Vezető hírek
Hogyan nézzünk csendéleteket?
Citrom, osztriga, tulipánok és más kellékek - Filp Csaba művészettörténeti előadása a PopUp-ban
Az „Utóvéd – képzőművészeti terepasztal-beszélgetések” sorozat legutóbbi rendezvénye kapcsán az az érdekesség is kiderült, hogy a XVI. században a Bolognai Egyetemen felállított ikonográfiai rangsor szerint, a festészet legalantasabb műfajának a csendéletfestés számított. Olyant nem fest egy menő művész – gondolták akkoriban. Persze ez a nézet idővel megváltozott.
Filp Csaba
A zalaegerszegi Club PopUp Undergroundban „Csendéletek másként” címmel Filp Csaba képzőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festészet Tanszékének docense tartott előadást a csendéletek készítéséről és a festményeken szereplő tárgyakról. Az előadó szerint – aki a doktori értékezését a témából írta – a csendéletek világa fantasztikus, mert rengeteg izgalmas kérdést és történetet rejtenek. Vajon valóban megkomponálta-e egy asztalra a művész az egész jelenetet? Létezett-e az a beállítás, amit mi nézünk? Milyen tárgyak szerepelnek az egyes képeken, és ezeknek vannak-e szimbolikus jelentései?
Filp Csaba néhány XVII. századi holland festőművész alkotását elemezte az est folyamán. Mindenekelőtt Jan Davidsz Heda egyik jellegzetes csendéletét mutatta be a népes közönségnek. Mint mondta, ez a kép reprezentálja az emberek fejében élő, klasszikus csendéletet. A zsúfolásig megterített asztalon rengeteg dolgot látunk: sonka, kagyló, osztriga, citrom, szőlő, valamint borospoharak is megjelennek a képen. A szakértőnek azonban gyorsan szemet szúr, hogy valami nem stimmel az arányokkal. Az asztal olyan, hogy a csendéleten szereplő tárgyaknak, ételeknek csak a negyede férne el a valóságban. A kép felső részén látható pohár labilis, és a lenti tányér is minden bizonnyal lebillenne az asztalról a citrom súlya alatt. Szóval az egész konstrukció kitalált, nem egy előre beállított jelenet után festette a művész. Az arányok pedig becsapják a szemünket. A fikció viszont fokozza a bőségérzetünket, ami az egyik célja volt ezeknek az alkotásoknak. A művészek fejből, vagy már meglévő, előzetes tanulmányrajzok alapján készítették a csendéleteket. Ha már egy jelenséget egyszer jól megrajzoltak, akkor gyakorlatilag sorozatban lehetett „gyártani” a rákokat, hámozott citromokat a soron következő képekre. A festmények ugyanis a legtöbbször megrendelésre készültek. A képen szereplő finomságok, vagy virágok annyira drágák voltak akkoriban, hogy sokaknak jobban megérte egy festményt készíttetni róluk, mint magát a luxuscikket megvásárolni.
Az előadó XVII. századi holland műveket elemzett
A képzőművész érdekességképpen azt is elmondta, hogy különbség van a katolikus és a református alkotók csendéletei között. Az előbbiek sötét háttér előtt jelenítették meg a bőséges asztalt, a sötétség és a tárgyak labilitása pedig utalt az elmúlásra. A reformátusok sokkal világosabb háttérrel, és kevesebb tárgyal dolgoztak, ám a látszólagos puritánság mögött azért itt is számos drága holmi és importáru látható (kínai kancsó, osztriga, csigák, bors és cukor, sőt aranyozott cukros ételek is).
Jan Davidsz Heda csendélete (Forrás: Wikipédia)
A szimbólumokkal kapcsolatban többek között megtudtuk: az osztriga élvezeti cikk, és a bűn jelkepe. A nedű kiszopogatása egyértelmű képzettársítás, ráadásul ma is afrodiziákumként tekintünk rá. A különleges kagylók, csigák manapság is nagyon drágák, ez fokozottan érvényes volt azokban az évszázadokban, amikor még nem volt búvárkodás. Így ezek a cikkek is a gazdagságot bizonyítják. Érdekes a citrom jelenléte a csendéleteken, amit szintén valamiféle egzotikus árunak gondolhatnánk. Csakhogy az 1600-as években, Hollandiában ez már nem számított luxusnak, ugyanis központi fűtéses melegházak működtek az országban, ahol bőven termett citrom is. Nem csoda, hogy szinte minden festményen szerepel.
Willam Claesz Heda csendélete (Forrás: boldbrush.com)
Az előadó a virágos (tulipános) csendéletek kapcsán elárulta, hogy azért van annyi cirmos tulipánt ábrázoló festmény, mert magára a virágra nem telt mindenkinek. Viszont a képre tudtak pénzt áldozni, így ebben a formában az otthonukba csempészhették a drága virágokat. A különleges cirmos tulipánok egy vírus miatt alakultak ki, és értékelődtek fel; nemcsak tulipánmánia, hanem tulipán tőzsde is volt az országban. Ezért került számos festményre hatalmas, díszes tulipános csokor.
Hans Gillisz tulipános csendélete (Forrás: meisterdrucke.ie)
A holland festők csendéleteinek vizsgálata összességében azt mutatja meg, hogy látszólag jellegtelen dolgok mögött milyen infrastruktúra és gazdagság van, és ezt sokan szerették volna az otthonukban is megjeleníteni. A képek ugyanakkor kifejezik Hollandia kereskedelmi monopolhelyzetét, gazdasági erejét, és egyfajta nemzeti öntudatot is. Sőt, a tulipánok már a turizmus népszerűsítésének eszközei is voltak.
MEGOSZTÁS
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
-
rövidhírek
Műtét vár Pap Lujzára, átveszik a szerepeitBaleset történt Zalaegerszegen, a Köztársaság útonÉpítkezések a zalaegerszegi Mező utcábanA zalaegerszegi Mindszentyneum épülete is versenyez az ArchDaily 2025-ös Év Épülete díjáértA friss diplomások legfontosabb igénye a rugalmasság, szabadság és a versenyképes fizetésÖt tipp, hogyan kezelheti sikeresen a pénzügyeitRendkívüli intézkedések Zalában a kiskérődzők pestise miattA múzeumi élet pillanatképeiElsodorta a kerékpárost, majd továbbhajtott Nagyanyáink hímzései a Göcseji Tudásközpontban -
rovatunk hírei
"Amerikából jöttünk, 25 érmet hoztunk!” Újdonságok a gyenediási piaconTermálfürdő és szálloda az egyensúlyértA vendéglátós szakma színe-javaHévízi virágosítása meleg színekkelJapán méhész delegáció ZalábanAranykorúak juniálisaPiknik a VizslaparkbanTour de Hongrie bicajversenyNe mobiloz biciklizés közben! top 10
Már a jövő évadra készül a Hevesi Sándor SzínházZalaegerszegen is bemutatta könyvét Alföldi RóbertMűtét vár Pap Lujzára, átveszik a szerepeitIsmét állatkerti minősítést kapott a Csácsi állatotthonÍgy éltünk a ’80-as években: új kiállításra készül a Göcseji MúzeumMérföldkő - művészeti gimnazisták kiállításaÉpítkezések a zalaegerszegi Mező utcábanNagyanyáink hímzései, falvédői a Göcseji TudásközpontbanLengyelországban jártak a SzéchenyisekRendkívüli intézkedések Zalában a kiskérődzők pestise miatt