2024.03.28., csütörtök - Gedeon, JohannaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Németh János műveit gondolták újra a diákok

2021. június 15. kedd, 20:50
Szerző: Pánczél Petra; Fotó: pP
Ha egy állatábrázolás annyira valósághű, hogy akár az anyja is „szülhette” volna, ott nem volt szükség szobrászra, vagy más képzőművészre. Hiszen egy műalkotás pont attól művészi, hogy a valóság puszta leképezésénél valami többet ad. Beleteszi az adott állat lelkét, jellemét; kedvességét, esendőségét, vagy éppen ravaszságát, vadságát.

Szobrok ihlette mesék és rajzok

E szavakkal hívta fel a diákok figyelmét a kreativitásra és a nyitott gondolkodásra Németh János keramikusművész az Ady-iskola legutóbbi projektzáró eseményén. A Nemzeti Tehetségprogram keretében – melynek projektjeire az előző években is már többször pályázott sikeresen a művészeti iskola – idén egy képes mesekönyvet készítettek a diákok.

A „Mesék a kemencéből” című színes kiadványt gyerekek írták és rajzolták gyerekeknek, mégpedig Németh János művei alapján. Vagyis a mesékben a keramikusművész szobrai (a Kakas, a Kecske, a Bagoly, a Csodaszarvas, a Busó és a Bivaly) keverednek különféle kalandokba, a gyerekek fantáziája alapján. 

A kiadványt a közelmúltban mutatták be az iskola udvarán, ahol a diákok mellett a projektben résztvevő tanárok is jelen voltak. A munkák Borsos Andrea, Nagy Szilvia, Némethné Balogh Ildikó és Szommer Judit segítségével készültek. A mesekönyvet pedig Tóth Norbert képzőművész tervezte. A könyv bevezetőjében Németh Jánosról is írtak néhány kedves gondolatot a diákok, de az is kiderül, hogy a keramikus nemrég vendégül látta a felső tagozatosokat a műtermében. A műhelylátogatáson egy nagyon tanulságos órát tölthetett el a projektben résztvevő csapat. Sok kérdésre választ is kaptak János bácsi műveivel kapcsolatban.

A diákokban megfogalmazódott kérdések egy része a mesekönyvbe is bekerült: miért csíkos a Kakas, miért van szoknyában a Busó, miért olyan a Kecske, mintha magassarkúban lenne, miért furcsa a Bagoly füle…? Nagy Szilvia a kötetbemutatón elmondta: a műteremlátogatáson túl a kisebbekkel sok fotót és filmet is néztek, amiről aztán beszélgetni kezdtek. Hogy vajon mit gondolnak a gyerekek egy-egy műről, mi az a mi tetszik, mi az ami kevésbé, mi vicces számukra, illetve látnak-e valami meglepőt, meghökkentőt a szobrokban. Ezekből a kérdésekből és véleményekből válogattak egy csokorral. Természetesen kellő tisztelettel és óriási kíváncsisággal közelítettek Németh János művei felé, és nagyon örülnek, hogy a keramikusművész is vevő volt az ötletre, vállalta, hogy részt vesz a programban.

A kicsik mesében, a nagyobbak képregényformában dolgozták fel az „állatos szobrokat”, sok történet pedig a mai korra reflektál (például „A busó és a koronavírus” című képregény). A lényeg, hogy a szobrok kapcsán Németh János művészetét összekössék kicsit a jelennel, a mostani diákok gondolkodásával, fantáziavilágával; vagyis a jövő alkotóival.

A projekt keretében nemcsak mesekönyv született, hanem egy árnyjáték és egy kiállítás is, amit szintén bemutattak a rendezvényen. A tehetséggondozó programra az Ady-iskola Képzőművészeti Támogatási Alapítványa pályázott, melynek célja a tehetséges diákok szakmai és anyagi támogatása. A zárórendezvényen a tanulók elismerő oklevelet és ajándékcsomagot is átvehettek.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK