2024.04.24., szerda - GyörgyZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Tolmácsként ment be, modellként jött ki

2019. november 18. hétfő, 18:38
Szerző: Pánczél Petra; Fotó: pP
Azt mondja magáról, hogy nem egy különleges szépség, soha nem volt túl dögös sem, inkább a visszafogottság jellemezte, és jellemzi ma is. Szóval nem az a vadmacska típus. Inkább az átlag jobbik fele. De ez is jó valamire.

Például arra, hogy valaki közel két évtizeden át a Fabulon reklámarca – és ezzel a 70-es, 80-as évek egyik legismertebb hazai modellje – legyen. Az Egerszegi Páholy vendége ezúttal Pataki Ági manöken, üzletasszony volt. A nyugdíjas korú, ám ma is aktívan dolgozó modellel és filmproducerrel az est háziasszonya, Buza Beáta beszélgetett.

Pataki (Fabulon) Ági az Egerszegi Páholyban

Keveseknek van olyan mázlija, hogy belépnek egy helyre tolmácsként, majd ugyanonnan modellkét jönnek ki. Pataki Ágival egy véletlennek köszönhetően éppen ez történt. Német-spanyol tolmácsként dolgozott, és egy dél-amerikai delegáció hölgy tagjait kísérte a híres Rotschild Szalonba. Amikor a tulajdonos, Rotschild Klára meglátta őt, egyből közölte, hogy neki pont egy ilyen „próbakisasszony” kellene. Így indult modell karrierje. Az 1970-es években járunk, ekkor még egészen más volt a manökenek élete, mint napjainkban. Autodidakta módon tanulták a szakmát, különféle magazinokból lesték el a trükköket, na és az étkezésükre, testükre sem figyeltek annyira, mint a mai modellek. Simán megették például a töltött káposztát. 

A modellkedés ráadásul nem számított rendes foglalkozásnak; a Rotschild-lányok szabadúszók voltak. Többségüknek valamilyen „kamu-állása” volt, hogy ne kerüljenek a közveszélyes munkakerülő kategóriába. Mindettől függetlenül, a divatbemutatók és a szalon működése is profi volt és jól szervezett. Rotschild Klárához a Kádár-éra elitje járt vásárolni, így a szezonális divatbemutatókon túl, mindig voltak kisebb, exkluzívabb bemutatók is a politikus- és diplomatafeleségek számára.

Hogy nem sokkal később Fabulon-arc lett Pataki Ági, azt is egy véletlennek köszönhette. Egyik fotóművész ismerőse (aki szintén nő volt, és nem férfi; szóval Ágit tulajdonképpen mindig a nők fedezték fel) a vizsgakiállításához készített róla felvételeket. Ezek közül szúrt ki egyet a Kőbányai Gyógyszergyár vezetője (egy grafikusművész társaságában), majd meg is vásárolta a képet: további felhasználásra. A korszakra jellemző, hogy a modellt nem értesítették arról, hogy egy reklám arca lesz. Pataki Ági már csak a plakáton látta viszont magát, amint a Fabulon termékét hirdeti.

Mint mesélte: gondolkodott rajta, hogy pereljen-e, ám valahol imponált is neki a dolog. Így végül nem vitte jogi útra a kérdést. Inkább húsz évig a Fabulon reklámarca lett. Persze sok más felkérést is kapott: hosszú ideig az Ez a Divat újság modellje volt, de külföldi cégek is megkeresték. Amit viszont soha nem vállalt, az az aktfotózás. Ehhez ő túl visszafogott, nem az ő stílusa. Sikerét sokkal inkább annak köszönhette, hogy átlagos külsővel rendelkezett, így átlagos nőknek tudott hétköznapi termékeket reklámozni.

Szerinte nem kell félteni a manöken szakmától a lányokat, mert itt sem kiszolgáltatottabb az ember, mint más munkahelyeken. Könnyen kapható nők mindenhol vannak, nem a szakma és a foglalkozás határozza meg, hogy milyenek leszünk. Nemet mondani pedig lehet, mint az az ő példáján is látszik.

A sikerhez azért az is hozzájárult, hogy mindig volt egy B-terve. Modellből így lett üzletasszony (sokáig egy divatüzlet-láncot menedzselt), aztán meg filmproducer (olyan hazai alkotások kötődnek a nevéhez, mint az Üvegtigris, az Egy nap, a Fehér tenyér vagy a Delta). Bár, mint mondja, ez utóbbi munkához kellett egy jó férj is. Kovács Gábor producerrel jelenleg egy közös családi vállalkozásuk van. Ági az első szűrő: vagyis ő olvassa el először a hozzájuk beérkező forgatókönyveket. Ami az ő rostáján átmegy, azzal kezd el a férje is foglalkozni.

Ami a nyugdíjas éveket és az öregséget illeti, elmondta: nem nyugdíjba kell vonulni, hanem mértékletesen élni. Ugyanakkor aktívan. Ő még egyáltalán nem tervezi, hogy visszavonul (nemrégiben újból egy kozmetikai cég reklámarca lett). Szerinte nemcsak a fiatalság az érték. Idősebb korában is jól érezheti magát az ember. Még akkor is, ha szépen nem lehet megöregedni (mert az öregség nem feltétlenül szép), de jól igen. Vagyis maradjunk nyitottak, érdeklődők, éljünk társasági életet és tegyük a dolgunkat.

Az esten az is kiderült: a reklám (főleg ha azon Pataki Ági szerepel) művészettörténeti érték is lehet. A fővárosi Kálvin tér egyik házának tűzfalát évtizedekig díszítő, mozaikokból készült Fabulon reklám (Erdélyi Miklós képzőművész 1982-es alkotása) 2000 óta műemlék. A környék átépítése miatt ugyan lekerült a házfalról (pont ez adta az apropót a műemlékké nyilvánításhoz), ám a beszámozott és őrzött mozaikdarabkák arra várnak, hogy valami méltó helyen ismét összerendeződhessenek egy képpé.
     
     
 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK