Archivum
Magdolna és az "elpinkesült” nőiség
Miért érdekes egy fiatal, Írországból érkezett művész számára Zalaegerszeg védőszentje, és hogyan kapcsolható össze egyáltalán Mária Magdolna alakja a kortárs képzőművészettel? Két hónapot töltött el Zalaegerszegen Victoria Callinan képzőművész, aki a főleg a női identitás kérdésével foglalkozik munkáiban.
A város védőszentje ihlette a művészt
Az alkotó a D'clinic Studios nemzetközi rezidenciaprogramjának keretében érkezett a városba. Társaival – a brazil Lidia Malynowskyj-jal és az amerikai Lewis Colburn-nal – a közelmúltban rendeztek projektzáró kiállítást a stúdió Rákóczi úti műtermében.
Victoria Callinan egyetemista korában kezdte vizsgálni a nőiség megnyilvánulási formáit egyrészt a művészettörténetben, másrészt pedig a média és az internet (leginkább a közösségi oldlak) világában. Itt tartózkodása alatt a művész különös figyelmet fordított a város védőszentjére, Mária Magdolnára, aki elsősorban mint "bűnbánó" jelenik meg a vallás- és művészettörténetben.
Mit üzenhet a mai nők számára a védőszent, ha a szigorúan vett templomi/vallási környezetből kiemeljük, és más kontextusba helyezzük? Az alkotó szerint Mária Magdolna alakja egyrészt ellentmondásoktól terhes, másrészt mégis kanonizált, szentté emelt. Esendő és tökéletlen, éppen ezért a kereszténység egyik legemberibb női alakja, ezért példaértékű lehet a mai nők számára. Annál is inkább, mert a kitárulkozást, odaadást és gondoskodást (mely fogalmakkal a média leginkább beskatulyázza a nőket) egyaránt megtestesíti.
A Victoria itt készített munkái ezt a szelíd, ám mégis bűnös identitást boncolgatták; egyrészt a képzőművészet modern eszközeivel, másrészt pedig hagyományosan készült textíliák (hímzések) segítségével. A művészt ugyanis a tipikusan női tevékenységek is érdeklik, így az alkotás során a kézművesség és textilkészítés technikai fogásait és eszközeit is alkalmazta.
Az általa berendezett rózsaszín uralta szobában a közönség Magdolna szentsége "alatt" különféle bűnökkel találkozhatott. Érdekes, hogy a divatiparban, a reklámokban, de sokszor még a pornográfiában is a rózsaszínnel fejezik ki a (kis)lányosságot, a "nőciséget", de az édes bűnöket (cukorkák, fagylaltok) és a pajzánságot is. Nem véletlen, hogy a művész "A rózsaszín védőszentje" (The patron saint of pink) címet adta installációjának, mely tökéletesen reflektált erre az "elpinkesült" nőiségre. Valamint az ártatlanságra és a bűnösségre.
Az installációban ugyanakkor megjelent az archaikus nő is: a termékenység, a ciklus (melyet kiválóan lehet anti-bébi pirulákkal befolyásolni) és a vér szimbolizálásával. A tárlat utalt a nőiesség egyik legfőbb jelképére, a hajra is; melynek hosszúsága vagy éppen rövidsége mindig is különféle jelentéstartalmakat hordozott a történelem folyamán.
A művész a tárlatot bemutatva azt is elmondta: nagyon örül, hogy két hónapot tölthetett el Zalaegerszegen, és megismerkedhetett egy kicsit a magyar textilhagyományokkal, valamint a város múltjával. Az pedig külön élmény és inspiráció volt számára, hogy épp Mária Magdolna a város védőszentje.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
80.000 forintért kellett meghalnia - Nyitott porták, nyitott szívek - Tavaszi portanyitogató a Zala-völgyébenTöbb zalaegerszegi helyszínen ültettek fát a VG Kft. munkatársaiVáltozik a zalaegerszegi helyi autóbusz-közlekedés április 26-tólA Fidesz-KDNP frakció a legfontosabb közgyűlési döntésekrőlTojáskeresés sok csokival a Göcseji FalumúzeumbanZalaegerszeg fejlődött a legdinamikusabban 2014-2024 közöttSzombaton húsvéti piac lesz Zalaegerszegen, sonkakóstolóvalNagypénteken is nyitva lesz a zalaegerszegi VásárcsarnokTöbbször reggelizne a magyar úgy, mint húsvétkor, de nincs rá ideje -
rovatunk hírei
Írások szerelemről, szőlőrőlFejezetek Zalaegerszeg évszázadaibólLúdláb a Pontházban, krémes a BáránybanAmiről a sírkertek mesélnekSzulejmán újra meghódítja hazánkat?Szüleink, nagyszüleink iskolájaCsaládi dokumentumokat vár a levéltárNemcsak a diktátor, a rendszer is rosszKözel kerülni a tárgyakhozKonzervatív ízlés, könnyed szórakozás top 10