Vezető hírek
Képzőművészet a gyepszőnyegen
A nevek kezdőbetűjéből adódó, és erősen a futballra hajazó cím tulajdonképpen a tárlat dizájnját is meghatározta. Az idei EB miatt amúgy is focilázban ég minden; miért ne lehetne hát a képek, szobrok alatt gyepszőnyegre emlékeztető műfű. Hogy aztán Tóth Norbert termében az egyik beugróban a legendás Aranycsapat tablója is megjelenjen a fű felett; mégpedig ezüst keretben.
Monok Balázs ennél is tovább ment, hiszen egy egész termet betöltő focipályára helyezte „játékosait” (alkotásait); egy ütős kezdő felállásban. Sőt, még egy „retró” kisfilmet is forgatott magáról, edzés közben.
De hogy kerültek a fiúk Tatára, amikor a nyári uborkaszezonban akár a zalaegerszegi közönséget is meglephették volna ezzel a lendületes anyaggal. Sértődés helyett inkább örüljünk, mert a most bemutatott tárlat egy jutalom; egy sikeres pályázat eredménye.
Tóth Norbert és Monok Balázs tárlata Tatán
2016-ban negyedik éve hirdetette meg a tatai Kuny múzeum a Barlang/Grotta című projektet, melyre az ország bármely pontjából jelentkezhettek negyven évnél fiatalabb alkotóművészek. A téma évről évre változik, ami viszont állandó, hogy a pályázatot közös tárlat és katalógus zárja, valamint a legjobb két művész lehetőséget kap arra, hogy önálló kiállítása nyíljon a vármúzeumban. A tavalyi megmérettetésen a két zalaegerszegi alkotóra esett a zsűri választása, a közös tárlatot pedig most sikerült összehozniuk. Az időpont talán nem is volt véletlen, hiszen közvetlenül az NB I-es tárlatnyitó előtt, az idei Grotta anyagából is megnyílt a kiállítás a vármúzeum törökkori bejárójában. Itt az önálló bemutatkozástól függetlenül, Tóth Norbert, Monok Balázs és Kiss Ágnes Katinka is részt vett egy-egy alkotással.
De maradjunk a „focis” tárlatnál! Tóth Norbert részint a Zalaegerszegi Szalonon már bemutatott szobraival (a Himnusz cintányérosa; Masat-1 MO-72; A ganümédeszi űrhajókkal vívott 2051-es csata emlékműve) érkezett, de hozott újabb műveket (festményeket) is, melyek jól kiegészítik a szobrok futurisztikus hangulatát. A „szemközti házakról” (illetve annak részleteiről) készült sötét tónusú, geometrikus, ám mégis nagyon realista festményei éppúgy, mint a falról leválasztott, fehér szekkók. Ezek az üres vakolatok fejezik ki tán legjobban a titokzatos jövőt, hiszen a képekre műanyag spriccelőkkel vizet permetezhetünk. A festményeken így bármilyen mintázat feltűnhet egy rövid időre, ami aztán el is illan, mintha magába szívná az anyag.
Talán furcsa párosítás mindezekhez a focigyep, mint ”alapozás”, de az a helyzet, hogy a zöld nagyon is illik a térbe, hiszen tökéletesen kiemeli a „pályán” lévő tárgyak (alkotások) lényegét; értelmét és határait. Ráadásul a gyep Tóth Norbertnél nincs felfestve, vagyis a focira utalás nincs túljátszva. Ez viszont nem azt jelenti, hogy a résztvevők nem állnak készen a meccsre. Hiszen a játék legszükségesebb eleme (a tér, a gyep) – amire építkezni lehet – megvan. Pont úgy, mint mikor egy külvárosi (űrvárosi) lakótelepen a gyerekek találnak egy zsebkendőnyi zöldet a passzolgatáshoz. Ehhez hasonlóan pattog a szemünk is az alkotások között, mert nincs szigorú tematika és sorrend, amit követnünk kéne. Elmélázhatunk valamely – tatai köztérre megálmodott – szobortervnél, aztán spriccelhetünk egyet valamelyik fehér képre, majd tovább mehetünk a „szemközti házak” felé…
…vagy Monok Balázs termébe, aki a foci hangulatot egész pályán alkalmazta. Képeit a játékosokhoz hasonlóan választotta ki, és léptette pályájra; számozva, kezdő felállásban. (Régi absztrakt képei ezek; a játék kedvéért kitakarva, részletekben megjelenítve. )Bár a kilences (ő maga) hiányzik. Már kiállították. Pedig szorgalmasan edz a szomszédos falon látható kisfilmen. Tornája régi focik és régi tesiórák korszakát idézi. Nem véletlen, hogy a tárlatot megnyitó SPN krú duó – vagyis Berka Attila és Székelyhidi Zsolt – a Rubicon folyóirat egyik témába vágó számát is felhasználták performanszukhoz. Mely amolyan stand up-os módon egyszerre volt szarkasztikus, kritikus és művészet- illetve sporttörténetileg helytálló.
Ahogy tréfásan (és germanizmusokban gazdagon) meg is fogalmazták: itt most nem a kiállítás van megnyitva, hanem a mérkőzés van elindítva. Az viszont fontos, hogy merjünk pályára lépni! Akár közönségként, akár alkotóként. Bár a sportszerűségre mindig érdemes figyelni, különben az ellenfélből (jó magyar szokás szerint) hamar ellenség lesz.
Szerencsére azonban az NB I-es tárlaton erről nincs szó; a viszonyok (bemutatott művek, ötletek és elrendezések) kiegyenlítettek. Mindketten nyertesei ennek a meccsnek, ami után az egyszeri látogató csak annyit mondhat: Szép volt fiúk!
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Utazás előtt ne felejtsük el az utasbiztosítást!Ivóvízvezetéket újítanak felVasárnap Nemzeti összetartozás napjaÚtburkolati felújítás a Vizslaparki útonBudapestből versenyeztekZalában is kinyitják kapuikat a tűzoltószertárak I. Keszthelyi Agroturisztikai TalálkozóIdeiglenes forgalomkorlátozások ZalaegerszegenA tilos jelzés ellenére nem állt meg a buszsofőrIdén is Európa nap az Európa téren -
rovatunk hírei
30 éves a Hydrocomp Kft.Istenekről, hősökről, hiedelmekről a régészet napjánKözösségi teret építettek az Öreghegyi polgárőrökDíjeső az évadzárónDomborművel tisztelegtek emléke előttStreet Food Weekend 25 árussalEnergiahatékonyság, alternatív közlekedésBringázZeg! az AlsóerdőreKörnyezetkímélő utazás, élhetőbb városVárosrészi nap Botfán top 10
GÖCSEJ ÍZEISzabadtéri Pálos Szentmise - Kőtár avatás - Ásatási bemutatóDomborművel tisztelegtek emléke előttEnergiahatékonyság, alternatív közlekedésStreet Food Weekend 25 árussalDíjeső az évadzárónA majom szeme kötetbemutatóUtazás előtt ne felejtsük el az utasbiztosítást!Istenekről, hősökről, hiedelmekről a régészet napjánKözösségi teret építettek az Öreghegyi polgárőrök