2025.06.01., vasárnap - TündeZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Átadták a ZalaZONE nagy sebességű oválpályáját Zalaegerszegen

2025. május 14. szerda, 21:43
Forrás: MTI
Átadták Zalaegerszegen, a ZalaZONE nagy sebességű oválpályáját. A pályaelem akár 250 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas, és 4,4 kilométer hosszú – adta hírül az MTI.

 A tesztpálya építése folyamatos

A távirati iroda tudósítása szerint az ünnepélyes átadáson Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára jelezte: a magyar gazdaság szempontjából az autóipar kiemelkedő ágazat, a kormány az elmúlt években is sokat dolgozott azon, hogy Magyarország a fejlett nyugati és keleti technológia találkozási pontja legyen. Hogy az autóipar fejlődésében továbbra is része legyen Magyarországnak, a gyártás mellett nagy hangsúlyt kell helyezni az innovációra, a kutatás-fejlesztésre, ezért döntött a kormány 2016-ban úgy, hogy létrehozza Zalaegerszegen a járműipari tesztpályát - mondta.

Nagy Elek, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke az átadón azt mondta: a ZalaZONE a tudás megtestesülése, "tudásból épült és tudásra épít", mérnöki, fizikusi, egyetemi, elméleti és gyakorlati tudásra. 

Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője kifejtette: az akár 250 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas oválpályával sem fejeződik be a tesztpálya építése, mert az autóipar folyamatos változásai, az új technológiák további fejlesztéseket indokolnak.

A tesztpálya üzemeltetése folyamatosan javul, miután az európai autóipar tavalyi nehéz éve után idén már láthatóan jobb évre lehet számítani. A zalaegerszegi létesítményt igénybe vevő gyártók száma már meghaladta az ötvenet, de a céljaik szerint szeretnék elérni a százat, mára nemcsak európai, hanem kínai, japán, dél-koreai és török partnereknek is szolgáltatnak - közölte.

Magyarországon nemcsak autógyártás zajlik, hanem tervezés is, amiben nagy szerepe van a zalaegerszegi pályának, több cég csak ezért telepedett le az országban. Jelenleg az osztrák AVL-lel közösen üzemeltetik a tesztpályát, amely nemcsak egy önálló létesítmény, hanem egy teljes ökoszisztéma 

Bokor József, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja arról beszélt, hogy több mint 30 ével ezelőtt indult el az autóipari kutatás Magyarországon, mára az MTA mellett a győri Széchenyi István egyetem, a SZTAKI, a Budapesti Műszaki Egyetem komoly mértékben hozzájárult az autóipari megoldások kidolgozásához. A ZalaZONE a validációban is fontos szerepet tölt be az intelligens közlekedésirányítási algoritmusok kidolgozásában a világszínvonalú infrastruktúrának köszönhetően.

Vigh László, a térség országgyűlési képviselője emlékeztetett arra, hogy a 2016-os kormánydöntésnek köszönhetően 265 hektáron épült meg az elektromos és autonóm járművek tesztelésére alkalmas pálya, létrehozva ezzel "az autóipar Szílicum-völgyét", a tervezett költség 45 milliárd forint volt.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK