2019.04.19., péntek - Emma Zalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Egészség és jókedv

2019. február 08. péntek, 17:51
Szerző és fotó: Antal Lívia
Vajon a téli időszakban elegendőnek bizonyulnak-e a változatos étrenddel bevitt vitaminok és ásványi anyagok szervezetünk számára? Szükségünk van-e ilyenkor vitaminpótlásra, mit tudunk és mit nem táplálékkal bevinni? – erről Monori Krisztina dietetikussal beszélgettünk.

Hogyan őrizzük meg télen étellel és vitaminnal?

– Nem véletlen, hogy a január és február az influenza és a különféle megfázásos megbetegedések csúcspontja, hiszen ekkorra a szervezet vitaminraktárai nagyrészt kiürülnek. Ez főleg a D-vitaminra igaz, mert októbertől márciusig a napfény nem olyan szögben éri a bőrünket, hogy az elegendő lenne termelődéséhez. A D-vitamin nemcsak vitamin, hanem egy hormonhatású anyag, ami az immunrendszer épségében nagyon fontos szerepet tölt be. Minden sejtünk igényli, ezért van szükség pótlására különösen a téli időszakban. A D-vitamint viszont csak úgy érdemes pótolni, ha magnéziumot és K-vitamint is szedünk hozzá, elősegítve a lehető legjobb felszívódását. Hogy szervezetünk mennyi magnéziumot tud felhasználni, az a benne lévő magnéziumformától függ. Ezért inkább a magnézium-citrát, magnézium-laktát, vagy magnézium-glicinát  tartalmú étrend-kiegészítőt válasszunk, és ne magnézium-oxidot, melynek rossz a felszívódása. Ezt az információt a termékismertetőben megtaláljuk.

– Táplálékkal mennyire pótolhatók?

– A D-vitamin és a magnézium esetében is nehéz a megfelelő mennyiséget táplálkozással bevinni. A magnézium nagyon fontos ásványi anyag, rendkívül sok immunfolyamatban vesz részt, ezért egész évben javaslom szedését. Ha táplálékkal kívánjuk bejuttatni, erre kiváló lehetőség a sütőtök, amelynek most van a szezonja. Nagyon jó magnéziumforrás, ráadásul narancssárga színanyagai, a karotinok révén erős antioxidáns hatással is rendelkeznek. A savanyított más néven a hordós káposzta bővelkedik K-vitaminban.  Rendkívül magas C-vitamin tartalma miatt nagyon jó hatással bír bélflóránk egészségére is, ami azért fontos, mert immunrendszerünk hetven százaléka a bélrendszerhez kötődik.

– Úrrá lehetünk a téli ingerlékenységen D-vitaminnal?

– Megfelelő D-vitamin- és magnézium-szinttel igen, mert hiányuk depresszióhoz is vezethet. A rossz kedv ellen nagy figyelmet érdemelnek az omega-3 zsírsavak is, melyek elsősorban a tengeri halakban találhatóak, így a lazacban, a pisztrángban és a tonhalban, a hazai halak közül pedig a busában. Ha valaki nem szereti a halakat, akkor omega-3-mal dúsított tojást fogyasszon. A színes ételeket télen sem kell nélkülöznünk. Nagyon jó C-vitaminforrások a citrusfélék: a citrom, a narancs vagy a grapefruit. Betegség, megfázás esetén azonban érdemes pótolni. A cékla, a sárgarépa, a lilakáposzta egyaránt rendkívül gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban. Fogyasztásukkal sok antioxidánshoz juttathatunk, amellett, hogy még jókedvre is derítenek.

Multivitaminok szedését csak azoknak javasoljuk, akik egyáltalán nem, vagy csak nagyon kevés gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak. A vitaminpótlásról is elmondható, hogy szükségességét és mennyiségét egyénileg kell mérlegelni. Érdemes szakember segítségét kérni a tekintetben is, hogy a legjobb minőségű étrend-kiegészítőt vásároljuk meg.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK