Archivum
Eltűnik a vezetés élménye?
Még néhány évtizedig élvezhetjük az autóvezetést, utána eljön az unalmas tökéletesség korszaka. Az IHS Automotive előrejelzése szerint az első, önálló közlekedésre alkalmas járművek már 2025 előtt megjelenhetnek a közutakon, ezekben még emberi beavatkozás lehetséges, a kizárólag automatikus üzemmódban működők pedig 2035-re érkezhetnek meg.
Ránk köszönt az önvezető járművek korszaka
A járműipar érdekes és izgalmas átalakulás előtt áll, ami tulajdonképpen már elkezdődött. A fejlesztésekben két fő irány mutatkozik meg mondja dr. Háry András, a Technológiai Centrum vezetője, akit a témában kérdeztünk. Az egyik a hajtásláncok területe, a belső égésű motorok helyett az elektromos járművek, vagy más alternatív módon meghajtott járművek fejlesztése. A másik az autonóm (önvezető) járművek irányába való elmozdulás, melynek elsődleges célja a balesetek elkerülése. Egy teljesen automatizált jármű ha belegondolunk alapjaiban fogja átalakítani az iparágat, a kutatás-fejlesztést, az oktatást, életünk minden területét. Az autóvezetéssel töltött idő egy része felszabadul, az autók funkcionalitása eltolódik a jármű-jármű illetve a jármű-környezet közötti kommunikációra. Mindez újfajta hangsúlyokat igényel a járműipar valamennyi szereplője, valamint a lakosság, mint fogyasztó részéről.
Le kell mondanunk a vezetés élményéről?
A mai modern járművekben már most több olyan kényelmi funkció van, ami segíti a vezetőt, és ami harminc évvel ezelőtt még furcsa lehetett. Ilyen a blokkolásgátló, tolatóradar, a tempomat, a parkolásasszisztens. A jövő már tulajdonképpen elkezdődött, hiszen a vezetőt támogató rendszerek már erősen jelen vannak. Egyértelmű, hogy ezek az eszközök például a haszongépjárművek sofőrjei számára akik évente százezer kilométereket tesznek meg kifejezetten fontosak. Teljesen le kell mondanunk a vezetés élményéről? Azért a közeljövőben valószínűleg még nem, ugyanakkor számos egyéb előnyét élvezhetjük a fejlesztéseknek.
A Technológia Centrum hogyan kapcsolódik ezekhez a fejlesztésekhez?
Centrumunk egyik fontos küldetése a műszaki tudás térségi gyarapítása, ezzel együtt a zalaegerszegi műszaki képzés fejlődésének támogatása. A duális képzéshez kapcsolódva a mérnökhallgatókat arra tanítjuk, hogyan reagáljanak az ügyfelek igényeire, a mindennapi piaci kihívásokra, hatékony, eredményes munkát végezve. Emellett partnereinkkel közösen igyekszünk feltérképezni azt, merre megy a világ. E tekintetben a járműipar változásait, fejlesztési irányait sem hagyhatjuk figyelmen kívül, melynek felderítésébe, nyomon követésébe a hallgatókat is bevonjuk. Ezért tekintették meg például kollégáinkkal együtt a budapesti Automotive Hungary kiállítást, vagy a müncheni e-Car-Tech kiállítást a közelmúltban.
Hol tart az elektromos formaautó fejlesztése?
A centrumban olyan fejlesztéseket is végzünk, amelyek egyszerre alkalmasak az új tudások megismerésére és gyarapítására. Ezekbe szintén bevonjuk a mérnökhallgatókat, illetve a szakképző intézmények diákjait. Ilyen projektünk például az elektromos formaautó fejlesztése, melynek első fázisa most zárul. Másfél éves munka után elértünk egy mérföldkőhöz, hogy most már tesztelhető a jármű. Ez a nulla pont, mert innét indulhatnak el többek között azok a telemetriai és járműkommunikációs fejlesztések, melyek az autónom járművek irányába hathatnak. A zalaegerszegi mérnökképzést 2016. február elsejétől a Pannon Egyetem veszi át, melynek veszprémi bázisán nagyon komoly járműipari fejlesztések zajlanak.
A kutatás-fejlesztés területén a budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, valamint más intézményekkel is fennáll az együttműködés, emellett a Technológiai Centrum együttműködik a hazai járműipar meghatározó tudományos szellemi műhelyeivel. Azt gondolom, a térségi háttérrel Zalaegerszeg és környezete jelentős lépéseket tud tenni a járműipar helyi térhódításáért. A gépipar és más ipari ágak megerősödése terén is előretörése következhet be. A cél összhangban a város fejlesztési stratégiájával az , hogy minél inkább a világ térképére pozícionáljuk Zalaegerszeget.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Skribek Alen újra ZalaegerszegenJúnius 28-án Olai Fesztivál a Göcseji FalumúzeumbanCsoportosan elkövetett rablás a ParkerdőbenOrszágos bajnoki címet ünnepelhetett a Kölcsey B33-as kosarascsapataJúlius 5-én ismét Filmzenei koncert a Dísz térenKi kapja az idei Lokálpatrióta Díjat? Július 14-ig várják a szavazatokat50 millió forint a Kossuth utca felújításáraBaloldali ajánlat a választóknak az MSZP részérőlHorgonyt fel, mélyedj el a vitorlásturizmus rejtelmeiben a MATE keszthelyi Georgikon Campusán!Megyei jogú városok jegyzői üléseztek Zalaegerszegen -
rovatunk hírei
Múzeumok Éjszakája 2025Statárium- drámaelőadás a TörvényszékenXXIX. Göcseji Prószafesztivál a Gébárti-tónálÍgy éltünk a '80-as években - kiállítás a Göcseji MúzeumbanKitekintő - Frimmel Gyula grafikusművész kiállításaEsély Gála 2025Kis képek és műhelytitkok - Nemes László kiállításaHorváth Csongor Gergő kiállítása a Liszt-iskolábanMészi 65 - kiállítás a Gönczi GalériábanBudaházi Tibor jubileumi kiállítása a Göcseji Múzeumban top 10
Ismét jótékonysági koncertet ad a Liszt Ferenc VegyeskarÉvadzáró és díjátadó a Hevesi Sándor SzínházbanJúnius 21-én Zalaegerszegen is Múzeumok ÉjszakájaJúnius 13-án délután megnyílt a 2025-ös EgerszegFesztJúlius 5-én ismét Filmzenei koncert a Dísz térenÁtadták a zalai építészeti nívódíjat és a Zala megye Építészetéért DíjatJúnius 3. - Riasztás Zala vármegyéreKi kapja az idei Lokálpatrióta Díjat? Július 14-ig várják a szavazatokatÚj vezetőkkel indul új időszámítás a ZTE FC-nél50 millió forint a Kossuth utca felújítására