Vezető hírek
Nemsokára jövök érted
De tudatossággal könnyebbé tehető ez a folyamat, mondja Jakabné Somogyi Éva pedagógus, családi napközi vezető. A szeptember elején aktuális kérdésekről beszélgettünk.
- A szocializációban, az anyától való leválásban a szülőknek is tanácsra van szükségük, az ő tudatos hozzáállásuk döntő. Ezért a beszoktatási időben a szülők felkészítése nagyon fontos. Ideális, ha az anya-gyerek kapcsolat harmonikus. Ez a legjobb alap, mely azt az érzelmi biztonságot adja, ami megkönnyíti az elválást. Akkor csak tudatosnak kell lenni a továbbiak terén – mondja az elején az óvónő, tanítónő, gyógypedagógus végzettséggel bíró szakember.
Illusztráció
- Az első dolog, hogy a gyerek tudja azt, hogy változás fog történni az életében, megváltoznak az addigi szokások. Ezt a szülőkben lévő belső szorongás érzékelése révén, meg is érzik. Csak azt nem tudják, hogy jó vagy nem jó dolog következik majd. Fontos tudni, hogy melyek azok a megnyugtatási módok, melyek az adott kisgyereknél hatásosak és ezeket alkalmazni, akár az érintés, akár egy kedves plüssállat közelsége. Harmadsorban olyan biztonságérzetet kell adni, amit nem kérdőjelez meg a kisgyerek. Ezt segíti a napirend, ami mindig ugyanaz, kiszámítható, vagy bizonyos dolgokat cselekvéshez kapcsolni „uzsonna után jön érted anya”. És ha ez mindig így van, tehát a szülő úgy válik reggel, hogy „jövök érted” és valóban a megbeszélt időben jön, akkor ez növeli a gyerek biztonságérzetét. Ha tudja mi fog vele történni. Szintén a felkészülést segíti, ha már az óvoda előtt kis időre elkerül az otthoni környezetből a gyerek, például a nagymamához megy, vagy az anyuka barátnőjéhez. Ilyenkor megtapasztalja, hogy az anya elmegy, de majd jön vissza. Hiba, ha 24 órát mindig együtt vannak. A gyerek elkalandozhat és az anyának is lehet külön dolga. Erre tudatosan figyelni kell. A beszoktatásnál a legideálisabb az lenne, ha mindkét szülő jelen tudna lenni. Látnák, hogy hova megy be reggel a gyerek, melyik asztalnál eszik, játszik, hova van kiírva a jele. Ugyanis a gyereknek lehet olyan félelme is, hogy a szülei nem is tudják, hogy ő hol van. De a tudatosság része, hogy a szülő utánajár, milyen az óvoda, ahova készülnek, akár a nevelési program, akár az óvónő személyisége, mert lehet, hogy nem passzol az ő gyerekéhez.
- Mi a helyzet, ha hiányzik az alap, a harmonikus szülő-gyerek kapcsolat?
- Már ennél a fiatal korosztálynál is egyre gyakoribb, hogy „csonka családból” érkeznek, vagy egyéb problémák vannak a háttérben. Azt meg kell jegyeznem, hogy a legrosszabb család is jó a gyereknek, amíg nem lát másra példát. Az ilyen gyerekeknek sok érintésre, elismerésre, együttes jó élményre van szüksége, hogy vágyjon ezek megismétlődésére. A személyiség színessége a minél több élményalapú tapasztalástól függ – sorolja Éva a gyakorlati dolgokat. - Én sosem veszem ki a szülő kezéből a gyereket, de ha látom, hogy már érdeklődik, akkor lépek felé. Viszont ha a gyerek már elindul a csoport felé, akkor az anyuka ne akarjon még egy puszit, legyen ő is bizalommal az intézmény felé. A játék csodálatos dolog, alkalmas a gyerek figyelmének az elterelésére.
Persze egy kis játszmázás is még belefér reggelente. Aki nehezebben nyílik meg amellé odaülök, a közeli dolgokkal játszunk. Lehet, hogy ezt mindennap meg kell tenni, nem várhatjuk el, hogy 3 nap alatt mindent megszokjon. Majd kézen fogva sétálni viszem a terem távolabbi részével is ismerkedjen. Van, akinek nem a játék, hanem a tevékenység, az alkotás a segítség, így már reggel ki van készítve a gyurma, amivel kreatívkodhat. Szintén tudatosnak kell lenni abban, hogy 3 éves korra alakul ki a szégyenérzet, a bűntudat. Tegyünk róla, hogy ne ezek legyenek a dominánsok, például sikertelenség esetén. Az érzelmi intelligencia egyre nagyobb hangsúlyt kap manapság. Mert lehet a gyerek okos, de érzelmileg ehhez képest le van maradva. A szocializációban pedig ez utóbbi a fontos. Meg kell, hogy ismerje a gyerek a saját érzéseit és azt meg is tudja nevezni. Ez a mai felnőtt társadalom hiányossága is, pedig már kiskorban tanítható dolog.
- Lehet egyébként is eltérés a gyerekek között, hogy mikor alkalmasak az óvodai, iskolai létre.
- Igen, akár egész nagy különbség is. A szülőnek kell felismerni, hogy mikor jön el az a pont, amikor a gyereknek már kevés a csak otthoni lét, színesebb programra vágyik. A szocializációval csínján kell bánni, lépésről lépésre. Én pont azért szeretem a vegyes korosztályú csoportokat, mert itt a különböző életkorú gyerekek tudnak egymásnak segíteni ebben is, sokkal többet adnak és kapnak érzelmileg ilyen közegben.
MEGOSZTÁS
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
-
rövidhírek
Aszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcábanBejelentette polgármester-jelöltjét a Tiéd a Város EgyesületFejlesztések a Platán sor és Arany János utca közöttSegítség a balesetet szenvedett családanyánakÚtépítés pénteken a zalaegerszegi Mészáros Lázár utcábanDiákközgyűlés konkrét javaslatokkalCivil jelölteket támogat a Tiéd a Város EgyesületFussunk együtt egy jó ügyért Zalaegerszegen! -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Egy korszak lezárult az Eötvös-iskolábanElkészült az új Hattyú bisztróSzabó T. Anna versekről, csendrőlNőművészet, vagy feminizmus?A kis Annie-val zárul a színházi évad ZalaegerszegenMegjelent D. Bencze Erzsébet új köteteCziffra Fesztivál ZalaegerszegenKeresztury Dezső emlékév színes programokkalA költészet napjára készülnek a Hevesi-színházbanSzamizdat kultúra a Kádár-korszakban