mozaikos felületet eredményez. Máskor pedig szétcsúsztatja az egyes darabokat. A reneszánsz tökéletességét, újításra való törekvését szembe állítja a jelen kor tökéletlenségével.

A művészettörténész szerint az egyik legérdekesebb sorozat a tárlat címének is ötletet adó Fragmentumok kollekció. Itt a képek olyanok, mintha vakolat alól elővillanó freskórészletek lennének. A művészt fantasztikus technikai tudás (az Iparművészeti Főiskola textil tanszék gobelin falikárpit tanszakán végzett 1983-ban, majd ösztöndíjasként Franciaországba is eljutott) és egyéni látásmód jellemzi. 

Hasonló szakmai tudással és érzékenységgel bír lánya, Kocsor Eszter Sára is, ám ő más műfajban – az ékszertervezés-, készítés – világában mozog. A művészettörténész elmondta: az alkotó tükröződő, rozsdamentes acélékszereket készít, melyekben a szigor, a nőiesség a méltóság és modernség egyaránt jelen van. Nem lehet szó nélkül elmenni mellettük. Kocsor Eszter Sára a MOME dizájnművészet szakán végzett, majd Erasmus ösztöndíjjal a németországi Hildesheimben található HAWK Művészeti Egyetemen is diplomát szerzett. Ékszerei nemcsak Európába, hanem Amerikába is eljutottak, hiszen az elmúlt években több tucat kiállításon vett részt egyedi és kifinomult munkáival.

Elhangzott, az alkotót vonzza a tükrök világa. Mint egyszer nyilatkozta: kalapáccsal széttört egy tükröt, és annak darabjaiból próbált új formákat kialakítani. Ez a gesztus szimbolizálta a saját magához való viszonyt is; darabokra kellett esnie, hogy aztán újra összerakja magát. Ékszertervezőként síkbéliből térbeli tárgyat hoz létre. A tükröződés hatására pedig a kéz és a fej mozgatásával újabb látványt adnak a fülbevalók, láncok, gyűrűk. Kedveli a geometrikus formákat, fraktálokat és a csiszolt felületeket. Művei utalnak a drágakövekre, azok csillogására, de kortárs módon dolgozza fel az ékszerviselés szimbolikáját.

A művészettörténész azt is kiemelte, hogy bár anya és lánya eltérő műfajban alkotnak, azért vannak közös jellemzői műveiknek. Mindketten szeretik a felületek metszését, eltolását, és hogy ezekből a különleges látásmódokból hozzanak létre valami teljesen újat.

A tárlatnyitón Kocsor Eszter Sára férje, a zalaegerszegi születésű Lakatos Máté színművész mondott köszöntőt.

MEGOSZTÁS

KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK