Archivum
A nemzeti festészetet képviselték
Van, amikor egy kiállítás címe önmagában izgalmas társadalmi és művészettörténeti kérdéseket vet fel. A Múzeumok éjszakáján a Városi Hangverseny –és Kiállítóteremben megnyíló "A magyar zsidó képzőművészet a 20. század első felében – Megőrzött kulturális emlékeink a holokauszt után" című tárlat épp ilyen.
Művészet a holokauszt előtt
Mikortól van értelme vallási és világi festészetről beszélni a zsidósággal kapcsolatban? Mennyire függnek az efféle címadások a holokauszt tényétől? (Hiszen a II. világháború borzalmai óta alapvetően máshogy tekintünk a kérdésre.) És zsidó származású alkotók képzőművészete mennyire illeszkedett a Magyarországon, vagy Európában megjelenő 20. század eleji képzőművészeti irányzatokhoz? Elöljáróban annyit: ez utóbbi kérdés kulcsfontosságú a tárlat értelmezéséhez.
Egy nagyon komoly, gondosan válogatott és impozáns anyag érkezett a Városi Hangverseny –és Kiállítóterembe a Kecskeméti Katona József Múzeum jóvoltából, mely az ottani képzőművészeti gyűjtemény részét képezi. Kár, hogy a tárlatnyitó némileg elsikkadt a Múzeumok éjszakájának kavalkádjában.
A vándorkiállítás tavaly Kecskeméten nyílt meg a holokauszt emlékévhez kötődően, de maguk a képek – ahogy ifj. Gyergyádesz László művészettörténész, a tárlat kurátora a megnyitón utalt rá – nem kapcsolódnak a holokauszthoz. Az egyszeri látogató ezért elsőre akár csalódhat is, bár a kiállító művészek névsora (többek között Anna Margit, Ámos Imre, Fényes Adolf, Czóbel Béla, Farkas István) gyorsan kompenzálja az esetleges hiányérzetet.
De egyáltalán milyen hiányérzetünk lehet? Hogy nem vallási témájú, vagy a zsidóság sorstragédiájára utaló festmények vannak a falakon? A művészettörténész szerint bizonyos dolgokat tisztázni kell. A zsidó származású alkotók század eleji művészetében (akik közül többen ekkor még nem is voltak tisztában származásukkal) a 20. század első felének magyar (és európai) festészeti törekvései figyelhetők meg. A művészek ugyanis a nemzeti festészetet kívánták képviselni. Persze volt, aki tudatosan beemelt zsidó motívumokat, mint ahogy egy katolikus művésznél is megjelenhetnek vallási elemek. Ám ettől még mindkettő a magyar művészettörténet szerves részét képezi.
A kiállításon látható képek teljesen leképezik a századelő szerteágazó stílusirányzatait: legyen szó expresszionizmusról, szürrealizmusról, szimbolizmusról, vagy absztrakt alkotásokról. Többféle műfaj, többféle ecsetkezelés és megannyi életút találkozik egy térben. Ami közös, hogy legtöbbjük életének a holokauszt vetetett véget, vagy ha nem, akkor - mint Anna Margit esetében is - további pályájukra, művészetükre hatott sorsfordítóan az üldöztetés. Ez az a pont, ami miatt van értelme egy kiállítótérbe, vagy gyűjteménybe rendezni a zsidó származású magyar művészek alkotásait, hátrahagyott kulturális emlékeit.
A vándorkiállításnak Zalaegerszeg immár a negyedik helyszíne, a kollekció Győrből érkezett a zsinagógába. A tárlat augusztus 30-ig látogatható.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
80.000 forintért kellett meghalnia - Nyitott porták, nyitott szívek - Tavaszi portanyitogató a Zala-völgyébenTöbb zalaegerszegi helyszínen ültettek fát a VG Kft. munkatársaiVáltozik a zalaegerszegi helyi autóbusz-közlekedés április 26-tólA Fidesz-KDNP frakció a legfontosabb közgyűlési döntésekrőlTojáskeresés sok csokival a Göcseji FalumúzeumbanZalaegerszeg fejlődött a legdinamikusabban 2014-2024 közöttSzombaton húsvéti piac lesz Zalaegerszegen, sonkakóstolóvalNagypénteken is nyitva lesz a zalaegerszegi VásárcsarnokTöbbször reggelizne a magyar úgy, mint húsvétkor, de nincs rá ideje -
rovatunk hírei
Írások szerelemről, szőlőrőlFejezetek Zalaegerszeg évszázadaibólLúdláb a Pontházban, krémes a BáránybanAmiről a sírkertek mesélnekSzulejmán újra meghódítja hazánkat?Szüleink, nagyszüleink iskolájaCsaládi dokumentumokat vár a levéltárNemcsak a diktátor, a rendszer is rosszKözel kerülni a tárgyakhozKonzervatív ízlés, könnyed szórakozás top 10