2024.04.29., hétfő - PéterZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Tehermentesítés, kétirányúsítás, parkolók

2022. június 02. csütörtök, 16:10
Szerző: Pánczél Petra; Fotó: pP
A közlekedési problémákról és a közlekedésfejlesztési elképzelésekről esett szó a Zalaegerszegi Városvédő Egyesület legutóbbi ülésén. A tanácskozásra ezúttal egy rendhagyó helyszínen, mégpedig a polgármesteri hivatalban került sor; az előadó ugyanis Bali Zoltán volt. Az alpolgármester a 101-es előadóterembe várta a civil szervezet tagjait, ahol egy vetítettképes előadás keretében mutatta be az aktuális gócpontokat, illetve a következő évek közlekedésfejlesztési terveit.

Közlekedésfejlesztésről értekeztek a városvédők

Mint azt Czeglédy András, a városvédők elnöke bevezetésképpen elmondta: az egyesület ezzel a témával még nem nagyon foglalkozott, ám az épített örökség és a város zöldfelületeinek védelmén túl, fontosnak érzik azt is, hogy a közlekedési problémákról és az infrastruktúra-fejlesztés jövőjéről szó essen. Annál is inkább, mert egy mindenkit érintő kérdésről van szó, és az ehhez kötődő beruházásoknak hosszú távú hatásai lesznek a városra nézve.

Az új kerékpárút nemsokára teljes hosszában elkészül a Batthyány- és Kaszaházi úton, a tervek szerint pedig felüljáró is létesül

A dugók és a parkolási gondok ma már mindennapos problémának számítanak, még a város olyan részein is, ahol ez pár évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna – fogalmazott Bali Zoltán. Előadása nyitányaként egy kisfilmet vetített le a város jelenlegi közlekedési helyzetéről, és a fejlesztés 2024-ig tartó főbb irányairól. Az alapproblémát az adja, hogy Zalaegerszeg településszerkezete nem alkalmas ekkora autóforgalom befogadására és a gépjárművek parkoltatására. A háztartásokban lévő autók száma 2020-ra elérte a 35 ezret, az ingázókkal együtt pedig körülbelül 50 ezer gépkocsi közlekedik a városban naponta. A másik gond, hogy az elmúlt évtizedekben átalakult a város szerkezete abból a szempontból, hogy a korábbiakhoz képest máshol vannak a munkahelyek (gyárak, üzemek) központjai, valamint új lakóövezetek és bevásárlóközpontok létesültek. A szabad iskolaválasztás miatt pedig a gyerekek sem feltétlenül az otthonukhoz legközelebb eső iskolába járnak.  Praktikus okokból ez mind növelte a gépjárműhasználatot. Manapság már nem ritka, hogy egy családban két- vagy három autó is van. Mindezeket figyelembe véve kell újragondolni a közlekedés rendszerét, felszámolni a gócpontokat, tehermentesíteni bizonyos városrészeket, útszakaszokat – hangzott el.

Az alpolgármester a tervezett fejlesztések közül kiemelte a Kosztolányi utca kétirányúsítását, mely még idén augusztusban elindul. A forgalmirend-változással tehermentesíthető a belváros, főleg a Kossuth utca. Minél előbb bővíteni szeretnék a Tesco melletti körforgalmat, melyen naponta 35 ezer gépjármű halad át. Tervben van a sportcsarnok környezetének teljes megújítása is. Ezenkívül egy tehermentesítő felüljáró létesülne a Batthyány úti vasúti átkelő fölött, mely a Jákum utca végétől indulna, megkerülné a stadiont, és a plázánál futna ki.

Bali Zoltán tartott előadást a civileknek

A jövőben kétirányúvá válhat a Kis utca, megújulhat a nagyon rossz állapotban lévő Ady-és Kisfaludy utcák burkolata, valamint a zsinagóga előtti tér. A tervek szerint egy a régi kovácsoltvas kerítést idéző térplasztika készülne a zsinagóga elé, és a zöldfelületet is bővítenék a hangversenyterem környezetében. Az alpolgármester jelezte: a piac mellett hamarosan visszaépül a Mérlegház, bár néhány méterrel távolabb kerül eredeti helytől. Ennek közelében felépítenek egy térelemet is, mely a régészeti ásatások során megtalált középkori vár bástyáját jelképezi.

A peremkerületekkel kapcsolatban többek között elhangzott: a Kertváros, és a zalabesenyői városrész forgalmát csökkentheti, illetve a két városrész kapcsolatát erősítheti a déli átkötő út, vagyis a Sugár utca bővítése. Ezzel együtt a közlekedésbiztonság szempontjából veszélyes Cimpóhegyi csomópontot is átszerveznék. A Bartók Béla utca és a Jánkahegy megközelíthetőségét pedig javítja majd a Kikelet utca kiszélesítése. Ez a beruházás is idén elindul. Mindezeken kívül a város több pontján parkolóbővítésekre és kerékpárút-fejlesztésekre is sor kerül. 

A városvédők az ülés hátralévő részében reagáltak a felvetésekre. Czeglédy András örül, hogy vannak elképzelések, irányelvek, és hogy folyamatosan zajlik a tervezés. Az viszont fájdalmas számára, hogy a Kosztolányi utca kétirányúsítása miatt egy sáv elveszik a Dózsa-ligetből. A parkolóbővítésekkel kapcsolatban pedig felvetette: zöldfelületben minél gazdagabb, park-szerű parkolási területekre lenne szükség.

Kibővítik a Sugár utcát és a cimpóhegyi csomópontot

Dr. Vándor László régész, nyugalmazott múzeumigazgató (az egerszegi vár kutatója) szakmailag kifogásolta a bástya helyére tervezett objektumot. Szerinte ez az utolsó lehetőség arra, hogy valamit megmutassunk az utókornak a volt végvárból. Egy átgondoltabb, az alaprajzot, szerkezetet jobban figyelembe vevő megoldásnak jobban örülne, ami nem zárná ki az építmény játékosságát. Az alpolgármester jelezte: nyitott a megoldásokra a témát illetően.

Kérdésünkre, hogy a város próbálja-e valahogy az alternatív közlekedési eszközök (kerékpár, e-roller) felé terelni a városlakókat, Bali Zoltán azt felelte: nehéz kérdésről van szó. Az emberek ugyanis szeretik a legegyszerűbb módszert és a legkisebb ellenállást választani. Szemléletformálásra van szükség. Ezt szolgálja a kerékpárútfejlesztés, a munkahelyek, iskolák mellé kihelyezett kerékpártárolók számának bővítése, valamint, hogy a jövőben külső parkolózónákat hoznának létre. Arra bíztatva az embereket, hogy gyalogosan közelítsék meg a belvárost. Úgy látja: az elmúlt évek projektjeinek hatására már érezhető egy lassú elmozdulás a kerékpáros közlekedés javára. A szemléletformálást pedig minél fiatalabb korban érdemes elkezdeni.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK