Vezető hírek
Zalai táj szőlőheggyel, pincével
Előadás a borkultúráról
Az előadó ezúttal Gyanó Szilvia néprajzkutató, a nagykanizsai Thúry György Múzeum munkatársa volt, aki az egykori Zala vármegye területén lévő szőlőművelésről és borkultúráról beszélt. A kelta kortól tulajdonképpen napjainkig áttekintve a szőlőtermelés és borászat, na és a hozzá kapcsolódó szokások, hagyományok, társadalmi jelenségek változásait. Mint mondta, a témát több tudományág is kutatja, ő elsősorban a néprajzi szakirodalmat vette alapul. Ennek ismeretében tárta fel a szőlészet kultúrtörténeti hátterét, de a 20. század végi, 21. század eleji családi borgazdaságokkal is foglalkozik.
Gyanó Szilvia
Ha a történelmi Zala megye területét nézzük, akkor a Balaton-felvidéki, badacsonyi és zalai borvidék tartozik a szőlőművelés hagyományos színhelyeihez. Ezeknek alrészei is vannak; a zalai például a csáfordi, a szentgyörgyvári és a Mura-vidéki szőlőtermő körzetre tagolható. Összességében azonban dunántúli borkultúráról beszélhetünk, melynek gyökerei a kelta-római kori időkbe nyúlnak vissza. Mindezt régészeti leletek is alátámasztják.
A középkori szőlőkultúra kialakulásában az egyháznak és szerzetesrendeknek volt nagy szerepe volt; pláne, mert a miséhez kellett a bor. Általánosságban elmondható, hogy a 11-13. századra a szőlőtermesztés elérte a határait. Kialakultak a történelmi borvidékek és gazdálkodási szokások, sőt az is világossá vált, hogy mely területen melyik szőlőfajta érzi jól magát. Mindezek alig változtak a 19. században megjelenő, és óriási károkat okozó filoxéráig. Ezt követően viszont komoly változások kezdődtek.
Az előadó korabeli ábrázolásokat is bemutatott
Hogy miért alakult ki a zalai tájat erősen meghatározó kisparcellás szőlőművelés? Az etnográfus szerint középkori gyökerei vannak, és a kisparaszti birtoklásra vezethető vissza. Úgynevezett hegyközségek, autonóm közösségek alakultak ki, melyek a szőlősgazdák irányítása alatt álltak. Annak ellenére, hogy a földesúr alá tartoztak, volt saját jogállásuk, „cserébe” persze adózniuk kellett uruknak. Eleinte a must, vagy a termés fele illette a földesurat, később pedig hegyjáradékot, vagy hegyvámot fizettek. (Ez egy előre meghatározott mennyiségű borral való adózás volt.) A hegybirtokosok maguk rendelkezhettek a birtokukkal; átörökíthették, eladhatták. Ha viszont örökös nélkül halt meg a tulajdonos, a birtok visszaszállt a földesúrra. A földesúr jóváhagyásával hegybíróságok is működtek, akiknek döntési joguk volt, sőt hegytörvények is voltak, melyek a kötelező érvényű normákat, szabályokat tartalmazták. Fennmaradtak a korszakból hegykönyvek, amik révén a birtokmozgásokat is nyomon követhetik a kutatók. Ez a „rendszer” tulajdonképpen a jobbágyfelszabadításig fennállt. Utóélete azonban a 20. században (sőt akár napjainkban) is megfigyelhető, a települések határában megbúvó, rejtett szőlőhegyek világában.
Illusztráció (Fotó: Archív/pP)
Gyanó Szilvia elmondta: a 19. században már hatvan szőlőfajta volt ismert (köztük a kéknyelű és a „juhfarkú”), a szőlészet pedig általános foglalkozási ág volt a megyében. Jórészt fehérborokról beszélhetünk, de néhány helyen vörös is készült. A tájkép szempontjából a pinceépítészet is meghatározó volt a megye területén. Az épületek méretét pedig a prés határozta meg. Gönczi Ferenc Göcsej című munkájában olvasható, hogy „a göcseji ember lelki alkata vendégszerető, szívességét szőlőhegyekben mutatja ki”, sokszor behívták a pincékbe is a látogatókat. Igazi közösségi élet zajlott már akkoriban is a szőlőhegyeken. Bár a szüret például sokáig nem volt akkora „látványosság”, mint manapság.
Illusztráciö (Fotó: Archív/pP)
A néprajzos úgy látja, hogy a bor az mindig többet jelent a szőlő levéből erjesztett italnál. A szőlőhegy pedig mindig több, mint a termelés és a megélhetés biztosításának a helyszíne. Termőtájat, természeti- és épített környezetet is jelent, mely az ember munkájának évszázados nyomát viseli magán. A munka, a gazdálkodás fontos színtere, de egyben a szabadidő és az ünnepnapok kitüntetett terepe is. Napjainkban pedig – amikor reneszánszukat élik a családi borászatok – amolyan helyi identitásképző, turisztikai és gasztrokulturális szerepet is betölt.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Ingyenes egészségnap és szűrés a zalaegerszegi Dísz térenAugusztus 23-án ismét Lecsónap a zalaegerszegi piaconVáltozások a földhivatali ügyfélszolgálatok nyitvatartásábanMegújul az ivóvízhálózat és az útburkolat a zalaegerszegi Építők útjánElső Vergyálomi Versmaraton a zalaszentgróti pincesoronMesterséges Intelligencia alapú nyilvános chatbot szolgáltatást indított a vonyarcvashegyi önkormányzatHárom napig teljes útzár a Gasparich utca egy szakaszánPénzügyi tippek becsengetés előttMeghibásodott járdaszakaszt újítanak fel BazitánÚj névvel és külsővel folytatja működését a zalaegerszegi bevásárlópark -
rovatunk hírei
Göcsej FesztiválFalumúzeum napja 2025.FESTetics ParkfesztiválÉlővilág tábor a Göcseji SkanzenbenFestetics-kastély Éjjel-nappalZALAKAROSI BORNAPOK 2025.SPAMALOT, avagy a Gyalog galopp musicalKeszthelyi BorFeszet - 33. Zalai BorcégérKrimi a javából - interaktív nyomozós városnézős sétaEgerszeg Búcsú 2025. top 10
Ideiglenesen láthatók a volt Ruhagyár homlokzatán Brád András divatrajzaiÚj névvel és külsővel folytatja működését a zalaegerszegi bevásárlópark20 évesen már életmentő a fiatal úszómesterVárosi séta a 90 évvel ezelőtti Göcseji Hét nyomábanGöcseji hét 90 címmel Zalaegerszeg első fesztiváljára emlékeznekMegszépülve fogadja a filmkedvelőket az Art Mozi vetítőtermeVáltozatlan kerettel folytatja a ZTE ZÁÉV TK női tekecsapataGöcseji Hét-’90 a Göcseji Tudásközpontban isKenyérszentelés, városi ünnepség, falumúzeum napja augusztus 20-ánBaricz Lajos erdélyi lelkész mutatta be verseit Zalaegerszegen